Terminalen, styrkor och svagheter

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Terminalen, styrkor och svagheter

Inlägg av ozamosi »

plun skrev: Jag kan inte se något skäl till att man ska behöva strula med codecs, mp3stöd, mpeg stöd osv...

Enbart larvigt... ;) 
Det kommer ju ett superspecialenkelt sätt att installera det i nästa release (eller möjligen nästnästa - vet inte hur långt de kommit) där datorn säger "det här är en mp3-fil. Du har inte stöd för det installerat. Vill du att jag ska göra det åt dig?" Det löser det problemet. Inget att gnälla om ;)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

danno skrev: Även den gamla SUN-maskinen som ingen vågar peta på i printerrummet på jobbet kan du använda.
Och OS X, och *BSD, och alla andra POSIX OS. :)
Hade väldigt få problem med att använda OS X fast jag aldrig testat det på "riktigt" innan jag köpte en mac. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

ozamosi skrev: Det kommer ju ett superspecialenkelt sätt att installera det i nästa release (eller möjligen nästnästa - vet inte hur långt de kommit) där datorn säger "det här är en mp3-fil. Du har inte stöd för det installerat. Vill du att jag ska göra det åt dig?" Det löser det problemet. Inget att gnälla om ;)
Jo det finns med i planerna... men läser man mellan raderna i dels Feistys forum samt
hos Launchpad så verkar det gå trögt.

Sedan är det då något kvartal kvar tills Feisty ev finns i servrarna.

Det här kvartalet kan då betecknas som "kritiskt" då MS kommer att bränna
någon miljard $$$ på att marknadsföra Windows Vista.

http://www.microsoft.com/windowsvista/

Jag skulle nog klistra upp Automatix..... :D
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Barre skrev: Om jag försöker hjälpa till så gör jag det på det sättet jag kan.
Exakt! Det kan ju ofta vara så att vi gamla "terminalnördar" inte känner till att det nu går att göra grafiskt, vi gör som vi alltid gjort.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

plun skrev: Jo det finns med i planerna... men läser man mellan raderna i dels Feistys forum samt

Så du säger att... Att Automatix är nödvändigt på servrar!? Jag förstår inte...
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
Jo... om man är på "nördnivå"....

90% av alla användare kommer aldrig nära epitetet "nörd" de vill bara använda sin PC.
För alla dessa är terminalen en totalt meningslös konstig sak som måste användas.

;)
Om man skriver kommando-referenser utförligt så att vem som helst kan följa dem ser jag inte problemet. :) Linux/Unix kräver trots allt lite av sina användare, och tyvärr är inte Ubuntu riktigt i närheten av OS X än.

Saken är den att när man väl lärt sig terminalens kommandon så jobbar man mycket mer effektivt och snabbare. Något som tar 20 musklick i fyra fönster skriver man på 3 sekunder. Dock är inlärningskurvan brantare än Väggen i Sälen från början, så jag förstår varför många skyr terminalen som pesten. Det finns dessutom många operationer som inte går att genomföra i ett GUI, t ex att få till dual-head och semi-professionell audio-hantering. Att inte ha någon som helst koll förrän denna tid kommer gör ju detta ändå krångligare än om man bekantat sig med eländet från början.

Förmodligen så krånglar jag till en hel del när jag hjälper nybörjare, det finns säkert en massa grafiska verktyg för att göra det jag beskriver. En sak som är bra dock, är att terminallösningarna ofta är universella och frågorna ofta mycket ospecificerade.

Scenario:
Q: Hur gör man x?
A: Du trycker <alt>+<F2> och skriver "gksudo ..."
Q: Det fungerade inte, vad gör jag för fel?
A: Vilken fönsterhanterare kör du?
Q: Fönsterhanterare?
A: Okej. Kör du Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu?
Q: Kubuntu
A: Aha. då ska du...
osv.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ozamosi skrev:
plun skrev: Jo det finns med i planerna... men läser man mellan raderna i dels Feistys forum samt

Så du säger att... Att Automatix är nödvändigt på servrar!? Jag förstår inte...
Att disten finns i servrarna menar jag.... viktiga paket är inte ens påbörjade...

Nu har man då tagit Debian 2.17.5 (very nice förövrigt) men där finns inget av "bling" eller codecstjofset.

Så det vete tusan hur det går med Feisty för den ska ju också vara 100% stabil...

Grundbulten just är att alla som ev vill prova på enklaste sätt får en fungerande dator inkl
the good, the bad and the ugly.... ;)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Glömde kommentera det här.

Kod i gstreamer för att skicka upp en distributionsspecifik dialog när kodekar saknas finns, och ligger i uppströmskällkodsträdet. Vad jag förstår finns det en prototyp för Ubuntu som använder de här "hooks:en" (vad kan det tänkas heta på svenska?).
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

plun skrev: Att disten finns i servrarna menar jag.... viktiga paket är inte ens påbörjade...

Nu har man då tagit Debian 2.17.5 (very nice förövrigt) men där finns inget av "bling" eller codecstjofset.

Så det vete tusan hur det går med Feisty för den ska ju också vara 100% stabil...

Grundbulten just är att alla som ev vill prova på enklaste sätt får en fungerande dator inkl
the good, the bad and the ugly.... ;)
Utan att vara sarkastisk eller nedlåtande förstår jag faktiskt inte vad du säger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ozamosi skrev:
Glömde kommentera det här.

Kod i gstreamer för att skicka upp en distributionsspecifik dialog när kodekar saknas finns, och ligger i uppströmskällkodsträdet. Vad jag förstår finns det en prototyp för Ubuntu som använder de här "hooks:en" (vad kan det tänkas heta på svenska?).
Njau... så här ser beskrivningen ut hos Launchpad..

https://blueprints.launchpad.net/ubuntu ... all-codecs

https://wiki.ubuntu.com/GnomeAppInstallCodecs

Det blir väl en "trigg" som då hämtar hem debfilen som jag uppfattar det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ozamosi skrev: Utan att vara sarkastisk eller nedlåtande förstår jag faktiskt inte vad du säger.
Enkelt...efter en installation ska en Ubuntuburk kunna utföra precis samma
saker som en XP burk... nu får man då ta hjälp av Automatix för att Edgy på
enklaste sätt ska klara detta dvs helt normalt användande av en dator.

Spela MP3 samt läsa Aftonbladet inkl filmer...

Ev löser man det i Feisty.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

En XP-burk kan inte heller visa 3d-effekter efter installation, och kan inte spela några andra ljud- eller videoformat än microsofts och mp3 (även om jag sett Många påstå att inte ens mp3 fungerar).

Vad gäller mitt uttalande om att det finns en prototyp för easy codec installation var det faktiskt inte grundat på något speciellt, upptäckte jag. Att koden till gstreamer finns står här: http://blogs.gnome.org/view/uraeus/2007/01/10/0 Jag tror jag läste "well under way" som att det fanns något konkret.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ozamosi skrev: En XP-burk kan inte heller visa 3d-effekter efter installation, och kan inte spela några andra ljud- eller videoformat än microsofts och mp3 (även om jag sett Många påstå att inte ens mp3 fungerar).
???

När provade du sist en XP burk... ;D  Rubb o stubb funkar direkt (för det mesta)
Funkar ännu bättre i Vista som kommer att blända dagens konsumenter (Vista har jag provat aktivt under ett par år...)

Däremot ser då MS tex Ogg-Vorbis som ett udda codecs som det inte finns någon anledning att stödja..

Men att spela en MP3 eller läsa Aftonbladet går alldeles utmärkt...

:D
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Rubb och stubb funkar, om du går igenom 20 medföljande drivrutinsskivor, alternativt låter någon annan installera det åt dig. Jag har inga problem med att läsa aftonbladet out-of-the-box.
Okänd

Inlägg av Okänd »

En grundinstallation av XP, utan några andra skivor med drivrutiner skulle jag vilja säga funkar till 99%.

De gånger man eventuellt kan  behöva installera ytterligare drivrutiner är om man har nån hårdvara utöver det vanliga, typ ljudkort, webkamera, kortläsare, skrivare, digitalkamera.

Men 3d grafik, mp3 och sånt funkar till 99,9% skulle jag vilja påstå.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ozamosi skrev: Rubb och stubb funkar, om du går igenom 20 medföljande drivrutinsskivor, alternativt låter någon annan installera det åt dig. Jag har inga problem med att läsa aftonbladet out-of-the-box.
Njau...de XP burkar jag installerar kör jag med en slipstreamad SP2 skiva.
Enbart att tuta o köra för burkens ägare.  

Hur du lyckas med Aftonbladet o filmer vete tusan, Aftonbladet kör med Flash, många
andra med Windowsmedia. Och det är ingen höjdare "Out of the box"..
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Erfarenheterna av Windows varierar tydligen men jag tycker påfallande ofta att grafik, nic eller något annat ofungerar efter grundinstallation av Windows. Därvidlag funkar Ubuntu bättre.

Windowsupdate inklusive flera omstarter är obligatoriskt. Även Ubuntu bör uppdateras men här krävs max en omstart, litet plus för Ubuntu

Se'n innehåller ju Windows inga applikationer förutom IE, så där krävs en del installerande. Stort plus för Ubuntu

Se'n kör man det ju inte gärna utan antivirus. En installation till. Plus för Ubuntu

Seń tillkommer lite webbtillbehör, codecs och annat, Plus för Windows för enklare hantering här.

Så för mig är det sällan användbart rakt ur lådan, om man inte nöjer sig med att lägga patians utan nätanslutning.

Detta sagt inte för att släta över brister och problem i Ubuntu, men för att ge perspektiv.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xtnd
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Xtnd »

Ett par tankar till i en mkt intressant tråd...

Först; till Urban Anjar (inlägg #6): Stort tack!
Precis vad som behövs, helt klockrent!

Sedan, måste ge plun och bobcat rätt, dessutom så är det ju så att om man måste installera något mer i XP,
så gör ju detta också i GUI...

Vad gäller OS X, har ett par fantaster i bekantskapskretsen, som mig veterligen ALDRIG har behövt använda terminalen... någonsin...

Sammanfattningsvis; olika OS = olika styrkor/svagheter, terminalen är ett mkt kraftfullt och effektivt verktyg som - för en vanlig användare oavsett OS - borde få vara överkurs tills allt för "normalanvändande" är tillgodosett och funkar perfekt...
Att installera mer saker är inte problemet, bara... hur... :)

/M
Senast redigerad av 1 Xtnd, redigerad totalt 14 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: Detta sagt inte för att släta över brister och problem i Ubuntu, men för att ge perspektiv.
Njau.. det är ju mycket enkelt att se utmaningarna för en newbie med Ubuntu..

1. Fixa skivan > bränna ison... här faller många direkt bort.

2. Installationen.... SUCK  :P  De allra flesta som vill prova kör XP och vill då
köra dual boot, gparted är väl då inte det bästa och ser man inte upp så "default"
så blåser man hela disken...  bra början..

3. Eländet med standardfunktioner typ mp3 o Aftonbladet...

;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Om vi försöker återknyta till rubriken igen, vilka moment är det som normalanvändaren behöver utföra som kräver terminal? Jag klarade mig i alla fall bra länge när jag gav mig faderittan på att klara mig utan.

Vi utgår ifrån att man ska:

- ansluta till Internet
- surfa
- maila
- använda officeapplikationer
- ansluta digitalkamera och fixa med bilder
- titta på film och lyssna på musik
- bränna CD
- skriva ut
- utföra normalt underhåll och skötsel av datorn (uppdatera, säkerhetskopiera...)

Vi utgår vidare ifrån att man inte använder någon tredjepartsprodukt typ Automatix eftersom vissa här tycker att de är suspekta.

Vad av detta kräver terminalfixande?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"