ut med Windows 95!!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: ut med Windows 95!!

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:vad svarar på ang i486?
Jag kan åka och hämten sådan om Konservburk vill start i den låga änden. Nu har vi ju någon form av bekräftelse på att Compaz Prolinea 575e fungerar.
Det skulle kunna vara en bra idé att hämta någon 486:a och se om vår nuvarande metod är lämplig även för en sådan, eller om vi ska välja en annan väg innan vi kommit för långt in på den här.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Konservburk skrev:
djkmmo skrev:
Konservburk skrev:Jo, jag tänkte också på DSL. Men eftersom jag inte hittade någon boot-floppy till den (jag kanske inte letade tillräckligt noga) så övergav jag tanken, åtminstone tills vidare.
Jo då, det finns. det finns t.om. två alternativa ISO:s också:
dsl-<version>.iso: the standard isolinux version, which is used for liveCD, frugal, or traditional harddrive install.

dsl-<version>-syslinux.iso: boots using syslinux instead of isolinux, used for some very old hardware that is no longer supported by isolinux.
Use syslinux version if booting fails with the standard iso.
Här finns ISO:na och bootfloppy-img: ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributio ... l/current/ Det finns fler speglar på DSL:s hemsida.
OK, fanns ju en massa där.

Tyvärr verkar åtminstone min 48MB:are inte alls vara kompis med dem. Hur jag än försöker boota från bootfloppy.img så slutar det bara med en röd text Can't find KNOPPIX filesystem, sorry. Dropping you to a (very limited) shell. Press reset button to quit. Och vad jag än försöker göra i detta "(very limited) shell" så blir det Kernel Panic med en gång. :-\
Hur startade du det? Floppyn är bara bootstrap, så den måste ha CD:n också + bootalternativ som t.ex. "dsl vga=792".

Jag har bara testat i Virtualbox, men jag har inte sett någon dist starata så snabbt någon gång. Puppy var långsamt i jämförelse...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hans Linde skrev: Rune.K,
vad svarar på ang i486?
Jag kan åka och hämten sådan om Konservburk vill start i den låga änden. Nu har vi ju någon form av bekräftelse på att Compaz Prolinea 575e fungerar.
min 486 hade fel typ av nätverkskort, det var bara till koaxialkabel.
det ett ISA-kort och något som passar har jag inte.

486 nedlagd
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Hur startade du det? Floppyn är bara bootstrap, så den måste ha CD:n också + bootalternativ som t.ex. "dsl vga=792".
Just CD var det lite si och så med tillgången till. Hittills har vi bara gått vidare med sådant som inte kräver någon CD-läsare öht. Vet du om DSL har något alternativ till CD, eller är det ett måste?
djkmmo skrev:Jag har bara testat i Virtualbox, men jag har inte sett någon dist starata så snabbt någon gång. Puppy var långsamt i jämförelse...
Finns faktiskt ett par embedded-distar som startar innan du hinner blinka. ;)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Någon som har testat runit som en ersättning till sysvinit?
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Hur startade du det? Floppyn är bara bootstrap, så den måste ha CD:n också + bootalternativ som t.ex. "dsl vga=792".

Just CD var det lite si och så med tillgången till. Hittills har vi bara gått vidare med sådant som inte kräver någon CD-läsare öht. Vet du om DSL har något alternativ till CD, eller är det ett måste?
Jag åker nu och hämtar några 386 och 486or.
I dessa finns endast Floppydrive.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Vilken dist planerar ni att installera härefter?
Jag har en partition ledig på min dator.

Vilken fönsterhanterare är lämplig att börja med på min 133MHz ?
Xfce finns ju till Debian i förråden, är den lättviktig nog?
LXDE vet jag inte så mycket om

Jag kör bara KDE, det är så lätt att hitta programmet man letar efter, alla börjar ju på k ;D
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rune.K skrev:Vilken dist planerar ni att installera härefter?
Kan du komma fram till om det går att installera DSL utan att använda någon CD-läsare?
Anon
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Anon »

Hittade det här
hoppas det hjälper er! följer tråden med stort intresse, har några kubikmeter uttjänta pc i ladan
Lazy man's install for laptops without CDROM

Hi,

I have installed on a old Toshiba Satellite 100CS (P1 75Mhz 24MB RAM and 520MB Harddisk) with the below method. I called it the lazy man's install as I was to lazy to set up ftp or http and install off a network drive.

Here is the method I used:

-Download the boot floppy and DSL ISO -Purchase or borrow an empty 2.5" USB portable harddrive casing (20 euro). -Remove the harddisk from the laptop and plug it into the casing -Attach it to a PC -partition the harddisk in 3 parts:

hda1 swap (in my case 50MB)
hda2 ext2 (in my case 300MB)
hda3 ext2 (in may case 170MB)

-Copy the DSL ISO contents to hda3 -install the harddrive in the laptop -boot from the boot floppy with the install command

It will automatically find the "cd" in hda3 when asked for the harddisk install partition type hda2

follow the installation steps and you're done
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Konservburk skrev:
Kan du komma fram till om det går att installera DSL utan att använda någon CD-läsare?
Menar du att ni tänkt att installera från enbart floppys? Det lär blir väl väldigt mycket bytande av floppys ;).

Eller menar du något åt det här hållet: Floppy Only Install with Netcard (Poormans Install)

Om inte annat verkar det finnas bra mycket info på DSLs wiki som ni kanske kan ha nytta av.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Ursäkta, men jag har just blivit ombedd att infinna mig på te omgående,...OCKSÅ :(

Har ju kommit hem med Compaq Prolinea 4/33S 200M-HDD, 16M RAM, okänd CPU (den kanske kan finnas i specen som länka hp-sidan) Jagbehöver gå nu.............
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Hans Linde skrev:Ursäkta, men jag har just blivit ombedd att infinna mig på te omgående,...OCKSÅ :(

Har ju kommit hem med Compaq Prolinea 4/33S 200M-HDD, 16M RAM, okänd CPU (den kanske kan finnas i specen som länka hp-sidan) Jagbehöver gå nu.............
Det verkar vara en 80486DX 33 MHz.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Menar du att ni tänkt att installera från enbart floppys? Det lär blir väl väldigt mycket bytande av floppys ;).
Nja, det var väl inte riktigt tanken. Från början hade Hans dessutom bara en enda ynka floppy. :-X
djkmmo skrev:Eller menar du något åt det här hållet: Floppy Only Install with Netcard (Poormans Install)
Precis. Boota från floppy och sedan installera via nätverket är grundplanen oavsett vilken dist vi väljer.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag kopplar jag in den.
Men efter som jag är så "flink" nu mera på att installera med Floppy så.........nä, det blir tvärt om
jag börjar om ....och startar med debian..........nähä fy va vele..
Nå vad ska jag göra.? ::)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:
Jag kopplar jag in den.
Men efter som jag är så "flink" nu mera på att installera med Floppy så.........nä, det blir tvärt om
jag börjar om ....och startar med debian..........nähä fy va vele..
Nå vad ska jag göra.? ::)
Börja med att se om DeLi bootar som den ska och får igång nätverket. Går det bra kan vi se om debian vill installeras. Du kan plocka den färdiga minbase.tar.gz som du redan har skapat. Finns ingen anledning att göra en helt ny sådan.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Vi har lite tur också. För den här ville inte med F10.
Dock stog BIOS på Floppy. :D

EDIT: Men det gör att jag har inte kunna bekräfta något av det som sagt eller står på PCn.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:EDIT: Men det gör att jag har inte kunna bekräfta något av det som sagt eller står på PCn.
Lyckas du få igång DeLi så kan vi förhoppningsvis kolla upp den biten därifrån. ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Konservburk skrev:
Vad som beskrivs på den här sidan > http://damnsmalllinux.org/network-install.html
verkar väldigt vettigt och enkelt eftersom jag förstår tankegången. ;)
Själva skriptet http://ibiblio.org/pub/Linux/distributi ... al_lite.sh
Skript kan jag inte läsa, så det överlåter jag till er.

Och att man hämtar iso'n i det lokala nätverket LAN , ej från internet...

Edit: tog bort lite...
Edit 2: adressen där ison finns > http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... l/current/
adressen finns ju även i skriptet
Edit 3: det är ungefär samma som djkmmo skriver om tidigare > http://damnsmalllinux.org/wiki/index.ph ... Install%29
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

DeLi gör reboot på 3min :)

130kB/s 13%

Nu packas det upp packet. :D

Installation har ju startat. EDIT: 250M för HDA1 kanske är på marginalen :-\

Compaq Prolinea 4/33S i486SX, 33MHz, 16M-RAM, 0,6G-HDD, F

Men den får minne utrymmes problem i omstart, se här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 92#p304392
Senast redigerad av 3 Hans Linde, redigerad totalt 1 gång.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Det påtalas varje gång jag är i skolan att de behöver FirstClass Mailklient och jag har svarat att det inte ska vara ett problem.
Men nu när vi snickrar och trevar kan det var på sin plats att på tala igen.
Det finns idag för Debian och en generell.
http://www.firstclass.com/Divisions/FAV ... =S047C50E4

Kan jag få en bekräftelse?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"