För/nackdelar Debian Sid
För/nackdelar Debian Sid
Jag är lite avundsjuk, kör Debian Sid ....
Edit: Att jag är avundsjuk beror på att Debian Sid aldrig släpps som en färdig dist.
Utanför ämnet: Tog mig friheten att korrigera stavfel i rubriken.
Edit: Att jag är avundsjuk beror på att Debian Sid aldrig släpps som en färdig dist.
Utanför ämnet: Tog mig friheten att korrigera stavfel i rubriken.
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 28 gånger.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Release datum för Jaunty ?
Jag är också lite besviken på Sid. Hade väntat mig lite mer turbulens efter att Lenny släpptes. Allting fungerar ju...Rune.K skrev:Jag är lite avundsjuk, kör Debian Sid ....
hehe ja det är faktiskt lite tråkigt med Debian Sid, det bara fungerarSid skrev:Jag är också lite besviken på Sid. Hade väntat mig lite mer turbulens efter att Lenny släpptes. Allting fungerar ju...Rune.K skrev:Jag är lite avundsjuk, kör Debian Sid ....

dessutom out of the box kan man lyssna på mp3 spela riktig DVD

-
Re: Besviken på Debin Sid?
Nu blev vi modererade igen. Märkligt att man får diskutera Windows i var och varannan tråd men inte Debian.
Är du säker? Jag har inte sett att något inlägg har flyttats och nyaste inlägget i den tavlan är från 26 mars.Sid skrev:Nu blev vi modererade igen. Märkligt att man får diskutera Windows i var och varannan tråd men inte Debian.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Utanför ämnet: Jag modade. Ursprunget handlade om här Jaunty skulle släppas. Sedan kom det en fråga om hur och varför kring uppgradering. Då hamnade Debiansnacket utanför och fick bli en egen tråd.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Varför är det så? Det är dessutom sjuk låga vrms-värden...Rune.K skrev:hehe ja det är faktiskt lite tråkigt med Debian Sid, det bara fungerarSid skrev:Jag är också lite besviken på Sid. Hade väntat mig lite mer turbulens efter att Lenny släpptes. Allting fungerar ju...Rune.K skrev:Jag är lite avundsjuk, kör Debian Sid ....![]()
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det finns fri mjukvara för att lyssna på mp3 och titta på kodade DVD-filmer.Ulsak skrev:Varför är det så? Det är dessutom sjuk låga vrms-värden...Rune.K skrev:hehe ja det är faktiskt lite tråkigt med Debian Sid, det bara fungerarSid skrev:Jag är också lite besviken på Sid. Hade väntat mig lite mer turbulens efter att Lenny släpptes. Allting fungerar ju...Rune.K skrev:Jag är lite avundsjuk, kör Debian Sid ....![]()
mp3 är dock patenterat och mjukvara för att komma runt DRM är olagligt i vissa länder (t ex USA).
Så att det är därför de inte finns med i de flesta GNU/Linux-distributioner.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
-
vrms går efter DFSG. menar du att Lame och FFMPEG skulle vara ofri programvara?Ulsak skrev:Varför är det så? Det är dessutom sjuk låga vrms-värden...Rune.K skrev:hehe ja det är faktiskt lite tråkigt med Debian Sid, det bara fungerarSid skrev:Jag är också lite besviken på Sid. Hade väntat mig lite mer turbulens efter att Lenny släpptes. Allting fungerar ju...Rune.K skrev:Jag är lite avundsjuk, kör Debian Sid ....![]()
- Ulsak
Re: Besviken på Debian Sid?
jaa, hade det inte varit för att jag fick klämma in firmware till d-linken ( vilket är en gåta eftersom kartongen ståtar med en tux!) så hade jag nollat vrms..http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p300710
-
Vad har det med Lame och FFMPEG att göra?Ulsak skrev:jaa, hade det inte varit för att jag fick klämma in firmware till d-linken ( vilket är en gåta eftersom kartongen ståtar med en tux!) så hade jag nollat vrms..http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p300710
Re: För/nackdelar Debian Sid
Jag kan nolla vrms...
Men noll med vrms är inte hela sanningen om fri/ofri mjukvara.
Men det räcker att surfa en sväng så stöter man på en hel del ofritt.
Om man nu inte surfar helt utan javascript med mera.

-
Vad menar du med det?Rune.K skrev:Jag kan nolla vrms...![]()
Med att surfa?Sid skrev:Vad menar du med det?Rune.K skrev:Jag kan nolla vrms...![]()
Läste om javascript på den här sidan > http://www.gnu.org/philosophy/javascript-trap.html
Har använt NoScript länge och väl, inte av ideologiska skäl utan för att öka säkerheten när jag surfar.
vrms kan jag nolla om jag byter sun-java mot open-java.
kör inga 3Deffekter i Debian Sid, det har jag i Arch Linux när jag är sugen att snurra på den berömda kuben

- Ulsak
Sid skrev:Vad har det med Lame och FFMPEG att göra?Ulsak skrev:jaa, hade det inte varit för att jag fick klämma in firmware till d-linken ( vilket är en gåta eftersom kartongen ståtar med en tux!) så hade jag nollat vrms..http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p300710
Vi pratar förbi varann, amigo. Jag har fått lite svar i andra trådar varför det funkar stabilare än t o m Interpid. Man ska nog ha lite mer tillit till fri programvara än vad som är praxis på vissa ställen...Jag har inga problemo med ffmpeg och lame f ö ...Jag är också lite besviken på Sid. Hade väntat mig lite mer turbulens efter att Lenny släpptes. Allting fungerar ju...
-
Förstår inte vad du menar...
- Ulsak
ja, du skrev ju det själv..Det finns fri mjukvara för att lyssna på mp3 och titta på kodade DVD-filmer.
mp3 är dock patenterat och mjukvara för att komma runt DRM är olagligt i vissa länder (t ex USA).
nu har jag inte provocerat sidux till max, men det som jag pysslar med funkar outtabox..
-
Var inte det här en tråd om Debian Sid?Ulsak skrev:ja, du skrev ju det själv..Det finns fri mjukvara för att lyssna på mp3 och titta på kodade DVD-filmer.
nu har jag inte provocerat sidux till max, men det som jag pysslar med funkar outtabox..
- Ulsak
well, om man ska vara petnoga. Men sidux är väl nära nog IMHO
-
Dom påstår väl fortfarande att aptitude är djävulens redskap?Ulsak skrev:well, om man ska vara petnoga. Men sidux är väl nära nog IMHO