Rippning för fort?

Problem med att spela musik, film osv.
lobbeTobbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Rippning för fort?

Inlägg av lobbeTobbe »

Hej nu var det länge sedan jag skrev här men nu har jag stött på ett problem som jag inte lyckas lösa.

problemet är att när jag rippar musik i från en cd till datorn i AAC formatet så låter det som om man spelar cd skiva lite för snabbt.
jag tror att problemet ligger i att Sound juicer rippar musiken i höggsta hastighet. så nu är min fråga hur rippar jag musik på bästa sätt och med många valmöjligheter så som kvalite, bps och hastighet av rippningen.
Annledningen till att jag använder AAC formatet är att jag bor i ett hushåll med flertalet ipoddar.

Tack på förhand
David Andersson

Re: Rippning för fort?

Inlägg av David Andersson »

lobbeTobbe skrev: problemet är att när jag rippar musik i från en cd till datorn i AAC formatet så låter det som om man spelar cd skiva lite för snabbt.
jag tror att problemet ligger i att Sound juicer rippar musiken i höggsta hastighet. så nu är min fråga hur rippar jag musik på bästa sätt
Hur snabbt den rippar spelar ingen som helst roll för hur snabbt den spelar sedan. Det viktiga är att det anges rätt sample-rate vid ACC-kondningen och att det sedan står rätt sample-rate i början av filen.

Jag provade just att rippa O Fortuna från Carmina Burana med Sound Juicer 2.24.0, med vad jag tror är default profil för ACC. Spåret är 2:48 enligt konvolutet, låten i filen är 2:48 enligt Audacious och den tar 2:48 att spela. I Sound Juicers ACC-profil står sample rate 44100 (*) och Audacious spelar den med 44,1 kHz.

Är det bara ACC-filer rippade med Sound Joucer som har problem?
Inte andra ACC-filer? Om du rippar till MP3? Andra MP3-filer? Andra musikspelare?

(*) (I Preferences > Edit profiles > CD Quality, AAC > Edit står GStreamsr pipeline = "audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! faac ! ffmux_mp4". Hur det ska tolkas vet jag inte, men kolla att det står 44100 i din profil.)
lobbeTobbe skrev: och med många valmöjligheter så som kvalite, bps och hastighet av rippningen.
Du kan skapa nya profiler. T.ex en som kallas "High Quality ACC". Kopiera värdena i den första ACC-profilen och lägg till kvalitets-parametrar till 2a el 3e steget i pipelinen, fast jag kan inte utantill hur de ska se ut.

(Jag tror inte att det behövs nya profiler för att lösa ditt problem.)
lobbeTobbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Rippning för fort?

Inlägg av lobbeTobbe »

Hej

ja, felet finns bara när jag använder ACC när jag rippar i OGG så försvinner det. det skall kanske sägas att det låter inte om att låten spelas upp försnabbt hela tiden utan bara vissa punkter det hackar lite skulle man kunna uttrycka det. man skall kanske även säga att det inte är något fel på sedan gammalt rippade låtar ( dock rippade från andra datorer). problemet ligger alltså i själva rippningen, fundera på om jag använder fel kodex ( heter det så) jag menar alltså själva paketet med scriptet som talar om hur ACC formatet skall "handskas"

Tack :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"