HJÄLP jag behöver hjälp att instalera grafikort

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
langrisen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

HJÄLP jag behöver hjälp att instalera grafikort

Inlägg av langrisen »

hejsan jag är helt ny med linux men jag har ett problem, jag kan inte installera mina drivrutiner till mitt grafikkort jag har provat med att skriva in "sh NVIDIA-Linux-86x-180.44-pkg1.run" men det säger att det är command not found vad sak jag göra
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: HJÄLP jag behöver hjälp att instalera grafikort

Inlägg av philip5 »

langrisen skrev:hejsan jag är helt ny med linux men jag har ett problem, jag kan inte installera mina drivrutiner till mitt grafikkort jag har provat med att skriva in "sh NVIDIA-Linux-86x-180.44-pkg1.run" men det säger att det är command not found vad sak jag göra
Att installera drivrutiner görs bäst genom att använda de paket som är anpassade för din version av ubuntu. De installeras lättast i Lägg till/ Tabort program eller Synaptic. Kör man Ubuntu 8.10 så tillhandahålls nvidias 180.11 som nyaste medan det på nvidias sajt finns 180.44 som senaste stabila som du är inne på att försöka få in. Det finns några problem med att installera nvidias drivisar så som du gör och det största är nog att OM du får en uppdatering av din linuxkärna så kommer den troligen göra att din dator inte kommer hitta de manuellt installerade drivrutinerna du kört in utan du kommer då få köra in dem manuellt på nytt. Om detta händer så kommer du antingen mötas av en svart skärm när du startar datorn eller så hamnar du i ett terminalläge vid start.

Det andra är att du kommer behöva några extra paket för utvecklare installerade för att kunna installera nvididas drivirutiner. De paketen innehåller information och definitioner av vissa systemfiler och som krävs för att det ska fungera att få in dem rätt. Allt det här slipper man om man kan hålla sig till de beprövade och förberedda paket som ubuntu tillhandahåller i sitt förråd.

Sist men inte minst så är själva huvudproblemet med din fråga att bin-filen inte har några rättigheter att låta sig köras och OM man nu ska köra en fil på så sätt så får man göra den exekverbar. Det kan göras genom att högerklicka på den i t ex nautilus välja egenskaper därefter bocka i att den ska vara körbar. Annars kan det göras genom att i terminalen skriva:

Kod: Markera allt

chmod +x NVIDIA-Linux-86x-180.44-pkg1.run
Därefter kan du köra filen som du var inne på. Detta ska helst göras från rent terminalläge utan att ha fönsterhanteraren och skrivbordsmiljön igång.

/Philip
Senast redigerad av 1 philip5, redigerad totalt 2 gånger.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
langrisen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av langrisen »

okej och vart kan man finna dessa färdiga boxar som du pratar om ? ursäkta mina dumma frågor men jag är som sakt ny på linux
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

De installeras lättast i Lägg till/ Tabort program eller Synaptic.

I menyn Program, lägg till/ta bort program. Synaptic hittar du om du går in i menyn System/Administration/Pakethanteraren Synaptic.

Min meny är uppe till vänster, jag gissar att du har samma. :)
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Välkommen till forumet som medlem.
Jag vill även hälsa dig välkommen till den ljusa sidan av allt datoranvändande.

Nu hoppas jag att du skall få ordning på ditt problem, så att du kan ägna mertiden
åt att bara njuta av ditt Gnu/Linux Ubuntu.

Innan du går till program, lägg till, kan det vara bra att kolla dina inställningar under
System -> Administration -> Programvarukällor. Du bör ha bockar liknande det som
bilden Programvarukällor här nedan, visar. Annars begränsar du möjligheten till urval.

I övre panelen, längst ut till vänster, har du alternativet Program. Klicka där och
välj alternativet längst ner, Lägg till/Ta bort program.

Då får du upp något som du känner igen i bilden drivrutiner här nedan.
I valrutan vid min markering 1 har du flera alternativ att bläddra mellan. Alternativet
som jag har här, ger dig största möjliga träffprocent i just detta fall. Vid 2 har du
möjlighet att skriva in egna sökbegrepp och vid 3 ser du villka träffar som ges.
Markerar du rad för rad av träffarna, får du upp ledtexter om just den träffen, längst ner,
under 3:an.

Lycka till!
Förhoppningsvis kommer fler att ge dig råd och tips.

Hälsningar
Tukken
Bilagor
drivrutiner.png
drivrutiner.png (67.76 KiB) Visad 1666 gånger
Programvarukällor.png
Programvarukällor.png (36.06 KiB) Visad 1666 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"