"Blåste min XP" trots att du följde dual-boot guide

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

"Blåste min XP" trots att du följde dual-boot guide

Inlägg av bbauto »

Lite nyfiken på det där med "Blåste min XP" trots att du följde dual-boot guide??
Jag brukar rekommendera att man börjar med att förbereda partionering från LiveCDn->System->Administration->Partitioneditor
(om varningstriangel på partitionen, bör du först köra defragmentering från Windows)
högerklicka på NTFS/FAT32-partitionen (ev Avmontera först)-> Resize, dra i linjalen eller skriv i fältet EFTER 10000->Apply
Nu ska du ha ett grått outnyttjat fält till höger om den bef. partitionen...
När du sen installerar och kommer fram till partitionering, välj Guidad->Största lediga utrymme... (bör ju vara dom 10GB du frigjort ovan)
Uppstartshanteraren Grub kommer automatiskt lägga upp en meny med både Ubuntu och Windows, första gången du startar Windows så kommer den att göra en checkdisk automatiskt, låt den gå klart.

På detta sätt får du en grafisk överblick samt kvitto på att Ubuntu hamnar på rätt ställe, och att du inte förstör din XP-partition. Tänk på att Windows alltid vill ligga först på hårddisken, så frigör alltid plats EFTER Win-partitionen.

Har du inte Partitioneditor, så installera paketet gparted från System->Administration->Synaptic

:)
UlfA
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Installation webbkamera

Inlägg av UlfA »

Jo, jag har nog insett att jag missade att göra en dfrag på hårddisken först. Såg dock inget konstigt när jag partionerade 10Gb sist på disken för Ubuntu. Allt gick bra och Ubuntu startade som planerat. Dock lyckades jag inte få igång XP - blåskärm med en massa text och enhet C saknades. Försökte med alla möjliga tips från Google, reparation av XP och med gparted från ubuntu och då fanns varningstrianglen på xp-partitionen (oläsbart område). Gparted kunde inte fixa den. Det var inget stort problem. Jag har 2 andra alternativ med Windows i huset vid behov.

Nu har jag installerat om med Ubuntu 8.10 på hela 40Gb disken så det är oåterkalleligt.

Möjligen var min installations-CD lite gammal - från nov08 och det var c:a 280 uppdateringar att köra efter grundinstallationen. Kanske det fanns någon justering där som lagts in senare som hade gjort ett bättre installationsjobb.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: "Blåste min XP" trots att du följde dual-boot guide

Inlägg av bbauto »

Njae tekniken har funnits länge, jag har ex. använt dual-boot sen 7.04
Det var inte så att du hade dåligt tålamod och avbröt Windows checkdisk, denna kan ta olidligt lång tid...
Denna startar med Blå skärm och just en massa text, men den brukar visa lite liv efter en stund...

Den enda gången jag haft problem var när jag råkat göra en dålig bränning av LiveCDn, och fuskat med att kontrollera md5sum.
Den gången återställde jag MBR med en gammal DOS-diskett ->Fdisk /mbr
Detta går även med WindowsCD Recovery Console->FIXMBR
Sen gjorde jag en ny download/bränning och gjorde om proceduren, då funkade det fiiint.
Lite dumt att inte "Fixmbr" finns med på LiveCDn, men det har väl med patent o göra!?
Numera har jag alltid en SuperGrubDisk med mig, som fixar det mesta i Boot-recovery väg.
http://supergrub.forjamari.linex.org/

Men tycker att Installations processen, kunde köra en fsck.vfat -a automatiskt om den känner av att det finns vfat/ntfs på någon hårddisk, eller att den åtminstonde frågar om du vill detta, då får du göra ett aktivt val. Likaså att "force" finns med när du ska montera ntfs-partitioner via diskmonteraren.
Annars kan man inte reparera skadade Win-partitioner innifrån Linux. Jag löser detta genom att automatiskt montera /dev/sda1 i filen /etc/fstab
med raden:
/dev/sda1 /mnt/ntfs ntfs-3g rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000,force 0 0
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: "Blåste min XP" trots att du följde dual-boot guide

Inlägg av Osprey »

Det är förmodligen bara att sätta i en XP-cd och reparera det. Inget svårt och inget konstigt, det är bara att köra en ren installation av XP och när du svarat att du vill göra en Installation och inte en Repearation från Recovery Consolen så letar den om du redan har något installerat. Om den då hittar något som går att reparera (trots att du sa att du ville Installera) så frågar den igen om du vill Reparera eller Installera.

Det här brukar fungera alldeles utmärkt förutom att en del dll:er och så kan frösvinna ur system32 så att du får installera om något program.

När det sedan är klart så kan du bara boota upp XP och inte Ubuntu och då stoppar di istället i en SuperGrub-CD som du bränt ut innan och fixar det. Det går för övrigt att fixa det med Ubuntus Live-CD också, men det är lite mer jobb.

Och sedan är kanske allting som det borde, möjligtvis förutom att du har XP på disken... 8)

[Edit] Ok, jag läste lite för fort och ser nu att du har lagt in Ubuntu på hela disken och då är nog just den biten oåterkallelig, men annars kunde du gjort så här... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"