Bredbandsbolaget Mobilt Bredband (Telenor) [INTE LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Bredbandsbolaget Mobilt Bredband (Telenor) [INTE LÖST]

Inlägg av ubot »

Hur gör man för att få igång Bredbandsbolagets mobila bredband? Jag har ett nytt mobilt bredband (Telenor) från Bredbandsbolaget. Hur gör man för att få USB-modemet att fungera i Ubuntu 8.10?

Jag har lagt till ett mobilt bredband i Ubuntus inställningar för nätverk, skrivit in PUK- och PIN-kod, hittat på ett användarnamn och ett lösenord, men Internet fungerar inte iaf. Under telefonnummer skrev jag in numret utan bindesträck och efter att jag hade tagit bort *99# som fanns i rutan från början. Är det här korrekt?
Senast redigerad av 3 ubot, redigerad totalt 10 gång.
ubot

Re: Bredbandsbolaget Mobilt Bredband (Telenor)

Inlägg av ubot »

Jag har fått modemet att fungera nu, men det återstår ett irriterande problem. Det finns en inställning i programmet HSOconnect som gör att man blir varnad när trafiken når upp till en viss nivå. Jag klickar ur varningsmeddelandet i programmets inställningar men får ändå upp en varning när trafiken nått nivån som står i inställningarna. Till råga på allt så kommer det upp ett meddelande om att programmet har "Problem talking to the modem". Jag misstänker att modemet stänger av per automatik när trafiken når en viss nivå eller också är det en ren tillfällighet att meddelandena kommer upp i stort sett samtidigt. Hur som helst så lägger modemet av när trafiken är nådd och det fungerar inte att bocka ur trafikspärren (eller rättare sagt det gör ingen skillnad om man gör det). Hur blir man av med det här problemet?

Jag har använt mig av den här guiden för Ubuntu 8.10 när jag fick igång modemet så här långt: http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Mobilt_bredband
Jag gick på guiden till punkt och pricka förutom när det gäller drivrutinen till modemet som sägs ingå i Ubuntu 8.10 från scratch. Jag kanske även ska tillägga att jag använder modemet på en netbook, Acer Aspire One 110.

Edit:

Nu kommer jag inte ut på Internet trots att det står att det finns täckning i HSOconnect. Dessutom gick det fruktansvärt långsamt vid några tillfällen då jag hade tillgång till Internet via modemet. Vad är det här för strul?
ubot

Inlägg av ubot »

Nå? Ingen som har en lösning? Jag tänkte att jag skulle slippa använda metoden som inte kräver PIN-kod. För att vara på den säkra sidan.
ubot

Inlägg av ubot »

SUCK, jag försöker med gnome-ppp istället. Jag har slagit av PIN-koden mha min mobiltelefon, men när jag kopplar modemet till datorn så får jag dom här felmeddelandena i loggfilen:

--> Ignoring malformed input line: ";Do NOT edit this file by hand!"
--> WvDial: Internet dialer version 1.60
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or directory
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or directory
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or director

När jag söker i gnome-ppp efter modemet så hittar det inget. Det är säkert därför modemet inte hittas, men hur ska jag få gnome-ppp att hitta modemet?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag försöker nu att kompilera nya drivrutinen för icon 225-modemet. Det går dock inget vidare, så här säger Terminalen när jag gör ett försök:

username@username-laptop:~/hso_26-v1.9$ make
mkdir -p /home/username/hso_26-v1.9/tmp/.tmp_versions
make -C /lib/modules/2.6.28sickboy-kuki/build M=/home/username/hso_26-v1.9 MODVERDIR=/home/username/hso_26-v1.9/tmp/.tmp_versions modules
make: *** /lib/modules/2.6.28sickboy-kuki/build: Filen eller katalogen finns inte. Stannar.
make: *** [modules] Fel 2

Varför går det inte att kompilera en drivrutin till min version av Ubuntu 8.10?

Edit:

Jag installerade linux headers för sickboy-kärnan till Acer Aspire One, men de t gjorde ingen nytta alls. Problemet finns kvar iaf.
ubot

Inlägg av ubot »

Är det ingen som har fått Bredbandsbolagets mobila bredband med icon 225 att fungera med Ubuntu 8.10 eller?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hej ubot
Du pratar mest för dej själv ser jag ;)
Jag kan tyvärr inte hjälpa dej direkt själv.
Men kollade lite iallafall.
Kolla först i den här länken > http://www.linuxportalen.se/forums/2008 ... bbb-mobilt
Och hittar du inget matnyttigt där så ställ din fråga på Linuxportalen.
Linuxportalen är mycket mer allround än det här forumet.
Och kunskapsnivån generellt sett är väldigt hög där.
mvh Rune
ubot

Inlägg av ubot »

Rune.K skrev:Hej ubot
Kolla först i den här länken > http://www.linuxportalen.se/forums/2008 ... bbb-mobilt
mvh Rune
Japp, i brist på en vettig samtalspartner så pratar jag med mig själv. ;) Jag får ta en titt på Linuxportalen och se om jag får mer hjälp där. Tack för tipset.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev:
mvh Rune
Japp, i brist på en vettig samtalspartner så pratar jag med mig själv. ;) Jag får ta en titt på Linuxportalen och se om jag får mer hjälp där. Tack för tipset.
Är ganska säker på att du får hjälp där, ibland kan det ta lite tid.
Lycka till!
Tror vi språkats vid tidigare om jag inte minns fel.
ubot

Inlägg av ubot »

Rune.K skrev:
ubot skrev:
mvh Rune
Är ganska säker på att du får hjälp där, ibland kan det ta lite tid.
Lycka till!
Tror vi språkats vid tidigare om jag inte minns fel.
Jo, visst har vi gjort det. Du brukar om inte annat dyka upp när ingen annan gör det. Även om du inte har lösningen på problemet så brukar du komma med värdefulla tips på hur man kan/bör gå vidare med problemet. Tack.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Jag blir lite osäker vad det är för guide du har följt, men jag har kört Option 225 med HSOConnect i Ubuntu Hardy utan några större problem (när jag väl fick igång det). Hjälper det om du kör upp datagränsen till max? Ibland kan det ju vara något så simpelt.

Är det denna guide du följt på Linuxportalen: http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... 4_och_8.10
ubot

Inlägg av ubot »

djkmmo skrev:Jag blir lite osäker vad det är för guide du har följt, men jag har kört Option 225 med HSOConnect i Ubuntu Hardy utan några större problem (när jag väl fick igång det). Hjälper det om du kör upp datagränsen till max? Ibland kan det ju vara något så simpelt.

Är det denna guide du följt på Linuxportalen: http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... 4_och_8.10
Nej, det hjälper inte att maxa datagränsen. Jag har testat. Annars är det rätt guide, eller rättare sagt det är den guiden som jag har använt.
ubot

Inlägg av ubot »

Problemet är att det verkar inte fungera att köra make i drivrutinens katalog när jag försöker installera drivrutin 1.6. Jag får det här felmeddelandet:

make -C /lib/modules/2.6.28sickboy-kuki/build M=/home/username/hso_26-v1.9 MODVERDIR=/home/username/hso_26-v1.9/tmp/.tmp_versions modules
make: *** /lib/modules/2.6.28sickboy-kuki/build: Filen eller katalogen finns inte. Stannar.

Ändå har jag laddat ner sickboy-header-deb-filen till skrivbordet och installerat med sudo dpkg -i linux-headers-2.6.28sickboy-kuki_0.4_i386.deb. Varför går det inte att installera drivrutinen? Jag körde även sudo distclean i katalogen innan jag försökte med sudo make.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Egentligen vet jag inte om jag kan hjälpa dig så mycket vidare. Det var ett tag sedan jag gjorde det där nu och jag minns egentligen inte vad jag gjorde (jag minns mest att jag höll på att få krupp innan jag fick det att fungera). Men jag undrar om jag kompilerade någonting....
ubot

Inlägg av ubot »

djkmmo skrev:Egentligen vet jag inte om jag kan hjälpa dig så mycket vidare. Det var ett tag sedan jag gjorde det där nu och jag minns egentligen inte vad jag gjorde (jag minns mest att jag höll på att få krupp innan jag fick det att fungera). Men jag undrar om jag kompilerade någonting....
Jag har redan fått krupp både en och två gånger. Det som stör mig så mycket är att enligt personer på Acer Aspire One am forum så ska det gå att få ett icon 225 modem att fungera med Ubuntu 8.10 sickboy-kärnan. Om jag inte får det här att fungera snart så får jag gå tillbaka till Linpus, men distron verkar inte finnas att ladda ner gratis heller.
ubot

Inlägg av ubot »

Dags att gnälla lite. Det här är verkligen en sak som är ren skit med Ubuntu, att USB-grejer ska krångla något så in i helvete! Nu har jag försökt få mitt mobila bredband med icon 225-modem att fungera under 3 dagar, med många, många timmars trixande på vägen. Ändå fungerar det inte. Så här krångligt får det inte vara att få igång ett mobilt bredbandsmodem från en av landets största operatörer (Bredbandsbolaget/Telenor). Suck!
ubot

Inlägg av ubot »

Det är någonting som gör att det inte går att installera nya drivrutinen för modemet ordentligt. Jag får felmeddelanden i Temrinalen. Jag har testat att ladda ner min specialkärnas linux-headers och köra deb-filen, men det gör ingen nytta iaf.

Någon som vet vad det här beror på?
ubot

Inlägg av ubot »

Nu har jag fått det mobila bredbandet att fungera! Jag lyckades inte kompilera en drivrutin (version 1.6) eftersom Terminalen gav mig felmeddelanden varje gång. Som tur var fanns det en person på Linuxportalen.se som kompilerade en drivrutin till samma kärna som jag använder på min dator och skickade drivrutinen till mig. Drivrutinen gjorde susen och nu fungerar uppkopplingen! Tack till B-Berski på Linuxportalen.se: http://www.linuxportalen.se/users/b-berski
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Kanonbra!
Jag hade rätt om Linuxportalen...
Var vänlig och markera tråden som LÖST
mvh Rune
ubot

Inlägg av ubot »

Rune.K skrev:Kanonbra!
Jag hade rätt om Linuxportalen...
Var vänlig och markera tråden som LÖST
mvh Rune
Ja, nu var jag orättvis, äras den som äras bör. Ett stort tack även till Rune.K som tipsade mig om Linuxportalen (och indirekt om B-Berski). Jag satte en grön bock framför tråden. Det innebär väl att tråden är löst?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"