Ubuntu i en gammal bärbar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Jirge

Ubuntu i en gammal bärbar

Inlägg av Jirge »

Har kommit över en begagnad laptop med win 98 se i och jag undrar om det går att köra ubuntu eller xubuntu i den?
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu i en gammal bärbar

Inlägg av Bossieman »

Vet du vilka specs det är på den, processorhastighet, hårddisk och ramminne?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag har kört ubuntu på en gammal compac från 90-talet. Körde in en ubuntu-server och la på fvwm-crystal. Den blev riktigt bra, i förhållande till hur den betedde sig med xp ;)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Jirge skrev:Har kommit över en begagnad laptop med win 98 se i och jag undrar om det går att köra ubuntu eller xubuntu i den?
Det kan gå men räkna med lite krångel, jag har en compaq armada 4100 och största problemet är att den inte botar från cdläsaren utan jag måste fixa bootdisketter.Kolla vad du har för hårdvara skriv ned allt om den, det bästa är om du använder ett speciellt program för det så att du får all information det, på min till exempel är det ett isakort för ljudet och det är väl där som jag har det största problemet. Grafiken får man oftast prova sig fram tills man hittar en inställning som fungerar men det är bra om man vet namn och märke på grafikkortet och hur mycket minne det har.Det som har fungerat bäst är konstigt nog nätverket kanske beroende på att jag pc-card från 3com.Jag har fått red hat och dam small linux att fungera någolunda men dåligt ljud i red hat och i dsl dålig grafik och inget ljud och nu ska jag prova freebsd och få se hur går.
Jirge

Inlägg av Jirge »

Tack!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"