Hej på er där ute!
Har ett litet eller ett stort irriterat problem.
Jag har spanat i forumet men kan inte hitta något som stämmer med mitt problem, efter installationen av Xubuntu så hade jag en stilren blå bakgrun på skrivbordet, dagen efter så hade jag en brun bakgrund den med fågeln och jag hade inte gjort några ändringar, men när jag högerklickade på skrivbordet [Byt skrivbordsbakgrund] så fick jag nedanstående meddelande i ett fönster....
""Kan inte starta inställningshanteraren "gnome-settings-daemon'.
Om inte GNOME-inställningshanteraren körs kan en del inställningar inte verkställas. Detta kan tyda på ett problem med Bonobo eller att en inställningshanterare från något annat än GNOME (t.ex. KDE) redan kör och är i konflikt med GNOME-inställningshanteraren.""
Snälla hjälp mig, jag blir galen på sådana meddelande!
Janne
Kan inte starta inställningshanteraren........ [LÖST]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kan inte starta inställningshanteraren........ [LÖST]
Senast redigerad av 1 SM6VAE, redigerad totalt 5 gånger.
Re: Kan inte starta inställningshanteraren........
Kolla om detta kan vara till någon hjälp:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=19
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=19
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Funkar det om du startar gnome-settings-daemon i en terminal?SM6VAE skrev:Hej på er där ute!
Har ett litet eller ett stort irriterat problem.
Jag har spanat i forumet men kan inte hitta något som stämmer med mitt problem, efter installationen av Xubuntu så hade jag en stilren blå bakgrun på skrivbordet, dagen efter så hade jag en brun bakgrund den med fågeln och jag hade inte gjort några ändringar, men när jag högerklickade på skrivbordet [Byt skrivbordsbakgrund] så fick jag nedanstående meddelande i ett fönster....
""Kan inte starta inställningshanteraren "gnome-settings-daemon'.
Om inte GNOME-inställningshanteraren körs kan en del inställningar inte verkställas. Detta kan tyda på ett problem med Bonobo eller att en inställningshanterare från något annat än GNOME (t.ex. KDE) redan kör och är i konflikt med GNOME-inställningshanteraren.""
Snälla hjälp mig, jag blir galen på sådana meddelande!
Janne
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
XFCE använder sig vad jag vet av xfce4-mcs-manager så du kanske har en konflikt där
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag är väldigt novis när det handlar om Terminalen, det är lättare om man ser hela komandot.
Om jag väljer i panelen [Application/Inställningar/Inställningshanterare] så startar Xfce Inställningshanterare
och väljer [Skrivbord] och sedan bockar för [Tillåt Xfce att hantera ditt skrivbord] då får jag inte upp meddelandet
igen.
Jag kommer nog inte att fördjupa mig i detta utan det får vara LÖST nu.
Janne
Om jag väljer i panelen [Application/Inställningar/Inställningshanterare] så startar Xfce Inställningshanterare
och väljer [Skrivbord] och sedan bockar för [Tillåt Xfce att hantera ditt skrivbord] då får jag inte upp meddelandet
igen.
Jag kommer nog inte att fördjupa mig i detta utan det får vara LÖST nu.
Janne