Starta upp till terminal (dvs tty som ej är 7)

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Emerain
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Starta upp till terminal (dvs tty som ej är 7)

Inlägg av Emerain »

Hej
Jag skulle vilja få min dator att när den startar upp så gör den det till terminalläge. och vill man sen ha grafik ska man bara trycka ctrl-alt-f7. i nuläget behöver jag starta upp till det grafiska (tty7) och sedan ctr-alt-f6 för att komma åt terminalen (jaja, jag vet det finns andra, men jag gillar att f6 är nära f7)

jag har inget emot laddningsrutan (tror den kallas splash), jag vill bara byta default-tty

hälsningar Gustav
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Starta upp till terminal (dvs tty som ej är 7)

Inlägg av djkmmo »

Emerain skrev:Hej
Jag skulle vilja få min dator att när den startar upp så gör den det till terminalläge. och vill man sen ha grafik ska man bara trycka ctrl-alt-f7. i nuläget behöver jag starta upp till det grafiska (tty7) och sedan ctr-alt-f6 för att komma åt terminalen (jaja, jag vet det finns andra, men jag gillar att f6 är nära f7)

jag har inget emot laddningsrutan (tror den kallas splash), jag vill bara byta default-tty

hälsningar Gustav
Du startar alltid upp i tty1 (växla över till den så ser du output från X). Stänga av autostart av X är enkelt. Då hamnar du i tty1 som vanligt och får starta x med startx (som kör igång i tty7). Hur man gör för att starta i en annan tty och samtidigt startar X från tty1 (eller tvärtom) vet jag inte. Varför vill du just köra i en tty-consol?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det kanske fungerar att slänga in chvt 1 i ett skript under /etc/gdm/PreSession/
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Lars skrev:Det kanske fungerar att slänga in chvt 1 i ett skript under /etc/gdm/PreSession/
Eller innan gdm i rc2.d?
Utanför ämnet: Tack för tipset om chvt föresten.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag misstänker att gdm startar X och därmed byter över till tty7/grafikläge. Min tanke var att låta X starta och sedan gå tillbaka till konsollen. Men du får väl pröva dig fram och berätta hur det går ;)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Lars skrev:Jag misstänker att gdm startar X och därmed byter över till tty7/grafikläge. Min tanke var att låta X starta och sedan gå tillbaka till konsollen. Men du får väl pröva dig fram och berätta hur det går ;)
Så kan det vara förstås. Men det var inte min fråga från början och jag kommer nog inte testa. Jag startar aldrig om ändå ;).
Emerain

Inlägg av Emerain »

Jag måste erkänna att jag inte förstår så mycket av det ni säger... inte hur man ska göra det iallafall
Lars skrev:Det kanske fungerar att slänga in chvt 1 i ett skript under /etc/gdm/PreSession/
låter som en idé
djkmmo skrev: Eller innan gdm i rc2.d?
Utanför ämnet: Tack för tipset om chvt föresten.
låter också som en bra idé

tyvärr kan jag inte så mycket om att skapa och leka med script. Jag provar gärna era idéer, men ni får gärna berätta hur man ska göra dem :)

Utanför ämnet: För den som bryr sig så tycker jag om tty-terminalerna, de är trevliga :D
Emerain

Inlägg av Emerain »

någon hjälp? :-[
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Ursäkta, jag trodde du hade fixat det. Om du går in i katalogen /etc/rc2.d (cd /etc/rc2.d i en terminal) och listar innehållet med

Kod: Markera allt

ls -l |grep -i gdm
vad får du för resultat då?
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"