Installation av Ubuntu 8.10 startar och stoppar
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Installation av Ubuntu 8.10 startar och stoppar
Jag har installerat Windows XP på min Amilo M7440 under C: och upptar 12 av 72GB. Har dessutom defragmenterat hårddisken. Mitt nästa steg efter dagens CD-bränningen var att installera Ubuntu 8.10 och i installationsprogrammet efter "språk" och "tidzon" partitionera disken för Ubuntu 10 av 72 GB.
1. Mitt problem är att inget händer efter starten av CD(efter omstart av PC) sedan jag valt alternativ 2 "Installera Ubuntu" (valet av alt "Svenska" fungerar). F4 knappen reagerar inte och returknappen inte heller. Vad galet?
2. Efter att ha läst problemen med partitionering frågar jag mig, är partitioneringen i installationsprogrammet verkligen att lita på (vill absolut inte installera Windovs XP + div program på nytt) eller är det att rekommendera att göra partitioneringen på förhand. Med vilket program i Windows miljö?
Tacksam för hjälp
Martin
1. Mitt problem är att inget händer efter starten av CD(efter omstart av PC) sedan jag valt alternativ 2 "Installera Ubuntu" (valet av alt "Svenska" fungerar). F4 knappen reagerar inte och returknappen inte heller. Vad galet?
2. Efter att ha läst problemen med partitionering frågar jag mig, är partitioneringen i installationsprogrammet verkligen att lita på (vill absolut inte installera Windovs XP + div program på nytt) eller är det att rekommendera att göra partitioneringen på förhand. Med vilket program i Windows miljö?
Tacksam för hjälp
Martin
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Installation av Ubuntu 8.10 startar och stoppar
1. Prova ladda hem hela skivan på nytt och bränn en ny kopia. Se om problemet kvarstår. Kolla gärna även md5-summan på ISO:n efter att du laddat hem den innan du bränner den, då kommer du veta att inget gick fel i nedladdningen om inte annat.MaraIF skrev:1. Mitt problem är att inget händer efter starten av CD(efter omstart av PC) sedan jag valt alternativ 2 "Installera Ubuntu" (valet av alt "Svenska" fungerar). F4 knappen reagerar inte och returknappen inte heller. Vad galet?
(Edit: md5sum filnamnet <<< skriv det i terminalen så kommer du få se md5-summan. Den är som ett "kvitto" på att du har rätt fil, och du kan jämföra den med Ubuntus info om md5-summan på hemsidan. Det ska vara samma siffra.)
2. Det finns även en alternativ installationsskiva som fungerar bättre för vissa med "problemsystem". Prova installera från den om 1 misslyckas.
Partitionering kan gå snett oavsett system men gör oftast inte det, Jag har själv partitionerat på minst 10 olika maskiner med GParted och även ändrat om storlekar på partitioner och misslyckats en enda gång. Det finns säkert en uppsjö av program till Windows som låter dig göra det inifrån windows. Själv hade jag dock hellre matat in Live-skivan av t.ex. Ubuntu och helt enkelt kört Gparted från den. Partitonera därifrån. Starta sedan om datorn och installera från skivan (eventuellt behöver du inte ens starta om utan kan välja att påbörja installen inifrån Ubuntun på Liveskivan). När installen frågar dig om partitioner tar du manuell setup och visar den de partitonerna du nyss skapade med hjälp av Liveskivan. Du kommer behöva en för / som är själva roten, filsystemet (ungefär som C:\ på win) och du kommer behöva en partition som agerar som swap som bör vara lika stor som storleken på din ram x 2. Många har en tredje partition också för sin /home, men jag börjar bli mer och mer skeptisk till att det är någon större vits med det.2. Efter att ha läst problemen med partitionering frågar jag mig, är partitioneringen i installationsprogrammet verkligen att lita på (vill absolut inte installera Windovs XP + div program på nytt) eller är det att rekommendera att göra partitioneringen på förhand. Med vilket program i Windows miljö?
Jag rekommenderar alltså att du gör partitioneringen på förhand antingen från Ubuntus Liveskiva eller med valfri annan distro. Det finns även distros som är designade just för att partitionera m.m.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om du gör som nedan, så får du iaf ett kvitto på att partitioneringen funkar. Ibland hjälper det att trycka Alt+Ctrl+Del 1gång, för att installationen ska gå vidare med nästa steg. Du kan också ladda hem http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/downloa ... #alternate
[ Du kan förbereda partionering från LiveCDn->System->Administration->Partitioneditor
ex. högerklicka på NTFS/FAT32-partitionen (ev Avmontera först)-> Resize, dra i linjalen eller skriv i fältet EFTER 10000->Apply
Nu ska du ha ett grått outnyttjat fält till höger om den bef. partitionen...
När du sen installerar och kommer fram till partitionering, välj Guidad->Största lediga utrymme... (bör ju vara dom 10GB du frigjort ovan)
Uppstartshanteraren Grub kommer automatiskt lägga upp en meny med både Ubuntu och Windows, första gången du startar Windows så kommer den att göra en checkdisk automatiskt, låt den gå klart.
På detta sätt får du en grafisk överblick samt kvitto på att Ubuntu hamnar på rätt ställe, och att du inte förstör din XP-partition. Tänk på att Windows alltid vill ligga först på hårddisken, så frigör alltid plats EFTER Win-partitionen.
Har du inte Partitioneditor, så installera paketet gparted från System->Administration->Synaptic ]
[ Du kan förbereda partionering från LiveCDn->System->Administration->Partitioneditor
ex. högerklicka på NTFS/FAT32-partitionen (ev Avmontera först)-> Resize, dra i linjalen eller skriv i fältet EFTER 10000->Apply
Nu ska du ha ett grått outnyttjat fält till höger om den bef. partitionen...
När du sen installerar och kommer fram till partitionering, välj Guidad->Största lediga utrymme... (bör ju vara dom 10GB du frigjort ovan)
Uppstartshanteraren Grub kommer automatiskt lägga upp en meny med både Ubuntu och Windows, första gången du startar Windows så kommer den att göra en checkdisk automatiskt, låt den gå klart.
På detta sätt får du en grafisk överblick samt kvitto på att Ubuntu hamnar på rätt ställe, och att du inte förstör din XP-partition. Tänk på att Windows alltid vill ligga först på hårddisken, så frigör alltid plats EFTER Win-partitionen.
Har du inte Partitioneditor, så installera paketet gparted från System->Administration->Synaptic ]
- bbauto
Det är inte fel att göra 1 partition för systemet "/" min 5GB, och en för dina dokument/inställningar "/home" samt en swap som är lika stort som ditt RAM-minne eller max 0,5GB. ex.
5GB ext3 monteringspunkt = /
4,5GB ext2 monteringspunkt = /home
0,5GB swap monteringspunkt = none
Då kan du installera om/pröva nya distar utan att du förstör inställningar/dokument.
5GB ext3 monteringspunkt = /
4,5GB ext2 monteringspunkt = /home
0,5GB swap monteringspunkt = none
Då kan du installera om/pröva nya distar utan att du förstör inställningar/dokument.
-
Tack för svaren.
Mitt problem kvarstår att kunna läsa/installera Ubuntu från CD-skivan - efter språkvalet vägrar datorn att reagera på någon knapp. Ctrl+Alt+Del fungerar som det skall i Windows miljön - datorn startar om. Jag har även laddat ner en ny Live-version men resultatet är det samma. Kollen av md5summan lyckas först när jag lyckats läsa in skivan. Något info om saken hittar jag inte på hemsidan - sorry. Det här problemet med trilskande Enter-knappar känns lite underligt för vid mitt förra försök att ladda ner Ubuntu Live hade jag inte dessa problem??
Beträffande partitioneringen kommer jag nog att välja alternativet att partitionera från Live-skivan. - det känns trygagare så.
Tack för att ni verkligen satt er in i min problematik.
Martin
Mitt problem kvarstår att kunna läsa/installera Ubuntu från CD-skivan - efter språkvalet vägrar datorn att reagera på någon knapp. Ctrl+Alt+Del fungerar som det skall i Windows miljön - datorn startar om. Jag har även laddat ner en ny Live-version men resultatet är det samma. Kollen av md5summan lyckas först när jag lyckats läsa in skivan. Något info om saken hittar jag inte på hemsidan - sorry. Det här problemet med trilskande Enter-knappar känns lite underligt för vid mitt förra försök att ladda ner Ubuntu Live hade jag inte dessa problem??
Beträffande partitioneringen kommer jag nog att välja alternativet att partitionera från Live-skivan. - det känns trygagare så.
Tack för att ni verkligen satt er in i min problematik.
Martin
- bbauto
Har du prövat Alternate CDn (se länk ovan)?
-
Tack för ditt svar
1. Om du menar denna nerladdning "Complete Download Mirror List / Finland CSC / Funet (Europe)"så har jag även prövat den - men med samma nedslående resultat. Vag gör att alla knappar i tangenbordet slås ut efter första valet av språk - inte ens funktionsknapparna reagerar på nedslag?? Den enda knappkombinationen som fungerar är som sagt Ctrl+Alt+Del.
2. Har ni erfarenhet av denna PCLinuxOS? Vilken version av Ubuntu får jag - eller är det ens en Ubuntu 8.10?
This release features kernel 2.6.26.8.tex3, KDE 3.5.10, Open Office 3.0, Firefox 3.0.7, Thunderbird 2.0.0.14, Ktorrent, Frostwire, Amarok, Flash, Java JRE, Compiz-Fusion 3D and much more. We decided to use kde3-5-10 as our default desktop as we could not achieve a similar functionality from kde4. We will however offer kde4 as an alternative desktop environment available from the repository once we stabilize it. PCLinuxOS is an rpm based distribution utilizing apt-get with a Synaptic Software Manager frontend. In addition to the above PCLinuxOS comes with mklivecd GUI, a nice utility to build a custom live CD from your install. Install or remove what you want then remaster your own cd. Great for backups or to give to friends. PCLinuxOS is also known as as rolling release distribution. What that means is you install once and update it when new applications become available from our repository
Martin
1. Om du menar denna nerladdning "Complete Download Mirror List / Finland CSC / Funet (Europe)"så har jag även prövat den - men med samma nedslående resultat. Vag gör att alla knappar i tangenbordet slås ut efter första valet av språk - inte ens funktionsknapparna reagerar på nedslag?? Den enda knappkombinationen som fungerar är som sagt Ctrl+Alt+Del.
2. Har ni erfarenhet av denna PCLinuxOS? Vilken version av Ubuntu får jag - eller är det ens en Ubuntu 8.10?
This release features kernel 2.6.26.8.tex3, KDE 3.5.10, Open Office 3.0, Firefox 3.0.7, Thunderbird 2.0.0.14, Ktorrent, Frostwire, Amarok, Flash, Java JRE, Compiz-Fusion 3D and much more. We decided to use kde3-5-10 as our default desktop as we could not achieve a similar functionality from kde4. We will however offer kde4 as an alternative desktop environment available from the repository once we stabilize it. PCLinuxOS is an rpm based distribution utilizing apt-get with a Synaptic Software Manager frontend. In addition to the above PCLinuxOS comes with mklivecd GUI, a nice utility to build a custom live CD from your install. Install or remove what you want then remaster your own cd. Great for backups or to give to friends. PCLinuxOS is also known as as rolling release distribution. What that means is you install once and update it when new applications become available from our repository
Martin
- bbauto
Nä PCLinux är inte Ubuntu, men det funkar också...
Jag menade:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/downloa ... #alternate
ubuntu-8.10-alternate-i386.iso.torrent
Jag menade:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/downloa ... #alternate
ubuntu-8.10-alternate-i386.iso.torrent