ut med Windows 95!!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: ut med Windows 95!!
ca 185M HDD är det ok.
- Konservburk
Prova floppyn i någon annan dator och se om du kommer till pingvinerna. Floppys kan faktiskt gå sönder när man minst anar det (och gör det också, speciellt om de inte är helt nya).Hans Linde skrev:Vid reboot så ser jag att Compaq BIOS skrivs på skärmen. Där efter drar floppy driven , men efter 15 sek så skrivs "Boot failed"![]()
Det kan inte vara floppy som funka förra gången.
- Konservburk
Vet inte. Jag tror det ska räcka för DSL. Jag är dock tämligen säker på att det inte är för liten hårddisk som hindrar dig från att komma till pingvinerna.Hans Linde skrev:ca 185M HDD är det ok.
-
Jag kan tänka med "skit bakom spakarna" men inte mer detaljerat tyvärr.
att gör om det skulle öka drillen , men med tanke på klockan ..tror jag bara att felfaktorn skulle öka.
att gör om det skulle öka drillen , men med tanke på klockan ..tror jag bara att felfaktorn skulle öka.
- Konservburk
Du ska inte göra någonting. Bara boota från före detta "blå" floppyn på någon annan dator. Du ska komma till pingvinerna även om du inte har förberett med "grön + gul + röd". Men det kommer inte gå att skriva install utan att du får fel.Hans Linde skrev:Jag kan tänka med "skit bakom spakarna" men inte mer detaljerat tyvärr.
-
A) startar med grön gul röd.
B) Partitionerar och kontrollerar att det inträffat.
Det här gör jag inte
D) Blå
Det är det jag inte gjorde ..va?
EDIT:
Nej det är nog bara det att jag glömt det. Troligen "flöt det på" utan att jag behövde se instruktionen i detalj.
EDIT:
Vi får väcka hejarklacken.

B) Partitionerar och kontrollerar att det inträffat.
Det här gör jag inte
C) Rengör swap och slangar över.När du fått till det så kan du köra delinetinstall och följa instruktionerna. Välj att installera på /dev/hda2 och svara ja på att den ska formatera partitionen. Välj ftp/http, välj /dev/hda3 som swap-partition. Välj att den får köra mkswap. Tillslut väljer du simple installation av lilo på MBR (strunta i att det står possibly unsafe). Nu kan du boota om.
Efter ombootningen kör du delisetup och väljer 5 Setup local Network. Välj DHCP och probe. Tillbaka i huvudmenyn väljer du B Setup the services to run at boot, markerar net och avlsuta sedan. Nästa gång du bootar om ska nätverket fungera direkt från början.
D) Blå
Det är det jag inte gjorde ..va?
EDIT:
Nej det är nog bara det att jag glömt det. Troligen "flöt det på" utan att jag behövde se instruktionen i detalj.
EDIT:
Vi får väcka hejarklacken.

- Konservburk
A,B,C,D) är rätt om tänker genomföra en installation på den datorn.
Min tanke var egentligen att du bara skulle boota en annan dator från "blå" floppy (dvs bara D) och se om den floppyn av någon anledning har gett upp och inte vill längre.
Min tanke var egentligen att du bara skulle boota en annan dator från "blå" floppy (dvs bara D) och se om den floppyn av någon anledning har gett upp och inte vill längre.
-
Den tre PC kan jag omöjligt få att ta Floppy.Min tanke var egentligen att du bara skulle boota en annan dator från "blå" floppy (dvs bara D) och se om den floppyn av någon anledning har gett upp och inte vill längre.
Den fjärde har inte LANkort
Den femte vil inte heller har Floppy-boot och jag är inte kapabel att få det att inträffa.
Blir du väldigt besvikten om Dessa Fina Compaq i486 får följa med till returen?
EDIT:
Den andra gjorde jag hela flödet till "Blå".
Vi sover på ........

- Konservburk
Vi sover väl på saken. Undrar om någon vet ifall det går att få liv i din F10-fadäs igen?
-
Det är klart att det ska funka. Jag hämtar 5 "nya" 
Kanske ska leta amerikansk Torx också.
Har vi en uppfattning i fall vi hamnar i någon prestanda-funktionaltiets-tröskeleffekt som gör
skalbarheten ogynnsam, pga att sätt limbo-ribban så lågt?
CPU frek DRAM HDD Cylinder CD Floppy USB
Prolinea 4/33S i486SX 33 16 0,26_0,6 612 F
Prolinea 575e Prentium 75 49 1,6 614 (C) F
System OptiPlex Gxa P II 233 96 43 525 C F
System OptiPlex Gx1 Celeron 450 256 20 C F
System OptiPlex GX50 Celeron 1,2G 256_512 20 C/D F U

Kanske ska leta amerikansk Torx också.

Har vi en uppfattning i fall vi hamnar i någon prestanda-funktionaltiets-tröskeleffekt som gör
skalbarheten ogynnsam, pga att sätt limbo-ribban så lågt?
CPU frek DRAM HDD Cylinder CD Floppy USB
Prolinea 4/33S i486SX 33 16 0,26_0,6 612 F
Prolinea 575e Prentium 75 49 1,6 614 (C) F
Gomorron är jag den som är vaken först?
Det är ju Delldatorer, det är bra grejer det!!!
Utanför ämnet: Jag satte kaffet i halsen när jag läste > http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2685939.svd
Utanför ämnet: Jag tänker på dej som jobbar med att kasta ut win95 här, sjukkassan kan dra in din ersättning!
Nu börjar det nog bli lite mer användarvänligt att installera för dej HansHans Linde skrev:Det är klart att det ska funka. Jag hämtar 5 "nya"![]()
Det är ju Delldatorer, det är bra grejer det!!!
Utanför ämnet: Jag satte kaffet i halsen när jag läste > http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2685939.svd
Utanför ämnet: Jag tänker på dej som jobbar med att kasta ut win95 här, sjukkassan kan dra in din ersättning!
-
Det här är klassat av försäkringskassan som terapi (Ej arbeteträning) och deppretion dämpande (och det är det
....särskilt du
). Vad det gäller ersättningar så är det hustrun som försörjer mig från dec-09. (Efter 30år tjänst och en lön som varit 2-4ggr hustrun, så är det lätt att fråga sig var trygghetssystemen tog vägen. Som dyslektiker så är man inte heller så framgångsrik i de juridiska snåren.)......Hmmmm....nej nu över går vi till terapi övningarna igen tycker jag. 

Bra talat Hans!
Utanför ämnet: Du har väl det ändå ganska bra du har en fru som försörjer dej, med mera.
Fan, jag bor alldeles själv, det värsta är att det är ingen som diskar
Men det har många andra fördelar, som t.ex nu har en jag dator på köksbordet.
Åter till arbetet...
Jag tar tillbaka min erbjudan om låna ut min 133MHz-are via nätet.
Man får så många tips och idéer i den tråden, så jag ska göra något annat med 133Mhz-aren.
Utanför ämnet: Du har väl det ändå ganska bra du har en fru som försörjer dej, med mera.

Fan, jag bor alldeles själv, det värsta är att det är ingen som diskar

Men det har många andra fördelar, som t.ex nu har en jag dator på köksbordet.
Åter till arbetet...
Jag tar tillbaka min erbjudan om låna ut min 133MHz-are via nätet.
Man får så många tips och idéer i den tråden, så jag ska göra något annat med 133Mhz-aren.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Om ni kör frugal så skall det fungera (men det är nog på gränsen), men inte en vanlig installation.Konservburk skrev:Vet inte. Jag tror det ska räcka för DSL. Jag är dock tämligen säker på att det inte är för liten hårddisk som hindrar dig från att komma till pingvinerna.Hans Linde skrev:ca 185M HDD är det ok.
- Konservburk
Min "vanliga" DSL-installation tar upp 130MB. Totalt 185M räcker inte riktigt till när det "behövs" en 50MB partition till installations-CD:n. Om vi kan komma runt det faktumet så skulle 185M möjligtvis kunna fungera, men det är helt klart på gränsen... och det blir hur som helst väldigt ont om utrymme till andra applikationer och personliga filer.djkmmo skrev:Om ni kör frugal så skall det fungera (men det är nog på gränsen), men inte en vanlig installation.Konservburk skrev:Vet inte. Jag tror det ska räcka för DSL. Jag är dock tämligen säker på att det inte är för liten hårddisk som hindrar dig från att komma till pingvinerna.Hans Linde skrev:ca 185M HDD är det ok.
-
Jag förstår nog inte hur du menar? En frugal tar ju 50 + 50 MB under installation och sedan kan man ta bort en av 50 MB-partitionerna (den för mellanlagring av iso-filen). Vill man kunna installera mer program så måste frugalinstallationspartitionen vara lite större (säg 100 MB). Alltså bör man kunna skapa en 100 MB för frugalinstallationen, en 50 MB för iso-mellanlagring och resten för swap. När installationen är klar kan man göra om mellanlagringspartitionen till ytterligare swap. frugal tar ju mycket mindre plats då det är komprimerat. Som sagt, jag kanske missförstått hur du menar. EDIT: Jag tror jag förstår hur du menar: Du har gjort en "riktig", full instalaltion. Gör frugal på iaf de med små hårddiskar istället. Då skall det gå att göra som jag skriver ovan.Konservburk skrev:Min "vanliga" DSL-installation tar upp 130MB. Totalt 185M räcker inte riktigt till när det "behövs" en 50MB partition till installations-CD:n. Om vi kan komma runt det faktumet så skulle 185M möjligtvis kunna fungera, men det är helt klart på gränsen... och det blir hur som helst väldigt ont om utrymme till andra applikationer och personliga filer.djkmmo skrev:Om ni kör frugal så skall det fungera (men det är nog på gränsen), men inte en vanlig installation.Konservburk skrev:Vet inte. Jag tror det ska räcka för DSL. Jag är dock tämligen säker på att det inte är för liten hårddisk som hindrar dig från att komma till pingvinerna.Hans Linde skrev:ca 185M HDD är det ok.
Så här skriver de om frugal-netinstall:
http://damnsmalllinux.org/wiki/index.ph ... Install%29It grabs the iso from net and temporarily stores it in a partition. It then moves the KNOPPIX folder to the other partition and creates the boot floppy, then iso is removed. System then reboots from boot floppy. Now you are running a poorman's. From there you have the following choices...
1. You are done! You have a poormans/boot floppy all from the net!
2. You boot up your poorman's DSL and run frugal_instal.sh into the now other empty partition. Then you don't need the boot floppy and you have a much more custom system.
3. If the other partition is large enough, then you can: Boot up from floppy and then do a full dsl-hdinstall into the empty partition.
The choice is your any of the three types. Depending on your hardware and/or choice.
Senast redigerad av 1 djkmmo, redigerad totalt 3 gånger.
-
Jag var otydlig som vanligt.Min "vanliga" DSL-installation tar upp 130MB. Totalt 185M räcker inte riktigt till när det "behövs" en 50MB partition till installations-CD:n. Om vi kan komma runt det faktumet så skulle 185M möjligtvis kunna fungera, men det är helt klart på gränsen... och det blir hur som helst väldigt ont om utrymme till andra applikationer och personliga filer.
HDD är partitionerad så här, 185M DSL-partition + 60M swap (o installations-CD).
- Konservburk
Jag har inte riktigt satt mig in i hur "frugal" fungerar. Att ha allting komprimerat på disken är vad jag kan förstå aldrig gratis. Någonstans måste man betala kalaset. Om det är med cpu-cykler eller RAM-minne vet jag inte... men vi har inte direkt något överflöd av varken det ena eller det andra.djkmmo skrev:En frugal tar ju 50 + 50 MB under installation och sedan kan man ta bort en av 50 MB-partitionerna (den för mellanlagring av iso-filen). Vill man kunna installera mer program så måste frugalinstallationspartitionen vara lite större (säg 100 MB). Alltså bör man kunna skapa en 100 MB för frugalinstallationen, en 50 MB för iso-mellanlagring och resten för swap. När installationen är klar kan man göra om mellanlagringspartitionen till ytterligare swap. frugal tar ju mycket mindre plats då det är komprimerat.
Det stämmer. Jag gjorde först en "frugal" utan att egentligen inse det, och därefter en riktigt full installation som jag nu ser tar upp 130MB diskutrymme.djkmmo skrev:Som sagt, jag kanske missförstått hur du menar. EDIT: Jag tror jag förstår hur du menar: Du har gjort en "riktig", full instalaltion.
-
Men säkert inte så värst mycket bandbredd i HDD-interfacet heller... Minnet verkar det inte äta av (~22 MB efter boot), så det är nog CPU-cykler. Men som sagt, det som förloras i CPU-cykler kanske vägs upp av att det går snabbare att ladda från disk. Det laddas ju komprimerat från hårddisken och packas upp i minnet = mindre data att ladda från disk till minne. Minne <-> hårddisk är nog den värsta flaskhalsen ni har i de burkarna.Konservburk skrev:Jag har inte riktigt satt mig in i hur "frugal" fungerar. Att ha allting komprimerat på disken är vad jag kan förstå aldrig gratis. Någonstans måste man betala kalaset. Om det är med cpu-cykler eller RAM-minne vet jag inte... men vi har inte direkt något överflöd av varken det ena eller det andra.djkmmo skrev:En frugal tar ju 50 + 50 MB under installation och sedan kan man ta bort en av 50 MB-partitionerna (den för mellanlagring av iso-filen). Vill man kunna installera mer program så måste frugalinstallationspartitionen vara lite större (säg 100 MB). Alltså bör man kunna skapa en 100 MB för frugalinstallationen, en 50 MB för iso-mellanlagring och resten för swap. När installationen är klar kan man göra om mellanlagringspartitionen till ytterligare swap. frugal tar ju mycket mindre plats då det är komprimerat.
Jag får uppdatera också. Det bästa är nog att göra hda1 för swap, hda2 (50 MB) för frugalinstalation + hda3, 50 MB (eller hur stor man nu vill ha den), för /home och MyDSL, som även används som ISO-mellanlagring under själva instalationen. Då skule det t.o.m gå att göra installation på hårddiskar på 125-150 MB.Konservburk skrev:Det stämmer. Jag gjorde först en "frugal" utan att egentligen inse det, och därefter en riktigt full installation som jag nu ser tar upp 130MB diskutrymme.djkmmo skrev:Som sagt, jag kanske missförstått hur du menar. EDIT: Jag tror jag förstår hur du menar: Du har gjort en "riktig", full instalaltion.
-
Då så kanske det är dags att komma till ett avgörande?
Finns det en lösning för misstaget som begåtts eller är den PCn inaktuell?
Om det finns något som jag kan göra nu för att utröna det så är jag beredd.
Det är ju inte så att kommunen är utan PCn om vi inte lyckas "rädda alla".
Vi talar om 300st av GX50. ca 3000 elever ca 900 elever i den här skolan.
Finns det en lösning för misstaget som begåtts eller är den PCn inaktuell?
Om det finns något som jag kan göra nu för att utröna det så är jag beredd.
Det är ju inte så att kommunen är utan PCn om vi inte lyckas "rädda alla".
Vi talar om 300st av GX50. ca 3000 elever ca 900 elever i den här skolan.