ut med Windows 95!!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ut med Windows 95!!

Inlägg av Hans Linde »

Hej från Debian Etch på PC133MHz
Det går ju att bra att surfa och skriva inlägg med w3m
mvh Rune.K
Godnatt
God morgon Rune.K,
Kvack är du redan i fatt ???
hmmm.....det kanske är CPUn......jag ska sätta upp en 133Mare jag oxå.......återkommer..... :D
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

God morgon!
Ungefär så här gjorde jag:
Försökte först med med guidad partitonering i installprogrammet för Etch, men det hängde sej...
Delade 10GB i 3 primära partitoner varav en swap med hjälp av tomsrtbt-disketten.
Därefter i med netinstallCD för Debian Etch, kör alltid netinstall om det finns möjlighet.
Valde bara "standard system" dvs inget grafiskt är installerat.
När det var färdigt körde jag apt-get install openssh-server mc.
mc = Midnight Commander en portad klon av gamla Norton Commander, en utomordentlig filhanterare.
Midnight Commander är speceillt framtagen för att kunnna köras även mitt i natten.
Redigerade sshdemonens config-fil , ändrade permitrootlogin till no.
Det gör jag alltid på alla mina sshdemoner även om jag kanske bara använder den i mitt eget nätverk, det tar inte många sekunder...
Så långt kom jag i natt.
Jag har en ledig partition som väntar på ett GNU/Linux, ni är välkomna med förslag!

En tråkig nyhet, vår medlem Hund överger Ubuntu > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 46#p304246
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Rune.K skrev:Själv har jag en IBM 486:a

Det skulle kunna gå. Hur mycket RAM har den? Men äldre än 486:a tror jag blir svårt eftersom det inte verkar finnas någon färdig kernel då.

Det där är vaärdefull Rune.K ! Som jag skrev några meter tidigare så är Den Här Compaq'n den kraftfulla och det finns flera av 3-486-modelerna.
Mao underrätta utvecklingen.
Rune.K,
la du ner det här med i486?

Jag startar nu en P2/233MHz

Om du inte har möjlighet att prova i486, så kanske jag bör göra det senare.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Fäääärdig :D (felfri :D :D ) EDIT 2: inget aprilskämt ::)

EDIT:
Vad gör nu?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rune.K skrev:På gång
133 MHZ
96 MB RAM
10,2 Fujitsu hårddisk
BIOS Award från 1997
Keytronic tangentbord
muslös
96MB är ju nästan fusk ;)
Rune.K skrev:Debian Etch 4.0 netinstall CD-skiva
Tänker bara installera base, för att få in ssh så fort som möjligt så jag kan sitta vid min vanliga dator.
Det där med ssh är en mycket bra idé. Jag och Hans ska nog göra på det sättet också. Men eftersom det här är en övning i lättviktiga alternativ så tror jag att vi skippar openssh och kör med dropbear istället.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:
Fäääärdig :D (felfri :D :D ) EDIT 2: inget aprilskämt ::)
Det snabbt marcherat. :o
Hans Linde skrev:EDIT:
Vad gör nu?
Tycker du vi ska ge oss på DeLi eller Debian först?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Om man får kasta in ett distroförslag till: Har ni funderat på Damn Small Linux? Det bygger väl på Debian om jag förstått det rätt och skall kunna uppgraderas till en full Debian-installation med hjälp av apt.

@Konservburk.
Ang. äldre programversioner och äldre kärnor. Mn tanke var att äldre programversioner byggdes för äldre hårdvara och därför inte kräver så mycket. Mozilla 1 borde väl gå att köra på en 486, men att köra ver. 3 på en 486 är nog omöjligt, sett ur prestandasynpunkt. I nyare kärnversioner kan ju även funktioner plockats bort som behövs till äldre HW, men som inte behövs längre.

@Hans Linde
När jag skrev dokumentation så menade jag att du kanske kunde ta. tex. bilder elelr liknande, för att dokumentera processen. Ibland säger ju en bild mer än tusen ord.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

@Hans Linde
När jag skrev dokumentation så menade jag att du kanske kunde ta. tex. bilder elelr liknande, för att dokumentera processen. Ibland säger ju en bild mer än tusen ord.
Jag ska funderpå det. :)
Det kan eventuellt vara avskräckande att se den här "risbusken" jag sitter i. ;)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Om man får kasta in ett distroförslag till: Har ni funderat på Damn Small Linux? Det bygger väl på Debian om jag förstått det rätt och skall kunna uppgraderas till en full Debian-installation med hjälp av apt.
Jo, jag tänkte också på DSL. Men eftersom jag inte hittade någon boot-floppy till den (jag kanske inte letade tillräckligt noga) så övergav jag tanken, åtminstone tills vidare.
djkmmo skrev:Ang. äldre programversioner och äldre kärnor. Mn tanke var att äldre programversioner byggdes för äldre hårdvara och därför inte kräver så mycket.
Det är helt sant. Men jag inte direkt pigg på gamla ouppdaterade program om det faktiskt finns nya som är gjorda just för att vara lättviktiga.
djkmmo skrev:Mozilla 1 borde väl gå att köra på en 486, men att köra ver. 3 på en 486 är nog omöjligt, sett ur prestandasynpunkt.
Mozilla 1 är nog inte något bra exempel. Den kom i juni 2002 och är förmodligen inte gjord med 486:or i åtanke. Men jag förstår vad du vill ha sagt.
djkmmo skrev:I nyare kärnversioner kan ju även funktioner plockats bort som behövs till äldre HW, men som inte behövs längre.
Visst kan det vara så. Men om en ny kärna faktiskt fungerar så tycker jag inte riktigt att en gammal känns helt motiverat.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Tycker du vi ska ge oss på DeLi eller Debian först?
Väll du.
Det har inte så storbetydelse.............iosf.........hmmm, om du har god tilltro till Debian-skalning, så ser jag ingen anledning överhuvudtagit att vi ska titta på "standard lösning".
Eftersom vi har klartecken på installation/uppdatering via WWW. Då kan vi ,om du har lust att skapa alla version, läsa av PCn egenskaper och installera den där efter.

Men som sagt, de har en del 3-486or och ..........schja, det är inte nödvändigt och det i överigt möjlig-gör synergier.

Det ger också svar till djkmmo. Standard är bra. Men flera distro att installera/underhålla är betungande. Prestanda-spannet är stort.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Hustru kommendera terapi-promenad :-\ .
Åter kl 12.

Då ska jag också försöka trycka ner en Xubuntu (alt CD)i
Dell System OptiPlex Gx1 Celeron 450MHz 256M RAM 20G-HDD
och sedan prova LXDE

återkommer........
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Om man får kasta in ett distroförslag till: Har ni funderat på Damn Small Linux? Det bygger väl på Debian om jag förstått det rätt och skall kunna uppgraderas till en full Debian-installation med hjälp av apt.
Jo, jag tänkte också på DSL. Men eftersom jag inte hittade någon boot-floppy till den (jag kanske inte letade tillräckligt noga) så övergav jag tanken, åtminstone tills vidare.
Jo då, det finns. det finns t.om. två alternativa ISO:s också:
dsl-<version>.iso: the standard isolinux version, which is used for liveCD, frugal, or traditional harddrive install.

dsl-<version>-syslinux.iso: boots using syslinux instead of isolinux, used for some very old hardware that is no longer supported by isolinux.
Use syslinux version if booting fails with the standard iso.
Här finns ISO:na och bootfloppy-img: ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributio ... l/current/ Det finns fler speglar på DSL:s hemsida.
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Ang. äldre programversioner och äldre kärnor. Mn tanke var att äldre programversioner byggdes för äldre hårdvara och därför inte kräver så mycket.
Det är helt sant. Men jag inte direkt pigg på gamla ouppdaterade program om det faktiskt finns nya som är gjorda just för att vara lättviktiga.
Det håller jag med dig om. Jag kör hellre hv3 än Firefox 1.x.
djkmmo skrev:I nyare kärnversioner kan ju även funktioner plockats bort som behövs till äldre HW, men som inte behövs längre.
Konservburk skrev:Visst kan det vara så. Men om en ny kärna faktiskt fungerar så tycker jag inte riktigt att en gammal känns helt motiverat.
Nej visst, funkar det så. Men om jag förstått det rätt så är det ännu äldre maskiner som står på tur (486:or). Det kanske faktiskt inte är ett så stort problem när det gäller OEM-datorer som Compaq. En hemmaskruvad maskin kanske ger större problem. Men å andra sidan kanske det är lite samma som med användarmjukvarana, att integrering av fler funktioner i kärnan ger större minnesåtgång. Nu var det så länge sedan jag kompilerade någon kärna själv (~97-98) men då var ju kärnorna mycket mindre än nu.

Min tanke är väl mer att det verkar lite overkill att sitta och bygga en desktopinstallation från Debian minibase om andra redan gjort ungefär samma jobb tidigare. Jag är rädd om er tid helt enkelt ;).
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Hans Linde skrev: Det ger också svar till djkmmo. Standard är bra. Men flera distro att installera/underhålla är betungande. Prestanda-spannet är stort.
Nja, egentligen inte... Just DSL skall vara gjort för att just kunna spänna från ytterst klen hårdvara till helt modern. I "grundutförande" så skall det gå att köra på 486:or med 16 MB minne med X och 4 MB för kommandoradssystem, med möjlighet att uppgradera till en full Debianinstalaltion via apt för de lite starkare maskinerna. I mina öron låter det som det ni behöver. Hela prestandaspannet kommer ju inte att kunna köra samma användarprogam, men grundsystemet (i meningen pakethantering, konfigurationssytem, filsystemsupplägg etc. etc) blir detsamma.

386:orna går det med största sannolokhet inte att köra X på. På en 386:a är Win 3.x långsamt och 3.x är mycket mindre prestandakrävande än X.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:
Konservburk skrev:Jo, jag tänkte också på DSL. Men eftersom jag inte hittade någon boot-floppy till den (jag kanske inte letade tillräckligt noga) så övergav jag tanken, åtminstone tills vidare.
Jo då, det finns. det finns t.om. två alternativa ISO:s också:
dsl-<version>.iso: the standard isolinux version, which is used for liveCD, frugal, or traditional harddrive install.

dsl-<version>-syslinux.iso: boots using syslinux instead of isolinux, used for some very old hardware that is no longer supported by isolinux.
Use syslinux version if booting fails with the standard iso.
Här finns ISO:na och bootfloppy-img: ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributio ... l/current/ Det finns fler speglar på DSL:s hemsida.
OK, fanns ju en massa där.

Tyvärr verkar åtminstone min 48MB:are inte alls vara kompis med dem. Hur jag än försöker boota från bootfloppy.img så slutar det bara med en röd text Can't find KNOPPIX filesystem, sorry. Dropping you to a (very limited) shell. Press reset button to quit. Och vad jag än försöker göra i detta "(very limited) shell" så blir det Kernel Panic med en gång. :-\
djkmmo skrev:Men å andra sidan kanske det är lite samma som med användarmjukvarana, att integrering av fler funktioner i kärnan ger större minnesåtgång.
Så är det helt klart. Men det betyder inte att nya kärnor måste ha med allting som finns tillgängligt. Det går att välja bort det mesta.
djkmmo skrev:Min tanke är väl mer att det verkar lite overkill att sitta och bygga en desktopinstallation från Debian minibase om andra redan gjort ungefär samma jobb tidigare. Jag är rädd om er tid helt enkelt ;).
Vad omtänksamt av dig. :)

Jag tror iofs inte att det blir så mycket jobb. Det räcker att installera någon X11 och en fönsterhanterare. Sedan är resten av resan bara att välja lämpliga applikationer.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Hej igen,
åter på skeppet.

Det ser ut som ni har ventilerat en del alternativa spår.
Från min horizont så är det funktionen som är det intressanta.

Debian eller variant av Debian kan förhoppningsvis inte påverka Skolans (Skolornas för jag hoppas att andra kan återanvända et här) Acceptans för lösningen.
Det är ju helt klart att Varumärket Ubuntu har fått en plats. Det ska vi ta tillvara på något sätt.
På samma sätt finns det ett värde i att tänka på underhållet. Oavsett hur det sker. De datorer som står där om 5år kommer att ha en mycket stor inverkan på Linux betydet då.
det är kanske inget undentag med den här skolan, men det kommer 2ggr/månad besök (denna vecka tyskland) från olika håll och studerar det koncept valts.

Hmmm........"Klos" ligger bra i munnen......särskilt om det utalas "klåss"....ja det kan diskutteras.
(Konservburk Linux Operativ System)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Nix, Xubuntu Alternativ CD var inte uppskattad. :'(
Endera är det dags att uppdatera informationen på sidan för skivorna, eller så är det fel på Alternativ-versionerna. Ingen har funka någon gång för mig.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Konservburk,
Vill du fundera på alternativen eller ska vi starta i något hörn? :)

Rune.K,
vad svarar på ang i486?
Jag kan åka och hämten sådan om Konservburk vill start i den låga änden. Nu har vi ju någon form av bekräftelse på att Compaz Prolinea 575e fungerar.
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:Konservburk,
Vill du fundera på alternativen eller ska vi starta i något hörn? :)
Jag tycker vi börjar pilla med debian. Boota den medans jag fundera över lite mer exat vad som behöver göras.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Oj ...är det dags att förnya sig. Ockay.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Konservburk skrev: 96MB är ju nästan fusk ;)
Jag erkänner, plus att jag har en relativt sett mycket snabbare hårddisk.
Original hårddisk var 1.7 GB nu är det 10 GB, jag kommer inte ihåg när 10GBytarna kom.
Men hastigheten på RAM är original och CPUen är den samma.

dropbear ska jag lägga på minnet.

@Hans
Du kanske redan kan det här men iallafall...
Texteditorn nano är väldigt bra att lära sej, och det är inget konstigt med den.
nano finns såväl i äldre distar som splitt nya.
Med texteditorn vi ska man bara lära sej en sak och det är:
Tryck esc några gånger
Skriv :q! så avslutas editorn vi
Det är absolut inget fel att lära sej skriva med texteditorn vi, men den är inte helt lätt i början.
Numera är det egentligen vim man kör när skriver vi, men det är en annan fråga.
Ett alternativ kan vara att trycka Alt-F2 för att få en ny konsol och fortsätta jobba där.

Undrar om jag är ensam att ha startat om en dator för att jag fastnade i editorn vi ?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"