Hjälp med skrivbord (dock, paneler)

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
Da^MsT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Hjälp med skrivbord (dock, paneler)

Inlägg av Da^MsT »

Det var ett tag sedan jag senast pillade med Ubuntu, men har nu bestämt mig för att Ubuntu är det som ska vara på den stationära! Naturligtvis så vill man nu ordna sitt skrivbord på ett bra sätt och behöver lite guidening med detta.

Först så skulle jag vilja ha någon slags docka, och undrar då vilken som är bäst?

Har försökt att köra Cairo-Dock med konstens alla regler men det vill helt enkelt inte dyka upp i någon meny (gör jag kanske något fel?). Har följt instruktioner som denna http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... gning.html, men något menyval dyker alltså inte upp. Jag kan starta det via terminal men då får jag upp inställnings-fönstret tillsammans med dockan och stänger jag det så försvinner dockan också.

Alla slags förslag på bra dock-program eller andra slags panel-program är välkomna, jag känner mig smått förvirrad just nu. Att tillägga är att jag är en sådan som gärna ser lite stil på sakerna och det får gärna vara lite "flashigt", men jag vet som sagt inte riktigt var jag börjar?
/Mvh Mattias
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med skrivbord (dock, paneler)

Inlägg av Calmeida »

Jag får inte heller in Cairo-dock i menyerna, men jag låter det autostarta via:

"System/Inställningar/Sessioner"

...där jag väljer "Lägg till", och fyller i:
Namn: Cairo Dock
Kommando: cairo-dock
Kommentra: Tomt, det är ju bara för egen info.
Användarvisningsbild
Da^MsT
Kontakt:

Inlägg av Da^MsT »

Det verkar funka fint när man gjorde lite inställningar, tack :)

Till nästa fråga, bästa sidan för att hitta bra plug-ins, applets och teman (originalsidan verkar ju till större delen vara på franska :-X )?
/Mvh Mattias
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

www.deviantart.com finns det iaf en del teman, pluggar har jag ingen direkt koll på vart man kan hitta.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Da^MsT
Kontakt:

Inlägg av Da^MsT »

Försöker få till sådana grejer som programmenyn och systemfältet i dockan. (Den System applet som finns med verkar buggig som få, vägrar att infinna sig i dockan.) Jag vill med andra ord helst helt ta bort de vanliga panelerna som jag tycker är gräsliga. Ska man kanske använda ytterligare något program för det?
/Mvh Mattias
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"