Hej,
Jag har två datorer. En ny Windows som jag kör mobilt bredband på, och en från 2007 som jag nyss lagt in Linux på (har enbart linux på den). Jag vill kunna använda samma mobilt bredband på linux-datorn som på Windows-datorn. Men hur installerar jag?
Mobila bredbandet är från Telenor och har märket QUALCOMM 3G CDMA
Tack i förväg.
mats, umeå
Telenor mobilt bredband QUALCOMM ???
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Telenor mobilt bredband QUALCOMM ???
Sätt in modemet i datorn, och om du med Linux menar Ubuntu, så hittar du Nätverksinställningar under menyerna System, Inställningar. Där markerar du Mobilt bredband, väljer "Lägg till" och fyller i Telenors APN. Det som jag använder heter "internet.telenor.se".
- nordnati
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Telenor mobilt bredband QUALCOMM ???
Mats_h2001 skrev:Hej,
Jag har två datorer. En ny Windows som jag kör mobilt bredband på, och en från 2007 som jag nyss lagt in Linux på (har enbart linux på den). Jag vill kunna använda samma mobilt bredband på linux-datorn som på Windows-datorn. Men hur installerar jag?
Mobila bredbandet är från Telenor och har märket QUALCOMM 3G CDMA
Tack i förväg.
mats, umeå
Hej ! Det är inte så enkelt med QUALCOMM 3G CDMA ( eller ICON ) .Det går inte att plugga in modemet och tuta och köra , som med andra modeller . Men det går att få funka om du ska följa :
http://linuxwiki.se/index.php/Mobilt_bredband/Telenor
Lycka till
Jag har Ubuntu 8.10 och modem av samma märke från Telenor , de går bra ihop om man läser noga