Embedded Video fungerar inte

Problem med att spela musik, film osv.
hairypete
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Embedded Video fungerar inte

Inlägg av hairypete »

Hej,

jag försöker få över min fru och hennes väninnor till Ubuntu, för att jag skall få mindre supportjobb på det andra systemet dom har idag. Konstigt nog så tror dom att livstidssupport ingår bara för att jag en gång installerat deras datorer.

Men nu till saken, min fru tittar på film på en arabisk sida, någon form av inbäddad spelare är det som jag inte får igång under ubuntu/firefox. Jag har installerat media player stöd och alla codecs jag hittat till totem/gstreamer/vlc etc. Har provat med Hardy, Intrepid och Jaunty alpha2.

I min tro att shockwave var inblandat så har jag provat win firefox under wine, samt installerat flash och shockwave under wine. Andra sidor som kräver shockwave fungerar, typ Habbo.

Någon som vet hur man kan få igång den inbäddade videon som finns på http://www.sonara.net/play-v.php?video_ID=2983

Detta är det sista hindret för att få över min fru till Ubuntu, och mitt liv kommer bli mycket enklare. Är därför mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh,
Peter
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Embedded Video fungerar inte

Inlägg av eyerouge »

Högerklickar jag på bilden i tv-rutan får jag inte fram någon flash-info, vilket jag antar tyder på att det inte är flash det är frågan om. Jag har inte stött på detta tidigare men har samma problem som dig - det är bara en stillbild och inget händer när man trycker play. Har heller aldrig sett den "spelare" de använder, verkar inte vara något som används av många, fast det kanske bara är skalet som ger det intrycket.

Vissa sidor ger ut länkarna direkt till materialet, som t.ex. svt play. Då kan man strömma det i ett eget program som exempelvis VLC. Se efter om ni kan hitta en direktlänk till filmen på sidan någonstans, då kan ni kanske strunta i att se den på sidan och strömma den direkt till er egen spelare istället. Finns ingen sådan info är det däremot nog kört på den fronten.

Försök ta reda på exakt vilket format det rör sig om, fråga gärna i deras forum om de har något eller maila webmastern. Det blir lättare att lösa det då, påpeka också för dem att det inte fungerar under Linux.

En sista nödlösning är att försöka hitta programmen på andra sidor, t.ex. YouTube eller liknande, där de lär fungera. Sök efter dem på nätet och se om de bara finns exklusivt på just den sidan i deras spelare eller om de finns på andra ställen också.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"