ut med Windows 95!!
Re: ut med Windows 95!!
Bara så ni vet, jag läser hela tiden vad ni sysslar med.
@Hans Linde, du går verkligen i den hårda skolan med att installera ett OS med hjälp av disketter.
Det är bara bra att du svär, men du ska dra långa ramsor annars hjälper det inte.
Det är bra att du har Konservburk som lärare!
@Hans Linde, du går verkligen i den hårda skolan med att installera ett OS med hjälp av disketter.
Det är bara bra att du svär, men du ska dra långa ramsor annars hjälper det inte.
Det är bra att du har Konservburk som lärare!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Den här gången var flödet förbi MBR.
Men sedan................
Men sedan................
"....kör du delisetup ... så blir det inte. Utan jag ombeds start "något" nu är jag fast i en inloggning för "a" som jag använt till allt inte gäller längre....Urrffff.Nu kan du boota om.
Efter ombootningen kör du delisetup och väljer 5 Setup local Network. Välj DHCP och probe. Tillbaka i huvudmenyn väljer du B Setup the services to run at boot, markerar net och avlsuta sedan. Nästa gång du bootar om ska nätverket fungera direkt från början.
-
Med hans tålamod så borde han byta till Filbunke istället.Det är bra att du har Konservburk som lärare!

- Konservburk
Hans Linde skrev:"....kör du delisetup ... så blir det inte. Utan jag ombeds start "något" nu är jag fast i en inloggning för "a" som jag använt till allt inte gäller längre....Urrffff.

Du ska logga in med användarnamn root och det lösenord du valde under installationen.
-
Vad blir din "dom"............grön-röd-gul?
som omväxling

-
Okay då har kommit in till Något 
EDIT:
Oj, det är bättre med glasögen.
Efter ombootningen kör du delisetup och väljer 5 Setup local Network. Välj DHCP och probe. Tillbaka i huvudmenyn väljer du B Setup the services to run at boot, markerar net och avlsuta sedan. Nästa gång du bootar om ska nätverket fungera direkt från början.

EDIT:
Oj, det är bättre med glasögen.

-
Jag har inte fått någon post.
No mail.
[root@a ]# deli
EDIT:
alternativ 8 o 9 verkar meningsfulla ?
eller finns det något jg inte ser?
No mail.
[root@a ]# deli
EDIT:
alternativ 8 o 9 verkar meningsfulla ?
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 31 gånger.
- Konservburk
Jasså inte.Hans Linde skrev:Jag har inte fått någon post.
No mail.
[root@a ]# deli

Är du klar med delisetup och har bootat om igen? Kolla så att nätverket gick igång... använd ifconfig och se om du har fått en ip-adress. Eller kör bara ping google.com och se om det funkar.
I slackware får man alltid mail...Hans Linde skrev:Jag har inte fått någon post.
No mail.
[root@a ]# deli
-
Nej
[root@a ]#
[root@a ]# ifconfig
[root@a ]#
[root@a ]#
[root@a ]# ifconfig
[root@a ]#
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 31 gånger.
- Konservburk
Jo, de är förmodligen meningsfulla. Men nu ska vi inte förhasta oss. Det är nämligen läge att ordna med debian-installationen så fort du har fått igång nätverket.Hans Linde skrev:alternativ 8 o 9 verkar meningsfulla ?

-
Undertiden läser jag posten......försäkringkassan skickar pengar till migMen nu ska vi inte förhasta oss.

Sony....... kostnadsbesked för service på VideoKameran som jag gick igenom isen med vid nyår.....11.821,54......hmmm, kan det vara Lire....nä de har euro nu.....Dyrt å bada nu förtiden...det får nog Länsförsäkringar titta på.
Å så från Företaget......jasså de vill säga upp mig...dom är artiga i avtalet..okay.
EDIT:
Å så var det Skatteverket.....Deklarationen......för vad då?
Har du något trevligt besked du också när stämmningen ändå är på top.

Senast redigerad av 2 Hans Linde, redigerad totalt 31 gång.
- Konservburk
Ajdå.Hans Linde skrev:Nej
[root@a ]#
[root@a ]# ifconfig
[root@a ]#

Markerade du alternativet net under B Select services to run at boot?
-
Helt säkert. Men det är ju ingen "kvittens".Markerade du alternativet net under B Select services to run at boot?
- Konservburk
Gå in i delisetup igen och kolla om net verkligen är markerad. Om den är markerad ska det se ut så här:Hans Linde skrev:Helt säkert. Men det är ju ingen "kvittens".Markerade du alternativet net under B Select services to run at boot?
Kod: Markera allt
[*] net
Nu vill jag vara med lite... Det kan vara förvillande med muslös installation.
Tab flyttar fokus
mellanslag slår på eller av alternativ i [*] [ ] , navigera med pilarna upp/ned eller Tab
Enter Trycker man inte förrän man är klar med sidan och OK-knappen har fokus
Tab flyttar fokus
mellanslag slår på eller av alternativ i [*] [ ] , navigera med pilarna upp/ned eller Tab
-
Det är där fel är.Kod: Markera allt
[*] net
Markera med mellanslag.

Tanke överföring? Ni kom till rätt slutsats samtidigt.Nu vill jag vara med lite... Det kan vara förvillande med muslös installation.
Tab flyttar fokus
Nu gastas det mat............återkommer.........
-
Än finns det hopp och rättvis på jorden
Jag har en IP adress
EDIT:
är det 8 o 9 nu?

Jag har en IP adress

EDIT:
är det 8 o 9 nu?
- Konservburk
Sakta i backarna, nu är det debian-installationen som gäller.Hans Linde skrev:Än finns det hopp och rättvis på jorden![]()
Jag har en IP adress
EDIT:
är det 8 o 9 nu?
Det är ingen vanlig installation med installationsprogram, utan en installation som görs helt för hand. Men det är inget att vara rädd. Det är inte speciellt svårt när man vet hur man gör. Den som har installerat gentoo på det gamla sättet känner förmodligen igen sig.
Debian-installationen görs i två steg. Det första steget genomförs på en vanlig, snabb ubuntu-dator (men det går såklart egentligen bra med vilken dist som helst). Sedan packas förinstallationen ner i en tar-fil, som kopieras till den långsamma datorn, där den packas upp. Det är ungefär så hela installationen går till.
Steg 1
Nu förutsätter jag en ubuntu-dator (eller debian).
Först ska programmet debootstrap installeras:
sudo apt-get install debootstrap
sudo debootstrap --foreign --variant=minbase --include=linux-image-486 --arch=i386 etch minbase http://ftp.se.debian.org/debian
--variant=minbase eftersom vi vill ha den lilla minbase-installationen.
--include=linux-image-486 eftersom vi vill använda en kärna som till och med fungerar på gamla 486:or
--arch=i386 talar om att det är en vanlig pc och något annat.
etch är vilken debian-version vi ska ha. Vi gör som Rune.K föreslår och använder oss av etch.
minbase är katalogen där installationen skapas.
http://ftp.se.debian.org/debian är varifrån installationsfilerna hämtas
-
Oj nu gick det undan........men att var ju "Steg1"
Så du menar att jag börjar med Steg1
EDIT:
Iaf är det bäst att den här Compaq och jag blir kompisar och att den får flytta in på min skrivbord, så vi lärkänna varandra bättre.
Ett sådan här chassi är ganska trevligt. Kan man inte byta innehållet och installera modernt? För privatbruk menar jag? Färgen är lite 70-tal iofs.

Så du menar att jag börjar med Steg1

EDIT:
Iaf är det bäst att den här Compaq och jag blir kompisar och att den får flytta in på min skrivbord, så vi lärkänna varandra bättre.
Ett sådan här chassi är ganska trevligt. Kan man inte byta innehållet och installera modernt? För privatbruk menar jag? Färgen är lite 70-tal iofs.