Är det lönt att installera Xfce i Ubuntu?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Är det lönt att installera Xfce i Ubuntu?

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag undrar om det är lönt att installera xfce i ubuntu? Med det menar jag om det förbättrar prestandan eller det är bättre att installera xubuntu helt och hållet . Har en P3:a på 250mb ram och det går med ubuntu men det blir lite segt ibland. Mvh Jonas
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Är det lönt att installera Xfce i Ubuntu?

Inlägg av djkmmo »

Jonas_186 skrev:Hej jag undrar om det är lönt att installera xfce i ubuntu? Med det menar jag om det förbättrar prestandan eller det är bättre att installera xubuntu helt och hållet . Har en P3:a på 250mb ram och det går med ubuntu men det blir lite segt ibland. Mvh Jonas
Instalera du XFCE elelr xubuntu-desktop. Det måste vara segt som sirap med Ubuntu på en P3:a :P . Ytterligare ett alternativ är LXDE. Det är ännu lättare än XFCE och jag märkte inte av några negativa baksidor med den miljön när jag körde den. Jag har en Duron 1800/512 MB och LXDE blev ett ORDENTLIGT lyft prestandamässigt.

Sedan beror ju prestandan inte bara på skrivbordsmiljön. OO.org är ju t.ex. ett prestandasänke som man kan byta ut mot Abiword+Gnumeric. Gnumeric tycker jag dessutom är mer Excelkompatibelt än OO.org Calc. Med den hårdvaran hade jag börjat leta efter mer lättviktiga programalternativ.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag kör Ubuntu, med Gnome och hela paketet på en av burkarna här som är en P3:a och den går alldeles utmärkt bra. Jag har provat LXDE på den också och det är märkbart snabbare, men för det mesta blir det Ubuntu/Gnome ändå för att prestanda är helt fullt tillräckligt bra. Som exempel kan jag ju säga att den går en bra bit snabbare och effektivare med Ubuntu och Gnome än med Windows XP (dualboot).... :)

[Edit] Jag har förstås byggt ut till 512mb RAM på den, men i övrigt är det en helt vanlig Dell stationär med P3...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Jag har ubuntu med gnome installerat men så undrar jag om det är lönt att installera xfce session i ubuntu eller det är lika bra att ladda ner xubuntu där allting är klart. Jag har hört talas om LXDE men jag har aldrig hittat en bra linux version som har det. Kan man installera LXDE via ubuntu eller? När det gäller Openoffice så håller jag med er om att det går riktigt segt . Jag gillat både gnumeric och Abiword. Letar förtillfället efter ett program som kan ersätta open offices "powerpoint". Det som har tvingat mig till att använda Gnome är att Xfce inte stödjer min mitt usb ljudkort, detta gör Gnome konstigt nog så därför kör jag med det. Jag kör också på en laptop som jag har satt in max vad det gäller ram (250mb). Jag hade tänkt att använda den som en "student-dator" nu när jag ska bara plugga igen förutom ljudet så går det blixt snabbt med xubuntu (XFCE).
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jonas_186 skrev:Jag har hört talas om LXDE men jag har aldrig hittat en bra linux version som har det. Kan man installera LXDE via ubuntu eller?
Installera LXDE:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lxde
Installera XFCE:

sudo apt-get install xfce4
Sedan väljer du när du loggar in genom att klicka på "Session" i inloggningsskärmen, om du vill köra Gnome, LXDE eller XFCE. Det tar givetvis lite mer plats på disken än ett rent LXDE eller XFCE system och du får också med lite olika program från de olika miljöerna. Men då får du en chans att testa det och de extra programmen kan ju vara en ren fördel... :)
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Osprey skrev:
Jonas_186 skrev:Installera XFCE:

Nu var det ett tag sen jag gjorde det här, men borde inte metapaketet xubuntu-desktop vara bättre?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jarulf skrev:
Osprey skrev:
Jonas_186 skrev:Installera XFCE:

Nu var det ett tag sen jag gjorde det här, men borde inte metapaketet xubuntu-desktop vara bättre?
Vet inte, jag har installerat xfce så och lxde med "apt-get install lxde", samt kde med "apt-get install kde" och det funkar alldeles utmärkt. Vad som skiljer mellan "xfce4" och "xubuntu-desktop", repektive "kde" och "kubuntu-desktop" vet jag inte, det funkade och var kortare att skirva... ;)
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

xubuntu-desktop innehåller en hel massa program vid sidan av skrivbordsmiljön. Vill man ha få paket är det bäst att inte installera det, vill man ha allt man behöver så tar det.

/Micke
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Men vilket jag än använder av det alternativen som ni har gett mig så blir väl dator snabbare om jag kör det med XFCE eller?
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Jonas_186 skrev:Men vilket jag än använder av det alternativen som ni har gett mig så blir väl dator snabbare om jag kör det med XFCE eller?
Yes. Xfce är lite mer "lightweight" än Gnome och borde upplevas snabbare.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Jarulf skrev:
Jonas_186 skrev:Men vilket jag än använder av det alternativen som ni har gett mig så blir väl dator snabbare om jag kör det med XFCE eller?
Yes. Xfce är lite mer "lightweight" än Gnome och borde upplevas snabbare.
Men det är inte i närheten av LXDE...

Gnome = Snigel
XFCE = Sköldpadda
LXDE = Hare

:)
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Försök att få mer minne i datorn, om du kan. Det gör stor skillnad :)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

mitt minne är på max:P haha
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Testa CrunchBang Linux http://crunchbanglinux.org/. Den bygger på en förenklad Ubuntu och har LXpanel och Openbox.
Jag testar den precis nu :)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"