"Reading files needed to boot" står länge

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
J0henz

"Reading files needed to boot" står länge

Inlägg av J0henz »

Jag uppgraderade till 9.04 Beta idag och trots löften om snabbare boot så blev den istället några sekunder längre så jag körde en "profile" för att snabba upp den.
Sagt och gjort så nu går booten till så att nu står det i början "Reading files needed to boot" i ca. 30 sekunder varefter resten av booten går på ca 5 sekunder.
Enligt en tråd på ubuntuforum.org (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=900573) så beror det troligtvis på att listan med filer att boota är för lång och det finns också en buggrapport på launchpad (https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/261426). Nu undrar jag om någon har någon idé att korta ner den.
Bilagor
readahead.tar.gz
Filer i /etc/readahead/
(24.8 KiB) Nerladdad 118 gånger
David Andersson

Re: "Reading files needed to boot" står länge

Inlägg av David Andersson »

Prova att avinstallera paketet readahead. Jag är misstänksam mot den här idén att cacha allt möjligt i tron att det ska gå snabbare, så jag har avinstallerat det. Filer kommer att läsas on demand i stället. Märkte ingen skillnad i boot-tid (men har inte mätt med stoppur).

(Det finns en idé med readahead, och det är att den kommer att läsa filer i den ordning de ligger på disken, så det blir färre armrörelser. Så teoretisk kan det spara tid. Men man ska ha gott om ram-minne.)
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"