Kan ej logga in som root på webmin

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Olle Eriksson
Kontakt:

SV: Kan ej logga in som root på webmin

Inlägg av Olle Eriksson »

Jag tror att jag har hittat lösningen hostnamnsproblemet, men strulet med webmin verkar kvarstå. Det verkade bero på att min nuvarande router (den som finns i mitt modem) hade fel hostnamn konfigurerade. Åtminstone ett problem mindre.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, det kommer alltmer ..... ;D

Kom på nånting

Om du inte har SSL på servern, varför försöker du då med https istället för http ?
Olle Eriksson
Kontakt:

Nu tror jag det har uppstått ett litet missförstånd... Jag har Webmin på min router/brandvägg, inte på min server. På brandväggen har jag SSL installerat. Jag kan logga in på Webmin lokalt (från routern) och från servern, men från arbetsstationen går det inte, där kommer jag bara till inloggningsformuläret, men jag kan inte logga in.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Olle Eriksson skrev: Nu tror jag det har uppstått ett litet missförstånd... Jag har Webmin på min router/brandvägg, inte på min server. På brandväggen har jag SSL installerat. Jag kan logga in på Webmin lokalt (från routern) och från servern, men från arbetsstationen går det inte, där kommer jag bara till inloggningsformuläret, men jag kan inte logga in.
Ett ordentligt missförstånd. Då tänkte ja ju fel hela tiden...... :(

Sammanfattning:

Du har alltså en ubuntu-dator med SSL som fungerara som router/brandvägg och delar ut IP adresser till det interna nätverket och har även webmin på den. Sen har du i samma nätverk en ubuntu server.
Från servern och från brandväggen kan du logga in på webmin, men inte från arbetsstationer.

Stämmer det så ?
Olle Eriksson
Kontakt:

Ungefär så... Det enda "felaktiga" (jag som varit otydlig) är att routern inte gör sitt jobb för tillfället, jag har en router i mitt modem som fortfarande sköter DHCP och allt annat tills jag får nätverkskorten att fungera i PC-baserade routern. Man kan alltså säga att routern inte uppfyller någon funktion överhuvudtaget i nätverket. Annars stämmer det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Den dator som kommer att fungera som router senare, har du nån brandvägg (mjukvara) på den?
( typ firestarter el.likn.)
Olle Eriksson
Kontakt:

Nej, men förut (innan jag installerade om Ubuntu) hade jag Shorewall, dock var det aldrig startat, med tanke på att jag bara fått ett av tre nätverkskort att fungera. Har en annan tråd om detta.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Olle! Jag håller med dig att detta tydligen är ett kommunikationsproblem mellan datorerna.Och jag antar att din arbetsstation är boven i spelet. Kan du inte installera om där?

Möjlighet2:  Skaffa i webmin på din router/brandvägg PC en ny användare med alla rättigheter.
Sen logga du in från arbetsstationen med det nya namnet. Kanske det funkar.....
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 14 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"