Mark Shuttleworth
Mark Shuttleworth
Ubuntus och Canonicals högste ledare har valt att blogga sina
tankar och funderingar i en mycket läsvärd blog.
http://www.markshuttleworth.com/
Den här bör alla läsa och fundera över.
Alla ämnen har också en debatt där man ser avgrunden mellan
Stallmanaktivister och de som inser att man inte kan hålla på så här.
I övrigt om den här "billion dollar man", mycket intressant man
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Shuttleworth
tankar och funderingar i en mycket läsvärd blog.
http://www.markshuttleworth.com/
Den här bör alla läsa och fundera över.
Alla ämnen har också en debatt där man ser avgrunden mellan
Stallmanaktivister och de som inser att man inte kan hålla på så här.
I övrigt om den här "billion dollar man", mycket intressant man
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Shuttleworth
SV: Mark Shuttleworth
Bra länk!
Jag gick in och kikade under rubriken "Thoughts" och fastnade där i något som jag, genom att byta ut vissa ord/termer, direkt kunde översätta till situationen här på forumet idag.
Jag gick in och kikade under rubriken "Thoughts" och fastnade där i något som jag, genom att byta ut vissa ord/termer, direkt kunde översätta till situationen här på forumet idag.
Jomenvisst... brukar regelbundet läsa hans tankar...Grön Göling skrev: Bra länk!

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Bra länk, men jag tror han har lite fel om just kameror. Har haft förmånen att koppla in diverse kameror till mina ubuntuburkar och det har bara fungerat. Då snackar vi om spannet från noname skitkamera till Nikon D50. De är bara "usb-diskar" och kommer upp snyggt och prydligt på skrivbordet.
Jo en liten flaw finns det. Kastar man bilderna finns de fortfarande kvar i papperskorgen på kortet och tar plats utan att kunna raderas i kameran. Jag har löst det men min lösning är inte helt "mormorsvänlig". Någon som har en mormorsvänlig lösning på detta?
Det stora problemet ligger nog inte så mycket i hårdvara som i mediafiler av olika slag. Själv är jag rätt nöjd ändå, men idag vill många (de flesta) kunna se film, lyssna på musik osv i sin dator (Själv har jag separata enheter för det). Hoppas vi kommer ur det här träsket i nästa release, men tills dess får vi dokumentera runt bristerna, så att folk får igång de här aspekterna också.
Jo en liten flaw finns det. Kastar man bilderna finns de fortfarande kvar i papperskorgen på kortet och tar plats utan att kunna raderas i kameran. Jag har löst det men min lösning är inte helt "mormorsvänlig". Någon som har en mormorsvänlig lösning på detta?
Det stora problemet ligger nog inte så mycket i hårdvara som i mediafiler av olika slag. Själv är jag rätt nöjd ändå, men idag vill många (de flesta) kunna se film, lyssna på musik osv i sin dator (Själv har jag separata enheter för det). Hoppas vi kommer ur det här träsket i nästa release, men tills dess får vi dokumentera runt bristerna, så att folk får igång de här aspekterna också.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Nu tar det lite mer tid än 10 minuter att "förkovra" sig i hans tankar inkl debattenUrban Anjar skrev: Bra länk, men jag tror han har lite fel om just kameror.
<Snip>
som kan vara hård mot hans inlägg när stallman aktivisterna hoppar upp ur sina skrymslen.
"Bling" på dig

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Är det det här med "ofria" codecs och drivers de där stallmanisterna brukar skjuta in sig på eller är det något annat de hugger på? Stallman har sagt mycket bra, men också en hel del som är så extremt att det blir stolligt.
Han ser inte riktigt vitsen med ett brett användande av fria program, bara de är hundra procent fria, är han nog nöjd om så han själv är den enda användaren. Han är rädd för att hans memer blir utspädda eller något sådant.
Han ser inte riktigt vitsen med ett brett användande av fria program, bara de är hundra procent fria, är han nog nöjd om så han själv är den enda användaren. Han är rädd för att hans memer blir utspädda eller något sådant.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Så du menar att det inte löser sig om du tömmer papperskorgen då kameran är mountad? Så funkar det ju med usb-minnen åtminstone...Urban Anjar skrev: Jo en liten flaw finns det. Kastar man bilderna finns de fortfarande kvar i papperskorgen på kortet och tar plats utan att kunna raderas i kameran. Jag har löst det men min lösning är inte helt "mormorsvänlig". Någon som har en mormorsvänlig lösning på detta?
Nu är ju detta egentligen OT, så jag säger att Mark Shuttleworth, han är en skööön snubbe han.
Faktiskt, Shuttleworth säger samma sak: ofria program är ett helvete, och det vill vi inte ha med att göra.Urban Anjar skrev: Är det det här med "ofria" codecs och drivers de där stallmanisterna brukar skjuta in sig på eller är det något annat de hugger på? Stallman har sagt mycket bra, men också en hel del som är så extremt att det blir stolligt.
Sen har han kompromissat, genom att säga att just drivrutiner, som enda kategori av icke-fria program, faktiskt är någonting man Måste ha - startar inte datorn kan personen inte använda något fritt.
Till slut har han också policyn att "vad vuxna människor gör i sina hem har vi inte med att göra". Därför förhindrar han på inga sätt program från att installeras, ens om de är icke-fria. Men glöm att de följer med.
För Stallmananhängare likt mig själv finns ju "standardargumentet" om att stoppa in icke-fri kod för att kunna sätta press på mjukvaru- och drivrutinstillverkare är som att knulla för oskulden (fuck for virginity - funkar min översättning någosånär?). T ex: hade Java blivit Open Source om alla linuxdistributioner redan inkluderat det? Hell no!
Om man en gång kompromissar är det en hal sluttning för att göra fler kompromisser. Om fri kod i sig inte har något värde, varför bygger vi då på linux och inte på windows eller os x?
Sedan så kan jag ju rabbla upp de Raadts standardargument om säkerhet och ickefri kod, men det tar vi en annan dag

Skälet som jag ser det och som jag uppfattar att även Herr S gör är att det ser ut som det gör idag...ozamosi skrev:
Om man en gång kompromissar är det en hal sluttning för att göra fler kompromisser. Om fri kod i sig inte har något värde, varför bygger vi då på linux och inte på windows eller os x?
Sedan så kan jag ju rabbla upp de Raadts standardargument om säkerhet och ickefri kod, men det tar vi en annan dag![]()
Det är mycket viktigare att försöka få en stor användarskara än att vara kvar i "heliga ideal".
Den stora massan vill/måste använda mp3, ugly codecs, drivare från moguler...osv.
När man väl fått till en stor användarskara är det sedan enklare att påverka situationen.
Troligen får man till många fler utvecklare i och med detta med fler användare.
Jag tror också att Mark S tröttnar om inte man "får till" Feisty.....

Microsoft har redan en stor användarskara - vad gör vi här egentligen?plun skrev: Skälet som jag ser det och som jag uppfattar att även Herr S gör är att det ser ut som det gör idag...
Det är mycket viktigare att försöka få en stor användarskara än att vara kvar i "heliga ideal".

Fler utvecklare: troligen.plun skrev: När man väl fått till en stor användarskara är det sedan enklare att påverka situationen.
Troligen får man till många fler utvecklare i och med detta med fler användare.
Men antag att det finns 3 stora distributioner om några år, och att alla dessa tre stoppar in allt skräp som finns som användarna vill ha. Ubuntu är en av dessa. Mark ringer till Nvidia och säger "Hej. Vi vill ha källkoden till er drivrutin". Nvidia svarar (fortfarande) "Nej". Vad svarar Mark?
Idag kan Mark säga "Då tar vi inte med er drivrutin till Feisty". I framtidsscenariot, där alla användare redan har, och förväntar sig, Nvidias drivrutiner, kan inte Mark säga det. Oavsett hur stor användarbas man har. Slänger han ut drivrutinen är risken överhängande att någon av de andra distributionerna får alla Ubuntus användare.
Idag vägrar oerhört många linuxdistributioner slänga med Java - så många att det helt enkelt inte går att utgå ifrån att en användare har Java på ett linuxsystem (mer än det som krävs för att OpenOffice, och kanske även Azureus, ska fungera). Alla användare har Perltolkar, Pythontolkar, och de flesta har till och med C/C++-kompilatorer. Ett av målen med Java var ju att det skulle Bara Fungera(TM) överallt, och när linuxanvändare saknar det, och i många fall helt bojkottar det, är det inte så. Solaris använder en egen version av Gnome, Java Desktop System, och jag tror säker de vill stoppa in javaprogram i upstream-Gnome. Vill Gnomefolket det? Mja...
Sen är Sun ett företag som försöker vinna Community Mindshare, för att vinna supportkontrakt. Nvidia skiter i sådant, så jämförelsen är inte helt rättvis, men i en situation där linuxanvändarna är fler, och frikodsfundamentalisterna behåller sitt relativa antal, så hamnar nvidia i situationer där fler användare - kanske till och med återförsäljare - aktivt undviker nvidias produkter, eftersom de inte fungerar bra i helt fria system (ok, nouveau fungerar troligen då, men ändå).
Jag som tycker att man "fått till" 4 versioner redan (jag var inget fan av Warty...)plun skrev: Jag tror också att Mark S tröttnar om inte man "får till" Feisty.....![]()
Edit: som alla säkert vet kommer vi inte komma någon vart i den här diskussionen. Om pluns åsikter ligger så nära shuttleworths som han vill göra gällande bör han ha som sitt mål (precis som jag) att fri mjukvara ska växa. Vi skulle lika gärna kunna diskutera vi vs emacs som vilken väg man ska ta dit.
Senast redigerad av 1 ozamosi, redigerad totalt 14 gånger.
Jo jag tror på en lysande utveckling av fri mjukvara om man får till många användare.ozamosi skrev: som alla säkert vet kommer vi inte komma någon vart i den här diskussionen. Om pluns åsikter ligger så nära shuttleworths som han vill göra gällande bör han ha som sitt mål (precis som jag) att fri mjukvara ska växa. Vi skulle lika gärna kunna diskutera vi vs emacs som vilken väg man ska ta dit.
Men nu är det inte många användare.....
Många debattörer ser en tynande tillvaro för Linux i skuggan av Vista-Zune, OSX-Ipod ...
Enbart nördarna blir kvar....