Installera ubuntu utan att förstöra windows ?
Installera ubuntu utan att förstöra windows ?
Jag installerade ubuntu 8.10 på min laptop med 120 Gb disk. Sedan tidigare fanns en win partition där. Ubuntuns obegripliga partitioneringsmeny vid installationen, där olika val presenterades som alla verkade förstöra något, visade sig mycket riktigt förstöra en hel del.När jag startade om så hade win-partitionen krympts till 400 mb, och ubuntun bett ut sig över hela hårddisken. Inget alternativ jag själv skulle ha valt. Eftersom windows inte längre gick att starta upp, måste den raderas. Den gick heller inte av någon orsak att vidga. Ubuntun minskade jag ned med Gparted, det funkade.
Nu ska jag installera om för andra gången, men nu är jag beredd på de små skämten. Hur gör man för att installera ubuntun så att inte windowspartitionen förstörs, och helst inte så att ubuntun brer ut sig över hela hårddisken ?
Nu ska jag installera om för andra gången, men nu är jag beredd på de små skämten. Hur gör man för att installera ubuntun så att inte windowspartitionen förstörs, och helst inte så att ubuntun brer ut sig över hela hårddisken ?
Re: Installera ubuntu utan att förstöra windows ?
Det som jag brukar göra är att förbereda innan installationen med tex gparted. Fundera ut hur du vill partitionera hårddisken och gör detta först. Starta sedan om och kör installationen.
Så partitionerar jag:
/ - system 10gb
swap - internminne x2
/home - 30 gb
sedan resten i /media/lager
Så partitionerar jag:
/ - system 10gb
swap - internminne x2
/home - 30 gb
Ja, iofs kan jag göra partitioner med gparted åt ubuntun : men kommer ubuntun att låta dem vara ifred då och snällt finna sig i att hålla sig där ? Nu har jag glömt vilket filformet jag skulle använda för ubuntun.. kommer du ihåg ?axel112 skrev:Det som jag brukar göra är att förbereda innan installationen med tex gparted. Fundera ut hur du vill partitionera hårddisken och gör detta först. Starta sedan om och kör installationen.
Så partitionerar jag:
/ - system 10gb
swap - internminne x2
/home - 30 gb
Möjligen skulle jag kunna packa winpartitionen full med skrot för säkerhets skull, så att ubuntun låter bli att försöka krympa den ?
Har du färdiga partitioner där du ska installera Ubuntu, så måste du välja manuell partitionering.
Jag gissade att detta var det alternativ man skulle använda,men graferna visade att då skulle ubuntun radera allt på hårddisken...Rune.K skrev:Har du färdiga partitioner där du ska installera Ubuntu, så måste du välja manuell partitionering.
Då är installationen ändrad sedan 8.04, jag har alltid använt manuell partitionering när jag installerat Ubuntu.Avos skrev:Jag gissade att detta var det alternativ man skulle använda,men graferna visade att då skulle ubuntun radera allt på hårddisken...Rune.K skrev:Har du färdiga partitioner där du ska installera Ubuntu, så måste du välja manuell partitionering.
Men jag har inte använt 8.10
Dags för en Ubuntiban att rycka in!
Kolla in http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu810.
Du väljer manuell vid hårddiskpartitioneringen.
Du väljer manuell vid hårddiskpartitioneringen.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
För oinvigda så kan installations syntaxen vara kryptisk, men systemet "breder inte ut sig av sig självt" utan det är ett aktivt val du har gjort.
Därför brukar jag rekommendera nybörjare att ordna partitionerna med gparted först:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=38170
Då får man kvitto på att Win-partitionen inte påverkas.
Därför brukar jag rekommendera nybörjare att ordna partitionerna med gparted först:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=38170
Då får man kvitto på att Win-partitionen inte påverkas.