Nu vet jag inte om det är en verklig spegling av vilken hårdvara som behövs (d.v.s. om FirstClass är kompilerat just för den arkitekturen) men filen heter "i686". Om det stämmer måste du ha =< P2 för att köra programet.Hans Linde skrev:Det påtalas varje gång jag är i skolan att de behöver FirstClass Mailklient och jag har svarat att det inte ska vara ett problem.
Men nu när vi snickrar och trevar kan det var på sin plats att på tala igen.
Det finns idag för Debian och en generell.
http://www.firstclass.com/Divisions/FAV ... =S047C50E4
Kan jag få en bekräftelse?
ut med Windows 95!!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: ut med Windows 95!!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det sätter ett filer på 50% från den nivå vi har tidigare. Riktigt så illa tror jag dock inte det är, men det kommer att begränsa avsevärt. Eleverna har sina konto och kommunicerar med lärarna på det viset.Nu vet jag inte om det är en verklig spegling av vilken hårdvara som behövs (d.v.s. om FirstClass är kompilerat just för den arkitekturen) men filen heter "i686". Om det stämmer måste du ha =< P2 för att köra programet.
Det är inget obligatorist, men 50% använder det i 7an och sedan ökar det.
Hmm...vi hör finna en lösning på det

-
Något problem blev det dock.
Out of memory: Kill process 2 (ksoftirqd/0) score 0 and children.
Vad gör vi åt det?
Vad gör vi åt det?
- Konservburk
Det var 16MB RAM?Hans Linde skrev:Något problem blev det dock.
Vad gör vi åt det?
-
jaDet var 16MB RAM?
EDIT:
Jag kan ta från de andra om du tror att det är enda orsaken.
EDIT:
Jag har en trave här.

men hur går med.........jo men det är bara att stänga av och starta igen eller hur?
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 1 gånger.
- Konservburk
Kom felet under uppackningen eller under installationen? Hur stor swap-partition skapade du?
-
jag kanske är ute och cyklar, men skulle det inte gå att lösa genom att köra X tunnlat från en central (lite starkare dator)? Då borde man kunna köra FirstClass på den. En P2/233 MHz borde var så där 40 ggr starkare än en 80486/33, så även en av dem borde kunna fungera som server.Hans Linde skrev:Det sätter ett filer på 50% från den nivå vi har tidigare. Riktigt så illa tror jag dock inte det är, men det kommer att begränsa avsevärt. Eleverna har sina konto och kommunicerar med lärarna på det viset.Nu vet jag inte om det är en verklig spegling av vilken hårdvara som behövs (d.v.s. om FirstClass är kompilerat just för den arkitekturen) men filen heter "i686". Om det stämmer måste du ha =< P2 för att köra programet.
Det är inget obligatorist, men 50% använder det i 7an och sedan ökar det.
Hmm...vi hör finna en lösning på det
- Konservburk
Nu har jag lyckats starta upp DSL utan CD. Men jag är fortfarande i någon slags live-miljö. Det är oklart hur jag ska installera till disk, och ännu mer oklart hur jag får tag i apt.djkmmo skrev:Nja, egentligen inte... Just DSL skall vara gjort för att just kunna spänna från ytterst klen hårdvara till helt modern. I "grundutförande" så skall det gå att köra på 486:or med 16 MB minne med X och 4 MB för kommandoradssystem, med möjlighet att uppgradera till en full Debianinstalaltion via apt för de lite starkare maskinerna. I mina öron låter det som det ni behöver.
- Konservburk
Hemligheten stavas tydligen xvesa. Den verkar inte finnas att få tag i till debian via apt. Men om jag har förstått saken rätt så ska den kunna kompileras direkt från xorgs källkod på något sätt.djkmmo skrev:Jag har bara testat i Virtualbox, men jag har inte sett någon dist starata så snabbt någon gång. Puppy var långsamt i jämförelse...
-
Fel inträffade först vid uppstart.Kom felet under uppackningen eller under installationen? Hur stor swap-partition skapade du?
Dvs hela "installation" flöt bra.
Jag gjorde en stor swap 100M. Mao 250 + 250 och 100swap
-
En speciallösning som bör beaktas. Jag tar upp det när vi är säkrare på helheten.jag kanske är ute och cyklar, men skulle det inte gå att lösa genom att köra X tunnlat från en central (lite starkare dator)? Då borde man kunna köra FirstClass på den. En P2/233 MHz borde var så där 40 ggr starkare än en 80486/33, så även en av dem borde kunna fungera som server.
- Konservburk
Då är det förmodligen kerneln som kräver lite mer RAM än vad du hade. Kunde du plugga i mer RAM? Vi kan försöka ordna en nerbantad kernel senare om det finns behov.Hans Linde skrev:Fel inträffade först vid uppstart.
Dvs hela "installation" flöt bra.
Jag gjorde en stor swap 100M. Mao 250 + 250 och 100swap
Vi skulle också kunna försöka boota Debian med DeLi-kerneln.
-
Angående "serverfunktionen" ordnades så galant.
Det står ju öppet nu om jag har förstått rätt.
Det är min testPC som inte innehåller något, men är kopplad till mitt LAN.
Bör jag vidtaga någon åtgärd?
PS
Jag ska leka server med den så fort jag klara tänka en tanke itaget.
DS
Det står ju öppet nu om jag har förstått rätt.
Det är min testPC som inte innehåller något, men är kopplad till mitt LAN.
Bör jag vidtaga någon åtgärd?
PS
Jag ska leka server med den så fort jag klara tänka en tanke itaget.

DS
-
Det är tre socklar som har två olika kort. Mao är den uppgraderad.Då är det förmodligen kerneln som kräver lite mer RAM än vad du hade. Kunde du plugga i mer RAM? Vi kan försöka ordna en nerbantad kernel senare om det finns behov.
Vi skulle också kunna försöka boota Debian med DeLi-kerneln.
Utan att ha kunnat titta noga (om det hjälper på DRAM

Jag pillar vidare så länge....
EDIT:
Det här model finns även som Stridsvagnhinder, och kräver silt och spett.

EDIT 2:
Den är även monterad med Turchs i tum, bra ide! "USA is going metric, inch by inch"
EDIT 3:
Nix, om gud hade velat att den PCn skulle uppgraderas, så hade socklarna suttit på andra sidan plåten.

Jag föreslår Plan B.
EDIT4:
De är nästan inte använda??? Det är mera damm på mitt skrivbord än i PCn, som ändå har fläckt! De är fabriksnya...men gulnade.
EDIT 5:
Det står 12M på chassit till en, så det finns en möjlighet att grundbestyckningen var 4M och att 12M var uppgraderingen. Om det håller så finns det 12M moduler och 3x12=36M ( om någon cyckalar hit med verktygen)
Senast redigerad av 4 Hans Linde, redigerad totalt 1 gång.
- Konservburk
Jag tror det kan räcka. Annars kan vi som sagt göra ett försök att boota debian med DeLi-kärnan.Hans Linde skrev:Det är tre socklar som har två olika kort. Mao är den uppgraderad.
Utan att ha kunnat titta noga (om det hjälper på DRAM) så gissar jag att går att öka med ett lika stort kort till mao 50% = 16+8 24M. Kan det räcka?
-
Det blir att "krypa in" en annan väg.Jag tror det kan räcka. Annars kan vi som sagt göra ett försök att boota debian med DeLi-kärnan.

EDIT:
Än under plåten, alltså.
-
I fall någon av er vill uppgradera er PC, så har jag blivit försedd med 3l RAMmoduler i lika "former". 

- Konservburk
3 liter RAMHans Linde skrev:I fall någon av er vill uppgradera er PC, så har jag blivit försedd med 3l RAMmoduler i lika "former".

-
Kom och hämta.
skynda shoppa.
Kosta gratis.
Hmm. ...accesstid okänd
EDIT:
Välsorterat allt i en plastkasse (ICA)
skynda shoppa.
Kosta gratis.
Hmm. ...accesstid okänd

EDIT:
Välsorterat allt i en plastkasse (ICA)
-
Men vad är det här, skall jag behöva hålla handen nuKonservburk skrev:Nu har jag lyckats starta upp DSL utan CD. Men jag är fortfarande i någon slags live-miljö. Det är oklart hur jag ska installera till disk, och ännu mer oklart hur jag får tag i apt.djkmmo skrev:Nja, egentligen inte... Just DSL skall vara gjort för att just kunna spänna från ytterst klen hårdvara till helt modern. I "grundutförande" så skall det gå att köra på 486:or med 16 MB minne med X och 4 MB för kommandoradssystem, med möjlighet att uppgradera till en full Debianinstalaltion via apt för de lite starkare maskinerna. I mina öron låter det som det ni behöver.

Det är en Live-miljö och det finns två alternativa sätt att installera. Det första kalalr DSL för "Frugal instalL" och innebär, om jag förstått saken rätt, att iso-avbilden kopieras över till en partition och körs på det viset. Alltså lite som PuppyLinux. Det andra är en vanlig hd-installation. I båda fallen får man förbereda partitonerna först med cfdisk eller liknande.
Jag läste tydligen inte på tillräckligt väl innan jag skrev om apt. Det är inte aktiverat från början utan får aktiveras via startmenyn Vill Utöver det har man något som kallas MyDSL som paketkällor. En del av Debiians paket kan tydligen trasa sönder MyDSL-paket. Olika beroenden och så. MyDSL ser ut som en enklare form av Synaptic. Jag har också upptäckt att det inte är så stor idé att aktivera apt för att installera program. En del av bibioteken DSL kör med är för gamla för att Debianversionerna skall gå att köra. Försökte installera mc med apt och det klagade på att libc6 var för låg version, så jag tog MyDSL-versionen istället.
Mycket mer finns att läsa i Wikin: http://damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Main_Page