Hur gör jag för att göra om hårdisken till ntfs så jag kan installer vista istället? Har tröttnat på alla komandon i terminalen som inte fungera.
Tack på för hand
Fredrik
Installera Vista
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Re: Installera Vista
Jag tror Gparted ska finnas med på live-cd:n. Boota datorn med live-cdn använd gparted (partitionsredigeraren), med det programmet kan du göra det vill 
spara bara det du eventuellt är rädd om på hårddisken.

spara bara det du eventuellt är rädd om på hårddisken.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Enklast att göra det är väl att börja installationen av Vista.Borje80 skrev:Hur gör jag för att göra om hårdisken till ntfs så jag kan installer vista istället? Har tröttnat på alla komandon i terminalen som inte fungera.
Tack på för hand
Fredrik
Synd att du väljer det valet för de nya Linuxversionerna är det inte så ofta man behöver köra ett kommando i terminalen, jag ser att många gör det lite krångligare när de ska beskriva hur man skall åtgärda ett fel i en installation, resultatet blir oftast att den som vill ha hjälp blir less och slutar med Linux.
Jag tycker nog inte Linux är för dem som vill ha en 100% problemfri tillvaro utan kommandon. Det är inte moget ännu för de mer krävande Svenssons som bara vill använda grafiska verktyg. Myckt kan man göra i t.ex Gnome utan att lämna skrivbordet men inte allt.norhager skrev:Enklast att göra det är väl att börja installationen av Vista.Borje80 skrev:Hur gör jag för att göra om hårdisken till ntfs så jag kan installer vista istället? Har tröttnat på alla komandon i terminalen som inte fungera.
Tack på för hand
Fredrik
Synd att du väljer det valet för de nya Linuxversionerna är det inte så ofta man behöver köra ett kommando i terminalen, jag ser att många gör det lite krångligare när de ska beskriva hur man skall åtgärda ett fel i en installation, resultatet blir oftast att den som vill ha hjälp blir less och slutar med Linux.
// rancor
Hej Fredrik
Du klarar dig långt i ubuntu utan terminalen också, om du använder System/Administration/Pakethanteraren Synaptic för att installera dom program du behöver och vill ha. Sedan när du blivit mer van med Linux kan du börja lite med terminalen, som fungerar ungefär som kommando talken i windows.
Då det är svårt att bedömma nivån på varje ny användare av Linux. Så kan bara terminal tips till nybörjare skrämma bort en del antar jag, innan dom hinner komma till insikt om dom stora fördelarna med att kunna hantera flera operativsystem.
Du klarar dig långt i ubuntu utan terminalen också, om du använder System/Administration/Pakethanteraren Synaptic för att installera dom program du behöver och vill ha. Sedan när du blivit mer van med Linux kan du börja lite med terminalen, som fungerar ungefär som kommando talken i windows.
Då det är svårt att bedömma nivån på varje ny användare av Linux. Så kan bara terminal tips till nybörjare skrämma bort en del antar jag, innan dom hinner komma till insikt om dom stora fördelarna med att kunna hantera flera operativsystem.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Man oftast få ett väl fungerande operativsystem utan att behöva använda kommandon men det är när man vill ha det där lilla extra som det kan vara bra att kunna, tillexempel att ändra rättigheter på en fil eller en mapp är mycket mera krångligare i ett kommando eller när man använder det grafiska.det är säkert lätt för en som kan men för en nybörjare ser det krånglikt ut jag använder ofta MC för att göra det.rancor skrev:Jag tycker nog inte Linux är för dem som vill ha en 100% problemfri tillvaro utan kommandon. Det är inte moget ännu för de mer krävande Svenssons som bara vill använda grafiska verktyg. Myckt kan man göra i t.ex Gnome utan att lämna skrivbordet men inte allt.norhager skrev:Enklast att göra det är väl att börja installationen av Vista.Borje80 skrev:Hur gör jag för att göra om hårdisken till ntfs så jag kan installer vista istället? Har tröttnat på alla komandon i terminalen som inte fungera.
Tack på för hand
Fredrik
// rancor