God morgon Rune.K,Hej från Debian Etch på PC133MHz
Det går ju att bra att surfa och skriva inlägg med w3m
mvh Rune.K
Godnatt
Kvack är du redan i fatt

hmmm.....det kanske är CPUn......jag ska sätta upp en 133Mare jag oxå.......återkommer.....

God morgon Rune.K,Hej från Debian Etch på PC133MHz
Det går ju att bra att surfa och skriva inlägg med w3m
mvh Rune.K
Godnatt
Rune.K,Rune.K skrev:Själv har jag en IBM 486:a
Det skulle kunna gå. Hur mycket RAM har den? Men äldre än 486:a tror jag blir svårt eftersom det inte verkar finnas någon färdig kernel då.
Det där är vaärdefull Rune.K ! Som jag skrev några meter tidigare så är Den Här Compaq'n den kraftfulla och det finns flera av 3-486-modelerna.
Mao underrätta utvecklingen.
FäääärdigJag startar nu en P2/233MHz
96MB är ju nästan fuskRune.K skrev:På gång
133 MHZ
96 MB RAM
10,2 Fujitsu hårddisk
BIOS Award från 1997
Keytronic tangentbord
muslös
Det där med ssh är en mycket bra idé. Jag och Hans ska nog göra på det sättet också. Men eftersom det här är en övning i lättviktiga alternativ så tror jag att vi skippar openssh och kör med dropbear istället.Rune.K skrev:Debian Etch 4.0 netinstall CD-skiva
Tänker bara installera base, för att få in ssh så fort som möjligt så jag kan sitta vid min vanliga dator.
Det snabbt marcherat.Hans Linde skrev:FäääärdigJag startar nu en P2/233MHz(felfri
![]()
) EDIT 2: inget aprilskämt
Tycker du vi ska ge oss på DeLi eller Debian först?Hans Linde skrev:EDIT:
Vad gör nu?
Jag ska funderpå det.@Hans Linde
När jag skrev dokumentation så menade jag att du kanske kunde ta. tex. bilder elelr liknande, för att dokumentera processen. Ibland säger ju en bild mer än tusen ord.
Jo, jag tänkte också på DSL. Men eftersom jag inte hittade någon boot-floppy till den (jag kanske inte letade tillräckligt noga) så övergav jag tanken, åtminstone tills vidare.djkmmo skrev:Om man får kasta in ett distroförslag till: Har ni funderat på Damn Small Linux? Det bygger väl på Debian om jag förstått det rätt och skall kunna uppgraderas till en full Debian-installation med hjälp av apt.
Det är helt sant. Men jag inte direkt pigg på gamla ouppdaterade program om det faktiskt finns nya som är gjorda just för att vara lättviktiga.djkmmo skrev:Ang. äldre programversioner och äldre kärnor. Mn tanke var att äldre programversioner byggdes för äldre hårdvara och därför inte kräver så mycket.
Mozilla 1 är nog inte något bra exempel. Den kom i juni 2002 och är förmodligen inte gjord med 486:or i åtanke. Men jag förstår vad du vill ha sagt.djkmmo skrev:Mozilla 1 borde väl gå att köra på en 486, men att köra ver. 3 på en 486 är nog omöjligt, sett ur prestandasynpunkt.
Visst kan det vara så. Men om en ny kärna faktiskt fungerar så tycker jag inte riktigt att en gammal känns helt motiverat.djkmmo skrev:I nyare kärnversioner kan ju även funktioner plockats bort som behövs till äldre HW, men som inte behövs längre.
Väll du.Tycker du vi ska ge oss på DeLi eller Debian först?
Jo då, det finns. det finns t.om. två alternativa ISO:s också:Konservburk skrev:Jo, jag tänkte också på DSL. Men eftersom jag inte hittade någon boot-floppy till den (jag kanske inte letade tillräckligt noga) så övergav jag tanken, åtminstone tills vidare.djkmmo skrev:Om man får kasta in ett distroförslag till: Har ni funderat på Damn Small Linux? Det bygger väl på Debian om jag förstått det rätt och skall kunna uppgraderas till en full Debian-installation med hjälp av apt.
Här finns ISO:na och bootfloppy-img: ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributio ... l/current/ Det finns fler speglar på DSL:s hemsida.dsl-<version>.iso: the standard isolinux version, which is used for liveCD, frugal, or traditional harddrive install.
dsl-<version>-syslinux.iso: boots using syslinux instead of isolinux, used for some very old hardware that is no longer supported by isolinux.
Use syslinux version if booting fails with the standard iso.
Det håller jag med dig om. Jag kör hellre hv3 än Firefox 1.x.Konservburk skrev:Det är helt sant. Men jag inte direkt pigg på gamla ouppdaterade program om det faktiskt finns nya som är gjorda just för att vara lättviktiga.djkmmo skrev:Ang. äldre programversioner och äldre kärnor. Mn tanke var att äldre programversioner byggdes för äldre hårdvara och därför inte kräver så mycket.
Nej visst, funkar det så. Men om jag förstått det rätt så är det ännu äldre maskiner som står på tur (486:or). Det kanske faktiskt inte är ett så stort problem när det gäller OEM-datorer som Compaq. En hemmaskruvad maskin kanske ger större problem. Men å andra sidan kanske det är lite samma som med användarmjukvarana, att integrering av fler funktioner i kärnan ger större minnesåtgång. Nu var det så länge sedan jag kompilerade någon kärna själv (~97-98) men då var ju kärnorna mycket mindre än nu.djkmmo skrev:I nyare kärnversioner kan ju även funktioner plockats bort som behövs till äldre HW, men som inte behövs längre.Konservburk skrev:Visst kan det vara så. Men om en ny kärna faktiskt fungerar så tycker jag inte riktigt att en gammal känns helt motiverat.
Nja, egentligen inte... Just DSL skall vara gjort för att just kunna spänna från ytterst klen hårdvara till helt modern. I "grundutförande" så skall det gå att köra på 486:or med 16 MB minne med X och 4 MB för kommandoradssystem, med möjlighet att uppgradera till en full Debianinstalaltion via apt för de lite starkare maskinerna. I mina öron låter det som det ni behöver. Hela prestandaspannet kommer ju inte att kunna köra samma användarprogam, men grundsystemet (i meningen pakethantering, konfigurationssytem, filsystemsupplägg etc. etc) blir detsamma.Hans Linde skrev: Det ger också svar till djkmmo. Standard är bra. Men flera distro att installera/underhålla är betungande. Prestanda-spannet är stort.
OK, fanns ju en massa där.djkmmo skrev:Jo då, det finns. det finns t.om. två alternativa ISO:s också:Konservburk skrev:Jo, jag tänkte också på DSL. Men eftersom jag inte hittade någon boot-floppy till den (jag kanske inte letade tillräckligt noga) så övergav jag tanken, åtminstone tills vidare.Här finns ISO:na och bootfloppy-img: ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributio ... l/current/ Det finns fler speglar på DSL:s hemsida.dsl-<version>.iso: the standard isolinux version, which is used for liveCD, frugal, or traditional harddrive install.
dsl-<version>-syslinux.iso: boots using syslinux instead of isolinux, used for some very old hardware that is no longer supported by isolinux.
Use syslinux version if booting fails with the standard iso.
Så är det helt klart. Men det betyder inte att nya kärnor måste ha med allting som finns tillgängligt. Det går att välja bort det mesta.djkmmo skrev:Men å andra sidan kanske det är lite samma som med användarmjukvarana, att integrering av fler funktioner i kärnan ger större minnesåtgång.
Vad omtänksamt av dig.djkmmo skrev:Min tanke är väl mer att det verkar lite overkill att sitta och bygga en desktopinstallation från Debian minibase om andra redan gjort ungefär samma jobb tidigare. Jag är rädd om er tid helt enkelt.
Jag tycker vi börjar pilla med debian. Boota den medans jag fundera över lite mer exat vad som behöver göras.Hans Linde skrev:Konservburk,
Vill du fundera på alternativen eller ska vi starta i något hörn?
Jag erkänner, plus att jag har en relativt sett mycket snabbare hårddisk.Konservburk skrev: 96MB är ju nästan fusk![]()