tangenterna slutade funka

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
evoline
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

tangenterna slutade funka

Inlägg av evoline »

Hej,
Helt plötsligt så slutade mina tangenter att funka, gick inte at skriva nånting, förutom ctrl alt backsteg för att startas om.
Vad kan det beror på??

Tack
/Laptop
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: tangenterna slutade funka

Inlägg av gruble »

Låter som att någonting i datorn hängde sej, typ koppling mellan program - hårdvara. Fungerar det efter omstart är problemet löst. Kommer det tillbaka får du försöka hålla koll på vilka program som du använde. Samt ange vilken hårdvara det gäller, så kommer du säkert att få hjälp eller tips här.

Jag har haft många tangentbord som slutat fungera under åren, mest beroende på coca cola, kaffe, te mm.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

När tangenterna slutar fungera, kan du fortfarande röra musen och klicka på saker? (Om inte är det nog inte tangentbordet, utan att grafiken eller hela datorn har låst sig.)

Berätta gärna lite mer om din dator och vad du gjorde när det hände.
evoline
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av evoline »

Jag gjorde ingenting, utan bara surfade som vanligt.
Musen kan man fortfarande röra och klicka.
För att få det att funka så startar jag omloggningen, genom ctrl+alt+backsteg, men för de knapparna så funkar det ju.
Men allt annat verkar vara låst.

Har en HP DV3550 laptop
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Ett inte helt ovanligt laptop problem är att touchpad, cd-spelare eller en annan hårdvara har låst sej. Felet kan ägaren själv enkelt undersöka och fixa som en första åtgärd, genom att stänga av datorn, dra ur strömsladden och därefter batteriet. Sedan efter 5 minuter så i med batteriet och strömsladden igen och kolla om det funkar. (5 min för att kondensatorerna ska hinna ladda ur)

En sökning på nätet visar att det finns lite problem med HP's keyboard, men förhoppningsvis så är det ett enklare fel, typ drivrutiner, bios-firmware eller något.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"