ut med Windows 95!!
Re: ut med Windows 95!!
4) GNU/Linux installation
a) extract the .tar.gz archive
b) Be root
c) Be in the tomsrtbt-<version> directory
d) Have a blank floppy with no bad sectors
e) Do './install.s'
The script assumes you have ELF and that your 3.5" 1.44M floppy is on fd0.
Virtually all 1.44 drives support 1.722 just fine, but it is possible for
an extended format to break a floppy drive, use tomsrtbt at your own risk.
The install does mknod to make /dev/fd0u1722 if you don't have it already.
If you use libc.so.6 / glibc, you might need something like:
LD_LIBRARY_PATH=/usr/i486-linux-libc5/lib; ./fdformat /dev/fd0u1722
Umount any mounted floppies before installing.
a) extract the .tar.gz archive
b) Be root
c) Be in the tomsrtbt-<version> directory
d) Have a blank floppy with no bad sectors
e) Do './install.s'
The script assumes you have ELF and that your 3.5" 1.44M floppy is on fd0.
Virtually all 1.44 drives support 1.722 just fine, but it is possible for
an extended format to break a floppy drive, use tomsrtbt at your own risk.
The install does mknod to make /dev/fd0u1722 if you don't have it already.
If you use libc.so.6 / glibc, you might need something like:
LD_LIBRARY_PATH=/usr/i486-linux-libc5/lib; ./fdformat /dev/fd0u1722
Umount any mounted floppies before installing.
God morgon
Jag läste tillbaka några inlägg...och fasen vad du är uppe tidigt, "Hans Linde Idag, 05:25"
Har du sömnproblem eller det är frugan som snarkar?
Jag läste tillbaka några inlägg...och fasen vad du är uppe tidigt, "Hans Linde Idag, 05:25"
Har du sömnproblem eller det är frugan som snarkar?

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Med wiplasch så får man vara glad om man sover överhuvudtagit
men medicin gör att jag å andra sidan inte är riktigt vaken häller.....lite grått mao....life goes on
--------
Jag får inte till det.
Det där j_vla floppy'n vill inte.
Har du provat något sätt som funkar?
alt 38
Jag monterar den fina Etch-HDD som är "klar"

men medicin gör att jag å andra sidan inte är riktigt vaken häller.....lite grått mao....life goes on

--------
Jag får inte till det.
alt 38
Jag monterar den fina Etch-HDD som är "klar"

Jag misstänker att det kan bero på att du använder UbuntuHans Linde skrev: Jag får inte till det.

Det är så att i 8.10 så är drivaren för floppydriven inte aktiverad.
Hur man gör det vet jag tyvärr inte, men det borde finnas beskrivet här på ubuntu-se.org
Nu måste jag vara AFK, x antal timmar idag, återkommer...
- Konservburk
Jag vill inte leda in dig i en återvändsgränd i onödan... fastnade själv med det magiska felmeddelandet Fatal: kernel too oldHans Linde skrev:Jag får inte till det.

Du hade cd, men kunde inte boota från den? I så fall är smart boot manager ett alternativ. Det är en bootbar floppy som sedan kan boota vidare från cd:n, även om inte bios vill det...
http://linux.simple.be/tools/sbm
Så den är klar nu? Ungefär hur lång tid tog det?Hans Linde skrev:Jag monterar den fina Etch-HDD som är "klar"
-
3/4 dygn med 24M ADSL och om man sover rastlöst (dvs vaknar när det slutar att surra) annars 1 dygn, effectiv tid ca 18t.Hans Linde skrev:Jag monterar den fina Etch-HDD som är "klar"
Så den är klar nu? Ungefär hur lång tid tog det?
Om jag har fått ut rätt uppgifter är det Pentium (den 1a) 70MHz.
-
Det låter ju bra. Jag var i skolan en stund på morgonen och såg då dock att 50% av Compaq hade endast Floppy drive.Jag vill inte leda in dig i en återvändsgränd i onödan... fastnade själv med det magiska felmeddelandet Fatal: kernel too old
Du hade cd, men kunde inte boota från den? I så fall är smart boot manager ett alternativ. Det är en bootbar floppy som sedan kan boota vidare från cd:n, även om inte bios vill det...
http://linux.simple.be/tools/sbm

Men de är i mycket hög "fysik" kondition. Avsevärt bättre än de modeller som är 5 år yngre.

Dvs om det finns en floppy installerad distro som "kan bli barnvänlig" så är det värdefullt.
Om 50% skrotas blir det ca 40M RAM.
- Konservburk
Du kanske kan plugga in en cd tillfälligt under installationen?Hans Linde skrev:Det låter ju bra. Jag var i skolan en stund på morgonen och såg då dock att 50% av Compaq hade endast Floppy drive.![]()
Men de är i mycket hög "fysik" kondition. Avsevärt bättre än de modeller som är 5 år yngre.och det är många!!
Dvs om det finns en floppy installerad distro som "kan bli barnvänlig" så är det värdefullt.
Hur lika är datorerna? Det skulle kunna vara vettigt att installera och fixa till en av dem, och sedan klona den färdiginstallerade disken till alla de andra.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag nosade upp: http://www.delilinux.org/
. Det finns tydligen folk som kör det med 486dx2 66 MHz och då skall ju en Pentium 75 klara det med glans.
Det kanske kunde vara värt att titta närmare på, om du absolut vill att det skall vara desktopsDeLi Linux stands for "Desktop Light" Linux. It is a Linux Distribution for old computers, from 486 to Pentium III or so. It's focused on desktop usage. It includes email clients, graphical web browser, an office programs with word processor and spreadsheet, and so on. A full install, including XOrg and development tools, needs not more than 750 MB of harddisk space.

Senast redigerad av 1 djkmmo, redigerad totalt 30 gånger.
-
Det var min tanke också. Fast jag har svårt att tro att det inte skulle kräva ett underhåll.Du kanske kan plugga in en cd tillfälligt under installationen?
Hur lika är datorerna? Det skulle kunna vara vettigt att installera och fixa till en av dem, och sedan klona den färdiginstallerade disken till alla de andra.
Jag vill att det ska vara rimligt enkelt, för det är någon annan som ska sköta tillsynen.
Men vi kan vända och se "gruppen" från andra hållet.......Det är >30% som har fungerande floppy och CD drive som kan får 40M RAM. Om ditt nya förslag håller så....vad får vi för distro då må tro?
-
Jag har inte tittat än men det låter ju rätt.djkmmo skrev:Jag nosade upp: http://www.delilinux.org/Det kanske kunde vara värt att titta närmare på, om du absolut vill att det skall vara desktopsDeLi Linux stands for "Desktop Light" Linux. It is a Linux Distribution for old computers, from 486 to Pentium III or so. It's focused on desktop usage. It includes email clients, graphical web browser, an office programs with word processor and spreadsheet, and so on. A full install, including XOrg and development tools, needs not more than 750 MB of harddisk space.. Det finns tydligen folk som kör det med 486dx2 66 MHz och då skall ju en Pentium 75 klara det med glans.

Vad säger Konservburk?
-
Från deras Wiki: Success with a Compaq Prolinea 575eHans Linde skrev:Jag har inte tittat än men det låter ju rätt.djkmmo skrev:Jag nosade upp: http://www.delilinux.org/Det kanske kunde vara värt att titta närmare på, om du absolut vill att det skall vara desktopsDeLi Linux stands for "Desktop Light" Linux. It is a Linux Distribution for old computers, from 486 to Pentium III or so. It's focused on desktop usage. It includes email clients, graphical web browser, an office programs with word processor and spreadsheet, and so on. A full install, including XOrg and development tools, needs not more than 750 MB of harddisk space.. Det finns tydligen folk som kör det med 486dx2 66 MHz och då skall ju en Pentium 75 klara det med glans.
![]()
Vad säger Konservburk?
Det var sådana det var frågan om väl? Jag har inte läst hela den här tråden, men ovanstående länk verkar vara en instruktion för hur man fixar en del av problemen ni stött på (komma åt BIOS osv). Tydligen kan man även stressa upp den till 120MHz (inte omöjligt att det går; om jag inte minns fel har jag haft en PI 75 MHz som jag körde i 133 MHz utan problem).
Det kör med pacman som pakethanteringssytem och det är rätt likt apt.
-
Under förutsättnig att den låter sig installeras, så är det ju det närmast vi har kommit.
Du är ju riktigt nyttig djkmmo. Du får en extra kopp kaffe.
Har Konservburk eller annan "observat" någon invändning eller ska focus läggas på DeLi Linux ?
Du är ju riktigt nyttig djkmmo. Du får en extra kopp kaffe.

Har Konservburk eller annan "observat" någon invändning eller ska focus läggas på DeLi Linux ?
- Konservburk
Om du vill ha en "rimligt enkel" installation genom att bara plugga in en floppy så måste du nog ordna en egen bootbar floppy som ordnar det mesta av installationen per automatik.Hans Linde skrev:Det var min tanke också. Fast jag har svårt att tro att det inte skulle kräva ett underhåll.
Jag vill att det ska vara rimligt enkelt, för det är någon annan som ska sköta tillsynen.
Klona-disk-metoden kan fungera även om du bara har en floppy att boota från. Då blir floppyns enda uppgift att hämta den färdiga diskavbilden från nätverket och sedan skriva den till disken
Jag tror fortfarande på debian. En så liten debian som möjligt, som sedan utökas med precis vad som behövs, men inte mer.Hans Linde skrev:Men vi kan vända och se "gruppen" från andra hållet.......Det är >30% som har fungerande floppy och CD drive som kan får 40M RAM. Om ditt nya förslag håller så....vad får vi för distro då må tro?
DeLi Linux (och andra lättviktiga distar) är inget magiskt i sig. De använder helt enkelt mindre krävande applikationer än vad modernare distar gör. En minbase-installation av debian använder inga applikationer alls, så den är ju egentligen ännu mer lättviktig. Men visst, DeLi Linux kan vara ett vettigt alternativ.
-
När du skriver "..sedan utökas med.." förutsätter du då tillgång till internet? Eller tänkte du annan CD med applikationerna?Jag tror fortfarande på debian. En så liten debian som möjligt, som sedan utökas med precis vad som behövs, men inte mer.
-
Jag behöver ett uppehåll....ni får gärna byta tankar utan mig..............det blir säkert en posetiv överaskning vad ni beslutat åt mig. ( bara det följer med en manual
)

- Konservburk
Jag tänkte att de installeras med apt-get. Det är en fördel med tillgång till internet, men egentligen ingen nödvändighet.Hans Linde skrev:När du skriver "..sedan utökas med.." förutsätter du då tillgång till internet? Eller tänkte du annan CD med applikationerna?
-
Så är det naturligtvis, men frågan är om de lättviktiga programen alls finns i Debian. Om jag tittar på DeliLinux så verkar de köra med äldre versioner av en del program för att få ner tyngden. T.ex. är Firefox 1.5.7, kernel 2.4 osv. Sedan kanske det i långa loppet blir enklare med en dist som är utformad med just äldre datorer i tanke. OO.org kommer man ju aldrig att kunna installera "av misstag", för det kommer aldrig att finnas DeliLinux förråd.Konservburk skrev:Jag tror fortfarande på debian. En så liten debian som möjligt, som sedan utökas med precis vad som behövs, men inte mer.Hans Linde skrev:Men vi kan vända och se "gruppen" från andra hållet.......Det är >30% som har fungerande floppy och CD drive som kan får 40M RAM. Om ditt nya förslag håller så....vad får vi för distro då må tro?
DeLi Linux (och andra lättviktiga distar) är inget magiskt i sig. De använder helt enkelt mindre krävande applikationer än vad modernare distar gör. En minbase-installation av debian använder inga applikationer alls, så den är ju egentligen ännu mer lättviktig. Men visst, DeLi Linux kan vara ett vettigt alternativ.
Det finns gamla Debian att installera Etch, Woody ,Potato .
Edit: Förråden finns här > http://archive.debian.org/
Edit: Förråden finns här > http://archive.debian.org/
- Konservburk
Just firefox 1.5 verkar med rätta bara vara ett tillval. Den är fortfarande förhållandevis tung och standardwebläsaren ser istället ut att vara netsurf.djkmmo skrev:Så är det naturligtvis, men frågan är om de lättviktiga programen alls finns i Debian. Om jag tittar på DeliLinux så verkar de köra med äldre versioner av en del program för att få ner tyngden. T.ex. är Firefox 1.5.7, kernel 2.4 osv.
Sen är frågan om man verkligen vill använda äldre versioner av tunga program när det även finns nya och lätta alternativ? Debians paketdatabas är väldigt omfattande och jag tvivlar på att något av intresse saknas. Och skulle det mot förmodan saknas något så går det att bygga själv.
DeLi använder uclibc istället för glibc. Jag något osäker på om det är ett plus eller ett minus i just det här fallet. Själva installationen tar mycket mindre plats, men det blir å andra sidan betydligt svårare att få tag i färdigkompilerade program. Även om man skulle kunna kompilera en del själv så är det inte alls säkert att alla program ens går att få igång under en sådan miljö. Saknas något i DeLis förråd så kan det med andra ord uppstå en del problem.
Du har en poäng. DeLis styrka är att den är anpassad för just gamla datorer.djkmmo skrev:Sedan kanske det i långa loppet blir enklare med en dist som är utformad med just äldre datorer i tanke. OO.org kommer man ju aldrig att kunna installera "av misstag", för det kommer aldrig att finnas DeliLinux förråd.
Men samtidgt finns det risker med att välja en mindre dist. Vad händer om DeLi inte finns kvar om ett halvår eller om ett år? Just eftersom de använder uclibc så blir det stora problem om deras programförråd helt plötsligt försvinner.
Den största fördelen med DeLi jämfört med debian är att det förmodligen blir mindre pillande innan man får till något användbart. Men man blir å andra sidan mer låst med DeLi och kan inte lika lätt anpassa sig och t.ex. välja alternativa program som man gillar bättre.