serieportsproblem virtualbox

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

serieportsproblem virtualbox

Inlägg av zorro_ac »

kör ubuntu 9.04 med virtualbox och windows xp pro sp2 som guest.

jag får inte serieporten att funka i xp..
har sökt i timmar nu på detta problem, och hittat diverse olika guider som i praktiken blir detsamma. jag ser com-porten i windows men kan inte kommunicera med den.
samt ett flertal olika trådar i forum där mitt problem finns beskrivet men ingen har någon lösning..

någon som vet hur f*n man gör?

serieporten ttyS0, IRQ 4, 0x3F8

bör jag ha värdrör eller värdenhet under porttyp?
som värdenhet har ja skrivit in /dev/ttyS0

värdrör vet jag inte hur man ställer in...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: serieportsproblem virtualbox

Inlägg av Lars »

Värdenhet och /dev/ttyS0 är korrekt om du vill ansluta den virtuella porten till den fysiska porten (rör handlar om att ansluta till ett program på Ubuntu som skickar och tar emot data över Windows serieport).

Fungerar serieporten som den ska under Ubuntu?

På sidan 122 i manualen nämns en äldre metod att ställa in serieportarna. Den metoden krockar med den nya så använd antingen eller.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: serieportsproblem virtualbox

Inlägg av zorro_ac »

ja, i ubuntu funkar det som det ska.

jag har nog löst problemet...
i windows ändrade jag porten com1 till com3 trots att den varnade för konflikt, nu funkar det.. ???

ska dock titta där på sidan 122 om jag får lite klarhet i det hela.
aja..
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"