Linux vs. Windows vs. OSX - Alltid ett hett ämne
Re: Linux vs. Windows vs. OSX - Alltid ett hett ämne
Nummer 4 2009 av Datormagazin har en jämförelse mellan win mac och linux.
Blev lite besviken på kvaliten i just den artikeln.
Det verkar som om det är såå många som bara är intresserade av blinget, det är även så på det här forumet.
Annars är Datormagazin en bra tidning.
Blev lite besviken på kvaliten i just den artikeln.
Det verkar som om det är såå många som bara är intresserade av blinget, det är även så på det här forumet.
Annars är Datormagazin en bra tidning.
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
kan inte kommentera mac då jag aldrig ens rört en.
jag vill ha en dator..
mitt skäl för att köra ubuntu är enkelt:
min dator blir rappare,snabbare boot,snabbare surf,snabbare i allmänhet för att ta ett exempel: öppna kontrolpanelen i vista tar på tok för länge,lika med nätverksinstälningar.
crontab i linux; försök åstadkomma det man gör enkelt med crontab med windows schemaläggare...
eftersom det där jag nämnt blir bättre med ubuntu och allt övrig är lika (surfa,maila,chatta)är valet enkelt.
en negativ sak man brukar nämna som bra med linux är säkerheten. för min del anser jag att den ibland stör användandet.
i vista kan man slå av UAC tror jag det heter med ett klick.
jag vill ha en dator..

mitt skäl för att köra ubuntu är enkelt:
min dator blir rappare,snabbare boot,snabbare surf,snabbare i allmänhet för att ta ett exempel: öppna kontrolpanelen i vista tar på tok för länge,lika med nätverksinstälningar.
crontab i linux; försök åstadkomma det man gör enkelt med crontab med windows schemaläggare...
eftersom det där jag nämnt blir bättre med ubuntu och allt övrig är lika (surfa,maila,chatta)är valet enkelt.
en negativ sak man brukar nämna som bra med linux är säkerheten. för min del anser jag att den ibland stör användandet.

i vista kan man slå av UAC tror jag det heter med ett klick.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Jag gillar inte Mac OS X för att de verkar vilja gömma hela filstrukturen, alla kommandon och allt annat som på minsta sätt skulle kunna klassas som "farligt". I Windows lägger man ned för mycket tid på att skrika åt datorn att man inte behöver se samma pop-up-ruta för femtielfte gången, dessutom är systemet svårare att konfigurera; varför lägga ned tid på att försöka ett system uppbyggt med koder det inte ens är meningen att du ska kunna förstå (ledtråd: regedit). I Windows 7 kan du inte ändra vad du vill, trots att du är administratör.
Ubuntu är irriterande på så sätt att det försöker konfigurera allt du har automatiskt och envisas med att ha egna patchar på program. Det finns även en hel del onödiga processer som startar automatiskt, vilket inte är något problem med Linux i allmänhet.
Vad som avgjorde att jag började använda linux var att man kan åtgärda problem lättare; ingen bestämmer vad du ska få göra eller inte göra; koder som döljer systeminställningarna existerar i stort sett inte - allt är öppet för beskådan och ändring. Dessutom är det gratis, och varför skulle jag betala för ett operativsystem - utan det kan jag ju inte alls använda datorn.
Ubuntu är irriterande på så sätt att det försöker konfigurera allt du har automatiskt och envisas med att ha egna patchar på program. Det finns även en hel del onödiga processer som startar automatiskt, vilket inte är något problem med Linux i allmänhet.
Vad som avgjorde att jag började använda linux var att man kan åtgärda problem lättare; ingen bestämmer vad du ska få göra eller inte göra; koder som döljer systeminställningarna existerar i stort sett inte - allt är öppet för beskådan och ändring. Dessutom är det gratis, och varför skulle jag betala för ett operativsystem - utan det kan jag ju inte alls använda datorn.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ctrl + piltangent.Urban Anjar skrev:Bara en så'n sak att man vad jag
sett inte kan klicka sig till det virtuella skrivbord man vill ha utan att gå via en meny - suger.
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Du säger i ditt första inlägg att du har fått för dig att det är lätt att "tweaka" mac OSX. Jag har själv aldrig ägt en mac, men jag har testat mina kompisars. OSX är helt omöjligt att tweaka. Det är inte mycket man kan ändra. Mac är ju egentligen bra för de som är riktiga nybörjare inom datorvärlden eftersom det funkar utan några som helst problem. Men om man gillar att pilla med sitt OS är det inget jag rekommenderar.
Själv gillar jag självklart Ubuntu. Enkelt att använda och lätt att leka med. Tyvärr har jag haft fler problem med Ubuntu än Windows, men det kan ju bero på att jag alltid leker med Ubuntu (mycket wine-lekande och beta-test). Jag skulle nog aldrig köpa en mac, med tanke på priset. Windows använder jag när jag behöver (främst i skolan).
Själv gillar jag självklart Ubuntu. Enkelt att använda och lätt att leka med. Tyvärr har jag haft fler problem med Ubuntu än Windows, men det kan ju bero på att jag alltid leker med Ubuntu (mycket wine-lekande och beta-test). Jag skulle nog aldrig köpa en mac, med tanke på priset. Windows använder jag när jag behöver (främst i skolan).
-
Fast man måste inte vara nybörjare för att uppskatta att det funkar utan problem, välJeyPeyy skrev: Mac är ju egentligen bra för de som är riktiga nybörjare inom datorvärlden eftersom det funkar utan några som helst problem.

Jag menar, om man använder datorn till jobb eller några andra "kritiska" grejer så är det väl tvärtom tokskönt att man inte behöver lösa massa OS-relaterade problem, utan kan fokusera på det man ska göra?
Men visst, om man gillar att pilla med systemet så är nog inte en Mac förstahandsvalet föralldel. Det *går*, men det är lite omständligare än i tex. Ubuntu.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag känner till några som har lyckats pilla sönder MacOS ganska duktigt. Oklart hur, men
helt idiotsäkert är det inte, eller idiot är kanske fel ord, en del är för smarta för sitt eget
bästa eller nå't.
helt idiotsäkert är det inte, eller idiot är kanske fel ord, en del är för smarta för sitt eget
bästa eller nå't.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Det finns dom som kan pilla sönder Ubuntu också...på det viset är det ingen skillnad mellan olika OSUrban Anjar skrev:Jag känner till några som har lyckats pilla sönder MacOS ganska duktigt. Oklart hur, men
bästa eller nå't.

-
Jag känner några vars Windows pillat sönder sig själv... Rätt många faktiskt.Urban Anjar skrev:Jag känner till några som har lyckats pilla sönder MacOS ganska duktigt. Oklart hur, men
bästa eller nå't.

Självklart kan man ta sönder vilket OS som helst med lite vilja och kunskap/okunskap. Men OS X och Ubuntu (och alla andra distar) är stabilare än alla varianter av Win.
- charlietux
i dator magazin nr 4 09 nämner dett bara f spot och inte det att gimp är installerat från start.
omg villken miss.
omg villken miss.

- janne-5011
gimp borde inte vara installerat från start.För mkt funktioner och på tok för svår att använda, och en del av dom funkar inte ens.charlietux skrev:i dator magazin nr 4 09 nämner dett bara f spot och inte det att gimp är installerat från start.
omg villken miss.
Gthumb tror jag är bättre för dom flesta som snabbt vill fixa till en bild,ändra storlek tex utan att behöva flippra runt i 300 menyer.
Så det kanske inte var en miss utan man ansåg att gimp inte var värd nämna

Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Jag håller med svaret till det, så jag känner just nu. Back in the days när tid och energi fanns var det hur roligt som helst att pilla på OS och vilken OS behöver mer uppmärksamhet än Win (fast de var rätt tråkigt att pilla på). Ubuntu var alldeles lagom men nu har jag inte datorn för att mecka med längre utan jag vill faktiskt utnyttja den att jobba på och annat roligt. Då vill jag att ALLT bara ska funka. Flera bekanta har gått från Linux, särskilt från Ubuntu till Mac och hade jag kunnat motiverat mig till att lägga ut så mycket pengar hade jag också testat.tomcat67 skrev:Fast man måste inte vara nybörjare för att uppskatta att det funkar utan problem, välJeyPeyy skrev: Mac är ju egentligen bra för de som är riktiga nybörjare inom datorvärlden eftersom det funkar utan några som helst problem.![]()
Jag menar, om man använder datorn till jobb eller några andra "kritiska" grejer så är det väl tvärtom tokskönt att man inte behöver lösa massa OS-relaterade problem, utan kan fokusera på det man ska göra?
Nu senast har jag t.ex. problem med att installera Skype på intrepid x64. En sån enkel sak. (Jag tänker inte gå in på detalj men ni får lita på att det inte beror på att jag inte hittar "installera" knappen )
tomcat67 skrev:Om jag ska rangordna dessa 3 OS:
OS X
Ubuntu
(sen kommer ingenting, sen kommer ingenting....)
Och sen kommer windows.
Haha! *Tummen upp*
Det låter som att jag kommer dra åt det hållet. Jag kommer alltid behöv Windows så länge spel bäst fungerar på den. Linux vore dröm på en liten nya generationens mini PC som jag gärna skaffar. Och en Mac...ja vi får se när jag testat men ser ni vart det här leder? Måste man verkligen ha tre OS för att få som man vill. Å tänk på att två av dem tar ändå betalt!tomcat67 skrev:Jag har en xppc för att spela på, en netbook med Ubuntu för att surfa och maila med och en Mac att jobba på.
Anledningen? XP för att det är bäst för spel.
Ubuntu för att det är snyggt och snabbt på hårdvaran
OS X för att det är så sjukt stabilt och pålitligt.
Dåligt dåligt!
...eller är jag bortskämd?
-
Ubuntus första ver. kom ut bara för några år sedan och vi har redan kommit så här långt!
Hur långt hade "dom andra" kommit på samma tid?
Humm....hummm!

Humm....hummm!

-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Det håller jag med, utvecklingen går verkligen fort, allt är ju relativt men jag tror inte det kommer dröja sååå länge till dess att spelen börjar dyka upp till linux. 

* Detta meddelande granskas nu av FRA *
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
-
Det gäller ju bara att dom får upp ögonen för OpenGL..
Sen kommer det flyta på!
(Hoppas jag)
Sen kommer det flyta på!
(Hoppas jag)
Hade ingen aning om att Ubuntu var så färskt! Ja då kommer det hända mycket närmsta tiden om det är på så vis.Harlekin33 skrev:Ubuntus första ver. kom ut bara för några år sedan och vi har redan kommit så här långt!
Humm....hummm!
-
4.10 Warty Warthog var den första ver. (enligt wikipedia) så vi fyller 5 år om ett halvår typ!
Och ändå har sååå mkt hänt!
Det hade aldrig Windows klarat när dom var 4,5 år gamla...haha
Vem köper tårtan och ljusen till 5-års dagen?

Det hade aldrig Windows klarat när dom var 4,5 år gamla...haha

- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Inte för att jag står på Microsofts sida, men jag tycker du är lite orättvis mot dem. Windows hade ju långt ifrån en lika bra grund från början som Ubuntu hade. Jämför DOS och Debian! Vi måste verkligen tacka alla Linux -och GNU-utvecklare som hjälpt oss att göra detta möjligt.Harlekin33 skrev:4.10 Warty Warthog var den första ver. (enligt wikipedia) så vi fyller 5 år om ett halvår typ!
Det hade aldrig Windows klarat när dom var 4,5 år gamla...haha![]()
-
En del säger att Ubuntus terminal är jobbig/svår men DOS-terminalen (kallas numera kommandotolken) finns fortfarande kvar i Windows:
http://windowshelp.microsoft.com/Window ... 91053.mspx
Förresten..hade inte Apple förlorat i rätten mot MS om GUI så hade MS troligen suttit kvar i sitt DOS..
Förresten..hade inte Apple förlorat i rätten mot MS om GUI så hade MS troligen suttit kvar i sitt DOS..

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Terminalen i Mac OS är för övrigt närmast identisk med den i Linux.Harlekin33 skrev:En del säger att Ubuntus terminal är jobbig/svår men DOS-terminalen (kallas numera kommandotolken) finns fortfarande kvar i Windows:
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/