Hej!
Jag har en laptop som jag har nu ska ta bort allt skit på. Jag har nu Xp installerat och Ubuntu 8.10. XP har jag på en recovery cd som följde med datorn (Toshiba). Det jag vill göra är att formatera om dartorn och sedan köra in Ubuntu och Xp igen. Men så är det så att när jag installerade Ubuntu första gången så var det en polare som gjorde det åt mig men nu vill jag gör det själv (learning by doing!). Så följande frågor, hur installerar jag in två operativsystem på samma hårddisk utan att paja en av dem. Jag kör huvudsakligen Ubuntu och vill bara ha XP som backup (Dessvärre behöver man det ibland...) så Ubuntu ska ha tillgång till mest disk på datorn.
Hoppas att jag inte varit alldeles för förvirrad!
//Bob
Vårstäda datorn! (installera Ubuntu och Xp) [Löst]
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Vårstäda datorn! (installera Ubuntu och Xp) [Löst]
Senast redigerad av 1 bobthesob, redigerad totalt 30 gånger.
Liberty: One of Imagination's most precious possessions.
Re: Vårstäda datorn! (hjälp med att installera Ubuntu och XP)
Enklast är att partionera upp hela hårddisken via en Live-CD innan du börjar installera något, när detta är gjort installerar du XP och sedan Ubuntu. Anledningen är att när man installerar Windows dödar den nuvarande starthanterare (Dvs GRUB) och då kan man bara starta Windows, att reparera GRUB efter detta är inte svårt (Lite omständigt kanske) men det blir som sagt en sak mindre att pilla med om man kör in Ubuntu sist.
Jag skrev för länge sedan en liten guide om hur man kommer igång med Ubuntu 8.04, installationen för 8.10 skiljer sig i stort inget så den bör kunna vara till hjälp tycker jag: http://lathund.wordpress.com/2008/05/09 ... ardy-heron
Jag skrev för länge sedan en liten guide om hur man kommer igång med Ubuntu 8.04, installationen för 8.10 skiljer sig i stort inget så den bör kunna vara till hjälp tycker jag: http://lathund.wordpress.com/2008/05/09 ... ardy-heron
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Perfekt!Tack!Hund skrev:Enklast är att partionera upp hela hårddisken via en Live-CD innan du börjar installera något, när detta är gjort installerar du XP och sedan Ubuntu. Anledningen är att när man installerar Windows dödar den nuvarande starthanterare (Dvs GRUB) och då kan man bara starta Windows, att reparera GRUB efter detta är inte svårt (Lite omständigt kanske) men det blir som sagt en sak mindre att pilla med om man kör in Ubuntu sist.
Men jag kom på en annan grej när jag satt och läste, är det möjligt att ominstallera på de nuvarande partitonerna?
Självklart, det är bara att formatera dom innan.
Ett tips är att ha home på en egen partition om du inte redan har det. Då är det bara att installera om Ubuntu och du har kvar alla inställningar etc utan krångel.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Bra! Är inte Ubuntu underbart där allt bara löser sigHund skrev:Självklart, det är bara att formatera dom innan.Ett tips är att ha home på en egen partition om du inte redan har det. Då är det bara att installera om Ubuntu och du har kvar alla inställningar etc utan krångel.

Som en riktig nybörjare måste jag då fråga, hur formaterar jag bara ubuntu partitionen?
-
Fixat! Allt finns ju på internet, jag googlade bara så föll lösningen i mitt knä.bobthesob skrev:Bra! Är inte Ubuntu underbart där allt bara löser sigHund skrev:Självklart, det är bara att formatera dom innan.Ett tips är att ha home på en egen partition om du inte redan har det. Då är det bara att installera om Ubuntu och du har kvar alla inställningar etc utan krångel.
![]()
Som en riktig nybörjare måste jag då fråga, hur formaterar jag bara ubuntu partitionen?
Tack för hjälpen Hund!