Dropmeny över internetanslutningar

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
astfors

Dropmeny över internetanslutningar

Inlägg av astfors »

På min EeePc som jag har Eeebuntu på så har jag längst upp till höger en ikon jag kan trycka på så listas alla min alternativ att ansluta mig till internet, först kommer mitt vanliga nic, mitt mis och sedan tillgängliga wifi's.
Genom den menyn kan jag då välja att ansluta till tex ett wifi nät och sedan köra det parallellt med mitt mis

Hur gör jag för att få samma sak på min Desktop? På den har jag iofs inget wifi nic, och det kanske är det som behövs, alltså två lika typer utav medier att ansluta mig till internet som gör att Ubuntu ger mig den menyn?
Om inte, hur jag för att få den istället för den här? Bild
David Andersson

Re: Dropmeny över internetanslutningar

Inlägg av David Andersson »

Anligt About så heter panel-appleten NetworkManager Applet 0.7.0
Den finns i Eeebuntus förråd i modulen network-manager-gnome
Samma modul finns även i Ubuntus förråd, och verkar vara installerad by default.
Kolla om den finns i Lägg-till-i-panelen.
astfors

Inlägg av astfors »

David Andersson skrev:Anligt About så heter panel-appleten NetworkManager Applet 0.7.0
Den finns i Eeebuntus förråd i modulen network-manager-gnome
Samma modul finns även i Ubuntus förråd, och verkar vara installerad by default.
Kolla om den finns i Lägg-till-i-panelen.
Den finns tydligen redan på datorn, men hur gör jag för att använda/tillämpa/aktivera den? ???
David Andersson

Det brukar finnas ett alternativ "Lägg till i panelen" eller nåt med den betydelsen när man högerklickar i panelen. (Kör Xfce så jag kan inte exakta ordalydelsen i Gnome.) (Om man högerklicka vissa applets i panelen får man inte det alternativet, t.ex i aktivitetslistan, tror jag. Försök isåfall högerklicka mellan eller över/under existerande applets.)

Vänta...

Nä, nu ljuger jag. Den ligger i notifikation arean. Den kan startas i en terminal med kommandot nm-applet så lägger den sig i notifieringsarean. Om det är normalt/okej att lägga den bland auto-startade program, eller om det finns ett mer "rätt" sätt att starta den vet jag inte.
astfors

Inlägg av astfors »

Då får jag bara :

"astfors@astfors-desktop:~$ sudo nm-applet
sudo: unable to resolve host astfors-desktop

** (nm-applet:6334): WARNING **: <WARN> applet_dbus_manager_start_service(): Could not acquire the NetworkManagerUserSettings service as it is already taken. Return: 3

(nm-applet:6334): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed
astfors@astfors-desktop:~$ "

http://i43.tinypic.com/2w51r3l.png
David Andersson

astfors skrev: ** (nm-applet:6334): WARNING **: <WARN> applet_dbus_manager_start_service(): Could not acquire the NetworkManagerUserSettings service as it is already taken. Return: 3
Det tyder på att programmet redan kör, eller ett annan som jag inte vet vad den heter men som antagligen ser ut så här:
network-icon.gif
network-icon.gif (1.52 KiB) Visad 1715 gånger
Ta reda på vad det heter hur man stänger av det.
astfors skrev:sudo nm-applet
Dessutom. På min eeepc så körs nm-applet inte som root. (ps -ef | grep nm-ap ger mitt namn och nm-applet --sm-disable). Prova utan sudo och lägg till --sm-disable.

Kod: Markera allt

nm-applet --sm-disable
Skriv svar

Återgå till "Internet"