DVD encoder decoder

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
evoline
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

DVD encoder decoder

Inlägg av evoline »

Jag undrar om det finns nån program som kan konvertera dvd-filmer som jag har i hdd till avi/divx-filer ??
Det är hemma videos, så inga hollywood filmer med skydd osv.

Sen har jag andra serier som jag laddat ner, och undrar om man kan bränna ut de till dvd, vob och ifo filer ??

Verkar inte finnas, förutom oggConvert och Acidrip, men de är ju helt värdelösa, och konverterar inte avi/divx filer utan andra...

Tack
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: DVD encoder decoder

Inlägg av webaake »

För DVD till avi tycker jag HandBrake gör ett bra jobb (divx). Finns numer med GUI också i synaptic.

För avi till DVD funkar devede fint. Se upp med utrymmet på HD'n då devede använder rätt mycket tempfiler. Man kan styra var devede lägger tempfilerna i en textfil.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

evoline skrev:Jag undrar om det finns nån program som kan konvertera dvd-filmer som jag har i hdd till avi/divx-filer ??
Det är hemma videos, så inga hollywood filmer med skydd osv.

Sen har jag andra serier som jag laddat ner, och undrar om man kan bränna ut de till dvd, vob och ifo filer ??

Verkar inte finnas, förutom oggConvert och Acidrip, men de är ju helt värdelösa, och konverterar inte avi/divx filer utan andra...

Tack
Jag har ett program som heter WinFF och det finns under synaptic.
evoline

Inlägg av evoline »

Det finns inte någon av de som ni säger i lägg till/ta bort program eller i synaptic.

Har sökt som en galning nu och sen hittade jag vissa kommentarer på ett forum:
"They disable a lot of dvd and video tools in ubuntu because of the stupid USA restrictions regarding dvd's.. "

Har testat andra som avidemux, OGMrip men är dåliga de också, konverterar ju inte som man vill, finns inga inställningar knappt.

Så det blir till att byta tillbaks till Windows då Ubuntu inte är bra med video/grafik hanteringar :(
Problem med många spel-klienter och video uppspelningar genom hdmi/högupplöst till tv, fått lite problem med uppstart av laptopen då den fryst av nån anledning fast den är nyinstallerad och formaterad med senaste uppdateringar.

Annars är ubuntu ok, utan virus och öppen, många inställningar som gör att man får en unik dator, bra förinstallerade program...
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

evoline skrev:Det finns inte någon av de som ni säger i lägg till/ta bort program eller i synaptic.

Har sökt som en galning nu och sen hittade jag vissa kommentarer på ett forum:
"They disable a lot of dvd and video tools in ubuntu because of the stupid USA restrictions regarding dvd's.. "

Har testat andra som avidemux, OGMrip men är dåliga de också, konverterar ju inte som man vill, finns inga inställningar knappt.

Så det blir till att byta tillbaks till Windows då Ubuntu inte är bra med video/grafik hanteringar :(
Problem med många spel-klienter och video uppspelningar genom hdmi/högupplöst till tv, fått lite problem med uppstart av laptopen då den fryst av nån anledning fast den är nyinstallerad och formaterad med senaste uppdateringar.

Annars är ubuntu ok, utan virus och öppen, många inställningar som gör att man får en unik dator, bra förinstallerade program...
Jag vet inte varför du inte får upp winff när du söker i synaptic men jag sökte på winff i google och hittade den direkt.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Du kan lägga till andra förråd (repositories) som t ex Medibuntu och få tillgång till många fler mediaprogram. Fullständiga instruktioner här;

http://bigbrovar.wordpress.com/2008/12/ ... or-ubuntu/

Tar upp devede, winff med mycket mera.

"They disable a lot of dvd and video tools in ubuntu because of the stupid USA restrictions regarding dvd's.." klart överdrivet!
Vissa saker som t ex libdvdcss (decryptering av skyddade DVD:er) finns inte som standard i Ubuntu, men finns mycket lättillgängligt på t ex VLC's hemsida. Libdvdcss är heller inte standard i något annat OS.

I övrigt är det inte mycket som saknas per default i Ubuntu men för speciella ändamål kan man behöva lägga till ytterligare förråd, som tex Medibuntu.

Är det problem att lägga till förråd så finns det flera trådar om detta på forumet.

Lycka till!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
evoline

Inlägg av evoline »

OK, så det finns fler förråd.
Trodde bara att man letade i synaptic och lägg till program.
För där hittar den inte devede, handbrake eller winff, testade skriva med mellanslag osv...

Får leta och testa vidare, tack.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

evoline skrev:OK, så det finns fler förråd.
Trodde bara att man letade i synaptic och lägg till program.
För där hittar den inte devede, handbrake eller winff, testade skriva med mellanslag osv...

Får leta och testa vidare, tack.
Du måste sakna något förråd för jag hittar Winff i mitt förråd.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"