Tidsynkronisering

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
gips
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Tidsynkronisering

Inlägg av gips »

hur ofta synkar Ubu810 med den tisdserver jag angivit i inställningar för tid o datum?
efter overgång till sommartid så går systemklockan tre timmar före
den valda servern är time1:stupi.se(Stockholm,Sweden)
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Tidsynkronisering

Inlägg av gruble »

Det är lika för mej, två timmar fel. Jag får 16.58 på nya inlägg nu, men klockan är 18.58. Har trott det är min distro som är felet.
Någon som kan ge en förklaring, inte för att det spelar någon roll då jag vant mej.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Nilleb
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nilleb »

gruble skrev:Det är lika för mej, två timmar fel. Jag får 16.58 på nya inlägg nu, men klockan är 18.58. Har trott det är min distro som är felet.
Någon som kan ge en förklaring, inte för att det spelar någon roll då jag vant mej.
Här går klockan rätt, inte f..n vet jag hur eller varför.

Har tidigare brottas med synkronisering mot div tidsservrar, laddade ned div time.... redigerade filer och höll på enl nån How To jag hittat.
Försökte få det att fungera den gången (tror jag hade 8.04 då) utan att lyckas :'(

Nu kör jag sedan en tid 8.10 och nu funkar det ??? ;D

NilleB
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Tack. startade ubuntu 8.10 och där ligger det en timme fel. Då är det den egna distrons tids inställningar som felar.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

kör med
server ntp2.sth.netnod.se
server ntp1.sth.netnod.se
server ntp1.sp.se

funkar för mig :)
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

janne-5011 skrev:kör med
server ntp2.sth.netnod.se
server ntp1.sth.netnod.se
server ntp1.sp.se
Skrev in dom och startade om, men Nää - jämna motgångar. Försökte emigrera till Finländsk tidszon, men fick ingen tidsasyl av dom, utan stadigt 1 tim fel. Tidsfelet kan ha följt med vid uppdateringen från 8.04..
Edit: ubuntu 8.10 visar rätt tid sedan Hund ändrade forumstiden, så då är det bara den andra distron att försöka fixa diff timmen på.
Senast redigerad av 2 gruble, redigerad totalt 1 gång.
gips

Inlägg av gips »

"Synkar systemklockan mot tidsserver automatiskt?

Inlägg av gips Igår, 20:43

Hur ofta synkar Ubu810 med den tisdserver jag angivit i inställningar för tid o datum?
Efter overgång till sommartid så går systemklockan tre timmar före rätt tid.
TextTv visar nu 20:42 datorn 23:42
Den valda servern är time1:stupi.se(Stockholm,Sweden)
Jag har inte rört inställningarna sen i julas då ovan nämda server valdes.
Behöver man sparka igång terminalen o skriva in ngt klämkäckt "självklart" komando kanske?

Jag har postat denna fråga förut men troligtvis i fel kategori lr nåt, vet inte var, sorry om det blev dubbelt"

Redigerat.
Detta meddelande postade jag igår och då visade er tidsstämpel för inlägget 19:43 !!?

Kan även tillägga att på Windowsdatorn går tiden rätt efter övergång till sommartid.

Sist men inte minst var är alla förståsigpåare som förklarar hur det blev så här och vet vad jag borde ha gjort.

Aktuell tid enligt Ubu810: ons 1 apr 2009 12.24.15 medan textTV visar 09:24
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Forumet gick fortfarande på vintertid men det har jag ändrat. F.ö. vet jag inte varför Ubuntu visar fel tid för dig, det har alltid fungerat bra för mig. :) Förut fanns det mer inställningar man kunde göra via klockan i panelen men nu hittar jag inget alls.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

kanske går att testa om man får ngt konstigt med detta:

Kod: Markera allt

ntpdate -d ntp1.sth.netnod.se
meningen med det är att man kan jämföra tidskillnad lokalt och den server man använder.
kommer ut en massa info ur det där sista meddelandet för mig
1 Apr 19:20:09 ntpdate[11642]: step time server 192.36.144.22 offset -26.091720 sec

funkar det inte kanske port 123 är blockerat av ngn överdriven inställning i brandväggen ? (ok långsökt men ändå).
åtminstone ser man att ntp funkar med nntpadate

står här hur man uppdaterar manuellt annnars
http://www.linuxhomenetworking.com/wiki ... NTP_Server

har man flera maskiner i LAN:et kan man hämta tiden lokalt om en burk funkar som den ska
gips

Inlägg av gips »

I min lilla värld så trodde jag att ubu810 var kapabel att hålla reda på tiden utan att jag skulle behöva bo i burken och mixtra med än det ena lr ngt annat

Jag vet att man kan justera manuellt men vitsen med datorer/operativsystem/program var väl att datorn sköter sådana formalia per automatik

ons 1 apr 2009 23.16.55
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

gips skrev:I min lilla värld så trodde jag att ubu810 var kapabel att hålla reda på tiden utan att jag skulle behöva bo i burken och mixtra med än det ena lr ngt annat

Jag vet att man kan justera manuellt men vitsen med datorer/operativsystem/program var väl att datorn sköter sådana formalia per automatik

ons 1 apr 2009 23.16.55
Nej man ska rodda med textfiler till kl 3-4 på natten,speciellt med formaliteterna och klaga på olika forum :P
gips

Inlägg av gips »

Att gnälla & klaga när maskinerna krånglar är väl ändå en mänsklig rättighet? (;-¤)
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

gips skrev:Att gnälla & klaga när maskinerna krånglar är väl ändå en mänsklig rättighet? (;-¤)
en del av nöjet 8)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Kommer ihåg en tidsbugg i Windows 2000 när man övergick till vintertid och hade datorn igång. Då drog den tillbaka klockan varje gång den blev 03:00 till 02:00 i all oändlighet så klockan blev aldrig mer än 02:59 tills man själv ställde den rätt.... det är inte så lätt detta med olika tidzoner, vinter o sommartid och alla varianter runt om i världen

// rancor
gips

Inlägg av gips »

Kan tidsynk.problemet bero på att bästföredatum för min Ubu810 håller på att gå ut iom ny version Ubu väntas inom kort?

tor 2 apr 2009 12.25.31
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

gips skrev:Kan tidsynk.problemet bero på att bästföredatum för min Ubu810 håller på att gå ut iom ny version Ubu väntas inom kort?

tor 2 apr 2009 12.25.31
Nej nej... det är något annat
gips

Inlägg av gips »

Jag kastar in handduken ang Ubu810 tidsynk

Efter att kollat i Bios och konstaterat att där går systemklockan rätt enl sommartid samt när jag bootar om till XP och även där ser att tiden är rätt synkad

När jag sedan bootar till Ubu810 så går klockan före trots rätt tidszon osv......
Nu har jag manuellt justerat tillbaka klockan i Ubu

fre 3 apr 2009 10.07.48 efter manuell justering........... :O

Jag läste även i en paralleltråd med snarlikt ämne men erkänner att de förklaringarna och slutsatser ramlade inte på rätt plats i skallen på mej, mao vet fortfarande inte vad jag borde gjort lr bör göra
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag har 5 stycken OS på 5 olika partitioner på samma hårddisk, alltså inga virtuella maskiner.
Jag bytte hårddisk för någon månad sedan.
Nu vid övergången till sommartid så hoppade min klocka fram 2 timmar beroende på att jag missat/glömt att avbocka en ruta om jag ville ändra till sommartid i ett OS.
Det har alltid fungerat även med Ubuntu 8.04 och tidigare utgåvor av Ubuntu.
Ubuntu 8:10 har jag bara i virtualbox.

Du kör tydligen dualboot.
Det är bara ett av OS-en som ska ha inställningen ändra till sommartid, inte bägge för då blir det lätt fel.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:Det är bara ett av OS-en som ska ha inställningen ändra till sommartid, inte bägge för då blir det lätt fel.
Alla OS körs oberoende av varandra. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
gips

Inlägg av gips »

Då undrar jag var i Ubu810 ändrar jag att den inte skall ändra till sommartid?
UTC=no?

"UTC=yes
Allting fungerar helt automatiskt utan att några omställningar ens sker.

UTC=no
Man måste förlita sig på att någon (t.ex. du själv, windows, eller ntp) ställer om klockan."
(citat från paralleltråden)

Alt-yes > Inga omställningar sker
Alt-no > ngn annan sköter omställningen

I mitt fall har jag UTC=yes och vid övergången till sommartid så var Ubu810 det bootade systemet Vem har då kickat fram klockan tre timmar?
Jag växlade inte över till XP förrän i måndags
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"