ut med Windows 95!!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: ut med Windows 95!!

Inlägg av Rune.K »

Är inte det här något att testa > http://damnsmalllinux.org/network-install.html
Det är så att även jag inbillar mej att jag förstår det.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Men vad är det här, skall jag behöva hålla handen nu :o ;).
Det kan du gott göra. :D

Jag och alla "tjuvtittare" vill ha en Floppy baserad Dist , som passar med i486 o 16M som har några applikationer också. Så vi har något att leka med tills vetenskapen återvänder från sin begrundan. Gärna en som är snabb :)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Men var har det stoppat nu då? Är ni inte inne på minnesuppgradering nu? Då kan jag inte hjälpa så mycket tror jag. Jag tänker inte åka 60 mil för at trycka i tre DRAM-moduler ;D

om jag inte får fakturera förstås...
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

om jag inte får fakturera förstås...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Men vad är det här, skall jag behöva hålla handen nu :o ;).
Även jag behöver någon som håller mig i handen ibland. 8)
djkmmo skrev:Det är en Live-miljö och det finns två alternativa sätt att installera. Det första kalalr DSL för "Frugal instalL" och innebär, om jag förstått saken rätt, att iso-avbilden kopieras över till en partition och körs på det viset. Alltså lite som PuppyLinux. Det andra är en vanlig hd-installation. I båda fallen får man förbereda partitonerna först med cfdisk eller liknande.
Jag har tydligen gjort en frugal (vad nu det betyder) installation för hand utan att riktigt inse det. Nu när jag äntligen hittat disk-installation i menyerna (usch och fy vad jag ogillar menyer) så säger den åt mig att den väntar på CD:n. Hoppsan, någon sådan fanns ju inte... Jag ska nog sparka lite på den och se om den blir gladare då.

EDIT: Den blev lite gladare tillslut.
djkmmo skrev:Jag läste tydligen inte på tillräckligt väl innan jag skrev om apt. Det är inte aktiverat från början utan får aktiveras via startmenyn Vill Utöver det har man något som kallas MyDSL som paketkällor. En del av Debiians paket kan tydligen trasa sönder MyDSL-paket. Olika beroenden och så. MyDSL ser ut som en enklare form av Synaptic. Jag har också upptäckt att det inte är så stor idé att aktivera apt för att installera program. En del av bibioteken DSL kör med är för gamla för att Debianversionerna skall gå att köra. Försökte installera mc med apt och det klagade på att libc6 var för låg version, så jag tog MyDSL-versionen istället.
Sånt där vet jag däremot hur man kan lösa.
djkmmo skrev:Mycket mer finns att läsa i Wikin: http://damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Main_Page
Jag har nog inte riktigt har haft tid att sätta mig in helhjärtat i DSL idag. :P
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag har kört in hela Xfce i 133MHzaren och alla xservrar för orkade inte leta upp den rätta.
Ser bra ut, det är bara musen som inte funkar.
Återkommer med ett omdöme om exkrementet...
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Har vi några frågor till skolan?
Jag avser att titta till de PCn som (för tillfället) har Puppy Linux installerat.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det dags att testa DSL på den där 486:an med 16MB RAM. Installation utan CD-läsare blir för oss en fyrstegsprocedur...

Steg 1
Det här gör du på din ubuntu-dator.

Hämta DSLs bootfloppy, plugga in "blå" (har du ingen blå kan du såklart ta någon annan färg) och överför avbilden.

Kod: Markera allt

wget ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributions/damnsmall/current/bootfloppy.img
sudo dd if=bootfloppy.img of=/dev/fd0 bs=512 count=2880
Hämta DSLs bootcd, loopback-montera den och packa ner innehållet.

wget ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributions/damnsmall/current/current.iso
mkdir -p dsl
sudo mount -oloop -tiso9660 current.iso dsl
tar -zcvf dsl.tar.gz dsl
sudo umount dsl
Anledningen till att vi måste skapa en tar.gz-fil istället för att använda iso-filen direkt är att vår begränsade "grön + gul + röd"-bootade live-miljö inte stödjer loopback-montering. Eftersom den inte stödjer ssh heller så måste vi använda http-metoden den här gången. Installera därför en webserver och lägg därefter upp filen dsl.tar.gz på den.

sudo apt-get install lighttpd
sudo cp dsl.tar.gz /var/www/
Steg 2
Boota 486:an med "grön + gul + röd".

Rensa partionstabellen (debian-installationen fungerade ju ändå inte) och partitionera om.

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1
fdisk /dev/hda
Skapa två partitioner med n och p. Den första ska vara nästa hela disken. Den sista (andra) ska vara drygt 50MB så vi får plats att spara DSLs boot-cd där. Om du har mer än 25MB ram så gör du den istället till dubbla RAM-storleken så att vi kan göra om utrymmet till swap senare. Förbered genom att använda t-kommandot, välja partition 2 och ange nummer 82. Spara tillslut med w.

Skapa nu ett filsystem på den andra partitionen och montera (efter att du skapat en monteringspunkt).

mke2fs /dev/hda2
mkdir -p /dsl
mount /dev/hda2 /dsl
Hämta boot-cd:n från din webbserver och packa upp den på det monterade filsystemet.

wget -qO- ipnummer/dsl.tar.gz | tar zxpvC /
OBS att det är bokstaven O och inte siffran 0 som gäller. Och så är det såklart ubuntu-datorns ipnummer som ska användas. Kolla med ifconfig om du har glömt.

Plugga in den "blå" floopyn, avmontera filsystemet och boota om.

umount /dsl
reboot
Steg 3
Direkt när du ser DSLs boot-bild skriver du kommandot install och trycker enter.

DSL Install Options
Välj 2. Install to Hard Drive (Skriv 2 och tryck enter).

Enter the target partition.
hda1

Do you wish to support multi-user logins?
n

Use journalized ext3 filesystem (not reccommended on slower systems)
n

Last chance to exit before destroying any data on
Continue?

y

Proceed to install a boot loader?
y

Use [G]rub MBR or [L]ilo Active Partition?
g

Reboot now?
y

Wait for CD to eject, then remove CD, close cdrom drive and press enter.
Ta ut den "blå" floppyn och tryck enter.

Steg 4
När den bootar väljer du alternativet DSL och trycker enter.

Enter new password for root:
Enter new password for user dsl:

Välj precis vad du vill.

DSL X Setup
Xvesa xserver

USB mouse?
nej

IMPS/2 mouse wheel?
ja/nej

Choose your preferred screen resolution
Ju mindre du väljer, desto mer RAM blir över till annat.

Choose your preferred color depth
Välj 16 bit. Om RAM tryter, välj 8 bit istället.

Choose your own dpi?
nej

Pleas choose keyboard
se-latin1

KLART
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Glasklar guide! Jag har nog själv en gammal 486 undanstoppad någonstans!? Hur blir prestandan om man surfar med någon lättvikts browser?? :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

bbauto skrev:Glasklar guide! Jag har nog själv en gammal 486 undanstoppad någonstans!? Hur blir prestandan om man surfar med någon lättvikts browser?? :)
Ingen aning, jag har bara testat på en p166 48MB RAM. Just "grön + gul + röd" kanske inte är helt glasklart, men det förklaras tidigare i tråden om någon undrar.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Konservburk skrev:

wget ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributions/damnsmall/current/current.iso
mkdir -p dsl
sudo mount -oloop -tiso9660 current.iso dsl
tar -zcvf dsl.tar.gz dsl
sudo umount dsl
Bara ett enda litet stavfel...

sudo mount -o loop -t iso9660 current.iso dsl
F.ö: väldigt pedagogiskt och klart skrivet!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Bara ett enda litet stavfel...

Tack för att du korrekturläser. :)

Om du syftar på de uteblivna mellanrummen mellan -o och loop, samt -t och iso9660 så spelar det egentligen ingen roll eftersom det fungerar både med och utan (vilket gäller för precis alla kommandon som använder getopt för att parse:a flaggor). Men det kanske var något annat stavfel du tänkte på?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Bara ett enda litet stavfel...

Tack för att du korrekturläser. :)

Om du syftar på de uteblivna mellanrummen mellan -o och loop, samt -t och iso9660 så spelar det egentligen ingen roll eftersom det fungerar både med och utan (vilket gäller för precis alla kommandon som använder getopt för att parse:a flaggor). Men det kanske var något annat stavfel du tänkte på?
Nej det var dem jag tänkte på. Vad bra, då lärde jag mig något nytt, för jag trodde att mount inte skulle förstå när det var ihopskrivet. Då var det med andra ord inte ens ett enda litet skrivfel i hela texen. Inte illa pinkat ;).

Funkade inte Debian föresten? Vad var det som gick snett?
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Konservburk skrev:
bbauto skrev:Glasklar guide! Jag har nog själv en gammal 486 undanstoppad någonstans!? Hur blir prestandan om man surfar med någon lättvikts browser?? :)
Ingen aning, jag har bara testat på en p166 48MB RAM. Just "grön + gul + röd" kanske inte är helt glasklart, men det förklaras tidigare i tråden om någon undrar.
Ok hur blev prestandan med den då? :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Funkade inte Debian föresten? Vad var det som gick snett?
Kärnan som föjde med fick slut på minne under booten på 16MB:aren. Det går såklart att lösa genom att slimma ner den lite. Men sen fanns inte heller Xvesa (den lätta xserver som du tycker startar imponerande snabbt) att installera vi apt. Så då blir det minst två saker att hålla ordning på på egen hand, vilket såklart är dumt om det finns andra enklare alternativ. Det återstår dock att se om just DSL är rätt val.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Funkade inte Debian föresten? Vad var det som gick snett?
Kärnan som föjde med fick slut på minne under booten på 16MB:aren. Det går såklart att lösa genom att slimma ner den lite. Men sen fanns inte heller Xvesa (den lätta xserver som du tycker startar imponerande snabbt) att installera vi apt. Så då blir det minst två saker att hålla ordning på på egen hand, vilket såklart är dumt om det finns andra enklare alternativ. Det återstår dock att se om just DSL är rätt val.
Okidoki. Då håller vi tummarna för DSL då. Är Puppy testat och avskrivet som alternativ?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

bbauto skrev:
Konservburk skrev:
Ok hur blev prestandan med den då? :)
Bra skulle jag vilja påstå. Bootad och klar med bara en webbläsare igång drog den en bra bit under 10MB RAM, vilket verkar mycket lovande med tanke på 16MB:arna.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Okidoki. Då håller vi tummarna för DSL då. Är Puppy testat och avskrivet som alternativ?
Jag har inte gett mig på Puppy alls. Men jag antar att Hans har försökt lite eftersom han åtminstone har en del vana med den disten.

Sen är egentligen inte heller DeLi helt avskriven ännu.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Vad roligt att dialogen fortgår och att det inte alltid är det storsta felaktorn ;D som utvärderar Konservburks "underverk".
Men det som stör mig högerligen är de mycknad berömen över en närmast klockren och tydlig vägbeskrivning innan jag ens har startat. Den press det sätter på min utarmade själ kommer rendera i snubblande och sniklade så även.......orden tar slut. :-[

Anledningen till att vi måste skapa en tar.gz-fil istället för att använda iso-filen direkt är att vår begränsade "grön + gul + röd"-bootade live-miljö inte stödjer loopback-montering. Eftersom den inte stödjer ssh heller så måste vi använda http-metoden den här gången. Installera därför en webserver och lägg därefter upp filen dsl.tar.gz på den.
Jag gör det här på min TestPC, som jag använde tidigare.
Där har jag inte ändra något. Dvs det som jag tror var en serverinstallation för Debian 4.0 Etch, den är kvar. Finns det några konfikter i det eller kan jag lämna det som det är?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:
Jag gör det här på min TestPC, som jag använde tidigare.
Där har jag inte ändra något. Dvs det som jag tror var en serverinstallation för Debian 4.0 Etch, den är kvar. Finns det några konfikter i det eller kan jag lämna det som det är?
Det är två datorer inblandade. På den ena ska du bara packa om en iso-fil till en tar.gz-fil. Den andra datorn är den du ska installera DSL på. Jag vill helst att du installerar på 486:an med 16MB RAM för att vi ska kunna se hur pass bra det flyter på en riktigt gammal burk.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"