Jag har lite frågor ang. mitt ljudkort och varför det bara fungerar i Xubuntu, sen ett par frågor om Compiz och Avant Window Navigator.
Hårdvara:
Intel Pentium D
2GB RAM
Geforce 7600GS
M-Audio Delta Audiophile 2496
System:
Xubuntu 8.10 med Xfce 4.6
Kod: Markera allt
uname -a Linux 2.6.27-11-generic #1 SMP Thu Jan 29 19:24:39 UTC 2009 i686 GNU/Linux
Vad jag förstår så är det inte bara att ta bort ALSA och sen installera OSS och så bara fungerar det, utan alla beroenden till ALSA ska också tas bort eller omdirigeras till OSS!?
I Ubuntu tonas medispelaren eller mp3-spelaren bara ner och dör, sen får man tvinga avslut och hur jag än bär mig åt så får jag inget ljud i Ubuntu!

Är det pulseaudio i Ubuntu som ställer till det och kan man fixa så att det fungerar med mitt ljudkort?
Jag installerade Xfce 4.6 genom att lägga till den här koden i programvarukällor
Kod: Markera allt
deb http://ppa.launchpad.net/jerome-guelfucci/ppa/ubuntu intrepid main
Man jag får felmeddelandecompiz-core compiz-fusion-plugins-extra compiz-fusion-plugins-main compiz-plugins compizconfig-settings-manager libcompizconfig0 python-compizconfig
Skrivbordet hänger sig och fick trycka Alt+F2 sen skriva "xfwm4 --replace &" ett par gånger innan jag fick ordning på det igen. Nu när jag skulle testa compiz-check igen så säger den att "Checking for hardware/setup problems...FAIL" sen "Do you want to disable Xfce's compositing manager?" och när jag försöker stänga av den så går det inte.Xgl - not present
Software Rasrerizer - not present
Warn - no 8 bit GLX pixmap format, disabling YV12 image format
Ursäkta om det blev lite rörigt!** (xfwm4:7516): WARNING **: Another Window Manager is already running

Jag uppskattar verkligen om någon kan hjälpa mig med detta och bena ut varför mitt ljudkort bara fungerar i Xubuntu och vad jag gör fel med compiz installationen.
Just det, det fungerar att skriva alsamixer i en Xubuntu terminal, men inte i Ubuntu vilket väl måste innebära att mitt kort fungerar med ALSA!?
edit. jag fyller på här med lite info! Hittade ett par bra trix, det ena är att starta om X-servern om den strular för mycket med alt+ctrl+backspace.. sen så har Xfce 4.6 en ny sessionshanterare och jag bocka av den från att spara nuvarande session och sen boota om, då löste sig dom problemen iaf. med skumma typsnitt m.m på skrivbordet. Dessutom upptäckte jag att det fanns flera versioner av xorg.conf i /etc/X11, så jag bytte helt sonika namn på xorg.conf till xorg.conf.bak och sedan döpte om en av dom senare "xorg.conf.2009xxx" till xorg.conf.
Tänkte sedan testa Spotify under wine och det fungerade "naturligtvis" inte, efter mycket testande och pillande med alsamixer i terminalen så testade jag OSS istället för ALSA i winecfg och då fungerade det, Obs! att endast en åt gången får vara ibockad!

Mvh.
//xorg