SVT Play Prima

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
ostro
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SVT Play Prima

Inlägg av ostro »

Jag skickade ett litet brev och beklagade mig till SVT över att Play Prima inte fungerar i Linux:
Hej!

Tänkte bara säga att jag blev väldigt ledsen när jag upptäckte att Play Prima inte var tillgängligt för mig som använder Ubuntu Linux eller någon annan form av linux som till exempel fedora. Båda är väldigt vanliga bland de hemanvändare som använder linux. Det är tråkigt att ni från början har valt en leverantör av en tjänst som inte kan leverera till alla plattformar. Att ni väljer en leverantör som använder sig av en helt proprietär (d v s. stängd) teknologi istället för öppen och fri kan vara förståeligt då ni måste leverera en pålitlig tjänst med garantier och då det även kan spela in olika upphovsrättsliga frågor. Det ligger inte heller på er som public service-företag att bekosta utvecklingen av öppen och fri mjukvara. Men man undrar om ni inte borde ha lite framförhållning och välja en leverantör som kan erbjuda en teknologi som inte är helt och hållet bunden till den enskilda leverantören. Man undrar även om ni inte borde välja en leverantör som klarar av att täcka in i stort sett alla hemanvändare oavsett plattform istället för att endast fokusera på de två största då det tredje alternativet inte är så obskyrt och litet det heller. Att ni efterfrågat möjligheten att spela upp filer i linux är bra och mycket positivt, men då ni inte kan ge något svar på när detta kommer att bli möjligt så undrar man ju om leverantören alls jobbar på detta. Kanske borde ni trycka på lite hårdare från er sida? Kanske borde ni leta upp en annan leverantör för just detta? Eller är det så att det finns avtal som ligger i vägen? Finns det då något sätt att kring gå dessa avtal utan att bryta dem? Kanske borde ni i framtiden formulera era avtal annorlunda om det nu är så att de hindrar er från att leverera era tjänster till era tittare och licensbetalare. Detta är några av de frågor som uppstår hos mig och som jag innerligen hoppas att ni också har frågat er själva.

Med vänlig hälsning

Fredrik Ostrozanszky
Jag fick följande svar:
Play Prima (frågor och svar)
De vanligaste frågorna kring Play Prima i högupplöst streamingkvalitet.
Att ladda ner mediaspelaren Move Media Player är ett alternativ för dig som vill se drama i hög streamingkvalitet. Men det är inte nödvändigt. Allt material som vi publicerar finns även i vanliga Play.
1. Allmän information och systemkrav
För att se Play Prima i högupplöst streamingkvalitet måste du ladda ner Move Media Player - en typ av mediaspelare som ser till att ditt tittande varken störs av återkommande buffring eller av tröga starter och dålig kvalitet. Att ladda ner och använda Move Media Player är gratis!
2. När jag spelar upp ett avsnitt i fullskärm, så hackar ljud och bild.
Vissa datorer stöter på problem med vår plugin. Leverantören av tekniken, Movenetworks, jobbar just nu för fullt med att fixa hackningsproblematiken. Försök igen inom kort.
3. Varför måste en ny mediaspelare laddas ner? Varför kan man inte använda en mediaspelare som man redan har?
Tekniken som ligger till grund för att se Play Prima i högupplöst streamingkvalitet kräver en annan typ av mediaspelare än de som används till vår vanliga videofiler i Play. Move Media Player optimerar automatiskt kvaliteten på videostreamingen baserat på tillgänglig bandbredd. Därmed kan spelaren automatiskt kompensera för belastningsproblem på internet likväl som förändringar i din internetuppkoppling och processorladdningar.
4. Installera Move Media Player
Öppna Play Prima, välj ett program, klicka på ett avsnitt och följ därefter instruktionerna som dyker upp.

5. Jag lyckas inte installera plugin, det funkar inte.
Se till att du uppfyller systemkraven (se punkt 6) och att du har Flash 9 installerad: http://kb.adobe.com/selfservice/viewCon ... d=tn_15507
6. Vilka systemkrav ställs för att kunna använda Move Media Player?
Windows
* Processor: 1,5 GHz (2.0 GHz eller DUAL-CORE PROESSOR rekommenderas)
* Operativsystem: Windows 2000, Windows XP (Home, Media Center och * Professional med Service Pack 2 och alla Microsoft-uppdateringar), Windows Vista, (Home Basic, Home Premium, Business, Ultimate eller Enterprise utgivningar)
* RAM: 512 MB minimum (1GB rekommenderas)
* Videokort: 32 MB minimum (128 MB rekommenderas)
* Webbläsare: Internet Explorer (version 6 eller högre) eller Mozilla Firefox (version 2.0.0.0 eller högre)
* Bildupplösning: 1024 x 768 minimum (1280 x 1024 rekommenderas)
* Internetuppkoppling: Bredband/High Speed (DSL, kabel, T1 etc.). Det går inte att använda uppringda uppkopplingar.
MAC OS X
*Operativsystem: Mac OS X 10,3 "Panther" eller högre
* RAM: 512 MB minimum (1GB rekommenderas)
* Videokort: 32MB minimum (128 MB rekommenderas)
* Webbläsare: Safari (version 2.0 eller högre) eller Mozilla Firefox (version 2.0.0.0 eller högre). Mediaspelaren stödjer för närvarande inte Safari 3, men det kommer längre fram.
* Bildupplösning: 1024 x 768 minimum (1280 x 1024 rekommenderas)
* Internetuppkoppling: Bredband/High Speed (DSL, kabel, T1 etc.). Det går inte att använda uppringda uppkopplingar.
OBS: För närvarande finns inte stöd för Linux. Vi har efterfrågat detta från leverantören, men vi vet i dagsläget inte när det blir möjligt.
7. Jag har installerad plugin, men när jag ska välja ett avsnitt så kommer aldrig uppspelningen igång, det står bara och snurrar.
Försök att ominstallera plugin. Avinstallera den först genom att följa instruktionerna under punkt 9 här. Surfa sen in på Play Prima igen, välj ett avsnitt och följ installationsinstruktionerna.
8. Information gällande sekretess
Move Media Player installerar inte någon form av spyware, adware, malware osv. på din dator. Om du någonsin får en varning från ett antivirus eller antispyware program gällande Move Media Player ber vi dig om att kontakta: svtplay@svt.se
9. Felsökning (Windows)
Jag kan höra men inte se videon.
Kontrollera att din dator uppfyller de systemkrav som beskrivits ovan, och att din uppkoppling uppfyller mininmikraven för bandbredd. Om system- och uppkopplingkraven är uppfyllda, och du ändå inte ser videon, justera spelarens inställningar i "Change Player Settings"-sidan.
Jag kan se videon men har inget ljud. Vad kan jag göra?
Kontrollera först att dina högtalare och hörlurar är anslutna, påsatta och inte satt i tyst läge. Om problemen kvarstår, gå till "Change Player Settings"-sidan och justera dina ljudinställningar.
Videon hoppar och/eller bilden fryser. Hur kan jag fixa det?
Spelaren skall normalt inte haka upp sig. Om du har återkommande problem med hackande och/eller fryst bild, kontrollera följande;
Försäkra dig om att din dator uppfyller minimikraven gällande hård-och mjukvara. Att streama video är mycket processor-krävande. Om din processor ligger på, eller över, 75 procent kommer du antagligen att råka ut för hackande eller trög uppspelning. Du kan kolla din processor genom att trycka på Ctrl+Alt+Del och sedan välja "Task Manager". Procenttal för aktuell processor finns under "Performance". Du kan minska din processor-belastning genom att stänga ner andra program som körs samtidigt som webbläsaren.
Kolla hur mycket bandbredd du har tillgång till. Du måste ha möjlighet att ladda ner 768 kbit/s för att kunna se innehållet utan problem. Några tillgängliga sajter för bandbreddstestning finns längre ner. (Notera att de sajterna inte är tillhandhållna, kontrollerade eller underhållna av SVT. Vi garanterar inte noggrannheten eller fullständigheten angående någon information som ligger på dessa webbsajter.)
http://www.speedtest.net
http://www.xostas.xo.com
Några antivirusprogram, internetsäkerhetsapplikationer och/eller innehållsfilter kan störa Move Media Players förmåga att leverera en oavbruten uppspelning. Att undanta Move Media Player i dessa programs inställningar kan hjälpa. För information hur man undantar ett specifikt program kontakta din leverantör av brandvägg och/eller virusprogram.
Om problemen med bilden kvarstår, kontakta svtplay@svt.se
10. Avinstallera/återinstallera av Move Media Player
Hur avinstallerar jag Move Media Player?
Proceduren för hur du avinstallerar Move Media Player varierar beror på vilket operativsystem och vilken webbläsare du använder. Välj den instruktion nedan som passar för ditt system.
Windows XP - Internet Explorer
* Öppna startmenyn
* Välj "Kontrollpanelen" som ligger under inställningar
* Dubbelklicka på "Lägg till eller ta bort program"
* Leta rätt på "Move Networks Media Player for Internet Explorer" i förteckningen
* Klicka på "Ändra/Ta bort"
Efter det att avinstallationsprocessen är färdig, klicka på "Stäng" knappen.
Windows Vista - Internet Explorer
* Öppna startmenyn
* Välj "Kontrollpanelen"
* Under "Program", klicka på "Avinstallera ett program"
* Leta rätt på "Move Networks Media Player for Internet Explorer" i förteckningen
* Klicka på "Avinstallera/Ändra"
Efter det att avinstallationsprocessen är färdig, klicka på "Stäng" knappen.
Windows XP och Windows Vista - Mozilla Firefox
* Öppna Firefox-läsaren
* Klicka på "Verktyg" i menyn
* Välj "Tillägg"
* Välj "Tillägg"
* Klicka på "Move Media Player" i förteckningen
* Klicka på "Avinstallera"
* När frågan kommer om du vill avinstallera Move Media Player, klicka på "Avinstallera".
Starta till sist om Firefox för att avinstallationen ska genomföras.

Mac OS X
* Öppna ett "Finder"-fönster
* Klicka på "Hem"-ikonen (vanligtvis har den din dators namn/ditt användarnamn) i Finder-fönstret
* Välj "Bibliotek"
* Klicka på "Internet Plug-ins"
* Dra "Move Media Player plugin" till papperskorgen
* Klicka på "Bibliotek"
* Klicka på "Caches"
* Dra "Move Networks" mappen till papperskorgen
* Töm papperskorgen
För att återinstallera Move Media Player, gå helt enkelt tillbaka till webbsajten och klicka på "Watch Now" knappen för att påbörja installationen.
11. Skicka feedback
Om du behöver ytterligare teknisk support eller vill ge oss feedback, kontakta: svtplay@svt.se

Vänliga hälsningar

SVT Webbsupport
Jag undrar nu om jag var otydlig på något sätt.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: SVT Play Prima

Inlägg av Lars »

Sådana där klipp-o-klistra-svar blir jag så less på. Det är väldigt otrevligt att bemöta folk på ett sådant nonchalant sätt. Det visar på en sådan total brist på respekt för dig som "kund" :(

Jag tycker ditt brev var väldigt klart och tydligt. Svara på brevet och be dem vänligt att besvara dina frågor och funderingar istället för att skicka standardsvar.
Användarvisningsbild
ostro
Kontakt:

Inlägg av ostro »

Jag skickade ett svar där jag förtydligade vilka frågor jag hade och att jag redan var fullt medveten om att Move Media Player inte stödjer Linux i dagsläget. Jag bad dem också att hänvisa mig till rätt ställe istället för att klippa och klistra innehållet från deras supportsida om de inte kunde svara. Sedan upptäckte jag att sådana här frågor ska egentligen ställas via http://www.svt.se/tittarservice vilket inte direkt framgick. Deras kontaktlänk är en mejllänk till svtplay@svt.se och de hänvisar till den i faq:en med om man har frågor eller vill ge feedback.

Nu har jag skrivit till tittarservice med. Väntar bara på svar.

/ostro
Användarvisningsbild
ostro
Kontakt:

Inlägg av ostro »

Jag skickade som sagt ett förtydligande av mina frågor till svtplay@svt.se:
Hej!

Min fråga gällde inte hur man installerar Move Media Player. Jag är fullt medveten om att det inte finns stöd för Linux. Dessutom kan man hitta exakt den här informationen på er hemsida.

Vad jag undrade var varför ni valt en leverantör som inte klarar av att leverera till alla plattformar. Jag undrade hur pass aktivt ni jobbar för att få leverantören att leverera till alla plattformar inklusive olika varianter av linux. Jag undrade om det fanns en möjlighet för er att använda en annan leverantör för just den här plattformen eller om det kanske fanns något i erat avtal med leverantören som förhindrade det. Jag undrade också varför ni inte förhandlat fram ett mer fördelaktigt avtal i såfall.

Om ni inte kan svara på dessa frågor skulle jag uppskatta ifall ni hänvisade mig till någon som kan.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Ostrozanszky
Svaret jag fick var inte direkt förtydligande om jag får säga det själv.
Hej!

Vilka format vi har presenterar våra webbsändningar i har varierat över åren. Viktigt för oss när vi väljer format är att det är ett väl fungerande format rent produktionsmässigt, att det har stöd för flera plattformar så som pc, mac, linux. att det är väl spritt dvs har stöd hos de allra flesta av våra besökare och att det inte medför några extra kostnader för den mediaspelare som krävs för uppspelning av materialet.

Idag sänder vi våra vanliga program i SVT Play i Flash och i Windows Media. Vi erbjuder även vissa utvalda dramaproduktioner i en mer högupplöst sändning i Play Prima, där behöver man som besökare ladda ner en annan plugin från Move Networks, podd-tv i mpeg-4 och mobilsändningar i 3gp. Vi testar nu även flera format för att anpassa oss till flera olika mobila enheter som iphone och andra mer tekniska avancerade mobiltelefoner.

Vänliga hälsningar

SVT Webbsupport
Jag ska ställa lite fler frågor.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

En uppenbar fråga är ju varför de inte kan erbjuda HD-kvalitet över Flash. Det måste ju bli både enklare och billigare för dem att använda samma plattform till alla utsändningar.
Användarvisningsbild
ostro
Kontakt:

Inlägg av ostro »

Lars skrev:En uppenbar fråga är ju varför de inte kan erbjuda HD-kvalitet över Flash. Det måste ju bli både enklare och billigare för dem att använda samma plattform till alla utsändningar.
En mycket bra fråga tycker jag. Jag skulle gissa på att det har något med att Move Media Player som Play Prima använder streamar utan caching och att detta gör upphovsrättsinnehavarna lugnare mot eventuell rippning. Det som gör mig något tveksam till att vi kommer att se tjänsten inom en snar framtid är en av deras största investerare som inte direkt är känd för att underlätta livet för folk med linux.

http://www.movenetworks.com/company/our-investors Den tredje uppifrån.

Men man kan ju ha fel också.
aggplanta

Inlägg av aggplanta »

De är i alla fall inte snabba. Så här stod det på deras sajt för ett år sedan. Kanske läge att tala om det för SVT så det händer något.
March 17, 2008
John Edwards

Dan, Support for Linux is in the works. Stay tuned!
Användarvisningsbild
Zeadar
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Zeadar »

Dom skulle kunna ha strippat det första svaret till:
För närvarande finns inte stöd för Linux. Vi har efterfrågat detta från leverantören, men vi vet i dagsläget inte när det blir möjligt.
I stället för att ha skickat hela FAQ:n. :-\
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"