OjdåHans Linde skrev:ERROR! Failed to format the installation partition. Exiting....

Då får vi formatera den för hand i förväg och se om vi får något intressant felmeddelande:
Kod: Markera allt
mke2fs -j /dev/hda2
OjdåHans Linde skrev:ERROR! Failed to format the installation partition. Exiting....
mke2fs -j /dev/hda2
Av föregående nämnd anledning hann jag starta om. Men jag tror att jag har hunnit komma så långt att det inte ska behövas börja om.Konservburk skrev:OjdåHans Linde skrev:ERROR! Failed to format the installation partition. Exiting....
Då får vi formatera den för hand i förväg och se om vi får något intressant felmeddelande:
mke2fs -j /dev/hda2
Du måste nog tyvärr fortfarande boota från grön + gul + röd.Hans Linde skrev:Av föregående nämnd anledning hann jag starta om. Men jag tror att jag har hunnit komma så långt att det inte ska behövas börja om.
Men nu ,efter uppstart har jag endast ett "-" som markör och i övrigt tom skärm.....inte särskilt förtroende ingivande men hoppas kan man..........
Så bra!......Jag behöver tydligen träningDu måste nog tyvärr fortfarande boota från grön + gul + röd.
Jag tror att det är en stor fördel om det går att använda samma dist överallt så att det inte blir så mycket att hålla reda på. Får vi debian minbase att fungera tillfredställande på de svaga datorerna så finns det inget som hindrar att du även använder den på de kraftfullare burkarna. Dessa kan istället få mer krävande program, som t.ex. firefox istället för någon lättare webläsare.Hans Linde skrev:De ser nu ut att bli ett gäng P3-PC, 2-30GB HDD, (okänd RAM mängd) med Puppy Linux.........om "vi" nu inte bestämmer att de ska ha annat.
Väldigt många Compaq (det finns även i3-486 om vi ska bry oss om dem) och Internetförbindelse är "lovad" för installation iaf.
Det finns också några (30st) Dell Pentium? (8år) 128-256M RAM 80G HDD. Där förhoppningen är att köra Dualboot med XP. Ubuntu version är osäker pga att Inget känd distro nappar. Eller rättare sagt dem grafiska installationen avbryts. De alternativa .iso har ett fel och funkar inte. (U, X, Mint och #! har testas)
Jag vet inte hur mycket minne openbox kräver, men den är förmodligen fullt möjlig att använda sig av. Och det är som du säger önskvärt att alla datorer får samma eller åtminstone snarlika gränssnitt.Hans Linde skrev:Medans jag väntar på svar..............funderar jag på skrivbordmiljöer............Det som vi jobbar med nu...Är det möjligt med en Openbox lösning?
Fördel skulle vara att alla datorer skulle kunna ha samma meny och det skulle bli ganska "klantfritt".
Nej, det är den inte.Hans Linde skrev:Just då kom frågan
Is your boot device a SCSI device?
Det låter bekant, men..?
Det var ju skönt det då.Nej, det är den inte.
Hade den varit det hade du dessutom även behövt en blå floppy.
Jag hoppas du valde simple installation av lilo på MBR. Efter det ska du kunna boota om.Hans Linde skrev:och nu är det reboot
Den frågan har jag inte sett.Jag hoppas du valde simple installation av lilo på MBR. Efter det ska du kunna boota om.
Är du säker på att installationen inte avbröts i förtid? Frågan om lilo kommer nämligen sist. Boota inte om innan du har svarat på den så slipper du hålla på med grön + gul + röd hela tiden.Hans Linde skrev:Den frågan har jag inte sett.
(och jag är ganska säker att den inte "smugit förbi" heller)
Men om det innebär ännu ett gatlopp så får det bli så
Fan!Är du säker på att installationen inte avbröts i förtid? Frågan om lilo kommer nämligen sist. Boota inte om innan du har svarat på den så slipper du hålla på med grön + gul + röd hela tiden.
Det här uteblev sist.INSTALL LILO
simple, Try to install LILO automatically
OPTIONAL LILO append="<kernel parameters>" LINE
lämna blank, tryck OK
SELECT LILO DESTINATION
MBR, Install to Master Boot Record (possibly unsafe)
Uteblir det igen så får vi göra det för hand istället. Det viktiga är att du inte bootar om innan LILO är installerat (annars blir det grön + gul + röd igen).Hans Linde skrev:Det här uteblev sist.INSTALL LILO
simple, Try to install LILO automatically
OPTIONAL LILO append="<kernel parameters>" LINE
lämna blank, tryck OK
SELECT LILO DESTINATION
MBR, Install to Master Boot Record (possibly unsafe)