Frågor kring ljud och Compiz!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
xorg
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Frågor kring ljud och Compiz!

Inlägg av xorg »

Hej!

Jag har lite frågor ang. mitt ljudkort och varför det bara fungerar i Xubuntu, sen ett par frågor om Compiz och Avant Window Navigator.

Hårdvara:
Intel Pentium D
2GB RAM
Geforce 7600GS
M-Audio Delta Audiophile 2496

System:
Xubuntu 8.10 med Xfce 4.6

Kod: Markera allt

uname -a Linux 2.6.27-11-generic #1 SMP Thu Jan 29 19:24:39 UTC 2009 i686 GNU/Linux
Jag har kört Ubuntu, Kubuntu, Fedora, Debian och nu Xubuntu i 6 månader ungefär (dualboot med xp), men fastnat för Xubuntu eftersom allt fungerar "right out of the box" och det är mitt ljudkort som ställer till det. På tillverkarens hemsida så rekommenderar dom att jag ska använda OSS, vilket inte är helt lätt när man är nybörjare.

Vad jag förstår så är det inte bara att ta bort ALSA och sen installera OSS och så bara fungerar det, utan alla beroenden till ALSA ska också tas bort eller omdirigeras till OSS!?

I Ubuntu tonas medispelaren eller mp3-spelaren bara ner och dör, sen får man tvinga avslut och hur jag än bär mig åt så får jag inget ljud i Ubuntu! :(

Är det pulseaudio i Ubuntu som ställer till det och kan man fixa så att det fungerar med mitt ljudkort?

Jag installerade Xfce 4.6 genom att lägga till den här koden i programvarukällor

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/jerome-guelfucci/ppa/ubuntu intrepid main
Xfce 4.6 har fungerat jättebra tills igår när jag skulle installera Compiz, då jag gärna vill ha AVN som docka! Började med att installera Compiz-check och alla test var ok, sen installera jag alla paket till Compiz
compiz-core compiz-fusion-plugins-extra compiz-fusion-plugins-main compiz-plugins compizconfig-settings-manager libcompizconfig0 python-compizconfig
Man jag får felmeddelande
Xgl - not present
Software Rasrerizer - not present
Warn - no 8 bit GLX pixmap format, disabling YV12 image format
Skrivbordet hänger sig och fick trycka Alt+F2 sen skriva "xfwm4 --replace &" ett par gånger innan jag fick ordning på det igen. Nu när jag skulle testa compiz-check igen så säger den att "Checking for hardware/setup problems...FAIL" sen "Do you want to disable Xfce's compositing manager?" och när jag försöker stänga av den så går det inte.
** (xfwm4:7516): WARNING **: Another Window Manager is already running
Ursäkta om det blev lite rörigt! :-\

Jag uppskattar verkligen om någon kan hjälpa mig med detta och bena ut varför mitt ljudkort bara fungerar i Xubuntu och vad jag gör fel med compiz installationen.

Just det, det fungerar att skriva alsamixer i en Xubuntu terminal, men inte i Ubuntu vilket väl måste innebära att mitt kort fungerar med ALSA!?

edit. jag fyller på här med lite info! Hittade ett par bra trix, det ena är att starta om X-servern om den strular för mycket med alt+ctrl+backspace.. sen så har Xfce 4.6 en ny sessionshanterare och jag bocka av den från att spara nuvarande session och sen boota om, då löste sig dom problemen iaf. med skumma typsnitt m.m på skrivbordet. Dessutom upptäckte jag att det fanns flera versioner av xorg.conf i /etc/X11, så jag bytte helt sonika namn på xorg.conf till xorg.conf.bak och sedan döpte om en av dom senare "xorg.conf.2009xxx" till xorg.conf.

Tänkte sedan testa Spotify under wine och det fungerade "naturligtvis" inte, efter mycket testande och pillande med alsamixer i terminalen så testade jag OSS istället för ALSA i winecfg och då fungerade det, Obs! att endast en åt gången får vara ibockad! ;)

Mvh.

//xorg
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Frågor kring ljud och Compiz!

Inlägg av TweekiE »

har du provat cairo-dock? typ som awn fast snyggare!
Användarvisningsbild
xorg

Inlägg av xorg »

95monye skrev:har du provat cairo-dock? typ som awn fast snyggare!
Näe, jag har inte testat den. Helt klart intressant och funkar utan compiz/beryl om man nu skulle vilja de!? Frågan är väl hur snygg den blir med "fejkad" transparens!

Tänkte jag skulle ge ubuntu en chans till, mitt xubuntu krascha fullständigt och det gick bara inte att återställa.. blir så trött på detta meckande! :-\

Visst jag vet, skulle kanske inte dragit in Xfce 4.6 och sen compiz, utan väntat på att 9.04 släppts.. om det nu var det som var orsaken till kraschen!? Jag har kollat kompatibilitetslistor och sett till att köra den rekommenderade drivrutinen så det borde inte vara mitt kort heller som ställer till det.

Men kanske jag får compiz att fungera under ubuntu, drar mig dock eftersom ubuntu tydlingen hatar mitt ljudkort. Jag fattar inte att det ska vara ett så stort problem att få till ljudet, det är ju inte så att jag har ett jätteudda ljudkort.. M-Audio är en stor tillverkare och gör proffessionella kort som funnits ett bra tag på marknaden!

Är det någon som har nått tips på hur jag ska gå till väga eller vad det är som gör att ubuntus program för ljud/media bara dör medans xubuntus bara fungerar?

Jag gillar Xfce, men den kan jag ju dra in och köra vid sidan om ubuntu även om det inte var den snyggaste lösningen då jag sist prövade!

Funderade på om det var så enkelt att bara installera alsamixer i ubuntu, eftersom den funkar klockrent i xubuntu eller om det också bara är ett skott i luften!?

Jaja, hoppas fortfarande på att någon vänlig själ med insikt har några svar att komma med! :P

Annars får jag väl fortsätta med mitt "distro hoppande" ::)
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

xorg skrev:
95monye skrev:har du provat cairo-dock? typ som awn fast snyggare!
Näe, jag har inte testat den. Helt klart intressant och funkar utan compiz/beryl om man nu skulle vilja de!? Frågan är väl hur snygg den blir med "fejkad" transparens!

Tänkte jag skulle ge ubuntu en chans till, mitt xubuntu krascha fullständigt och det gick bara inte att återställa.. blir så trött på detta meckande! :-\

Visst jag vet, skulle kanske inte dragit in Xfce 4.6 och sen compiz, utan väntat på att 9.04 släppts.. om det nu var det som var orsaken till kraschen!? Jag har kollat kompatibilitetslistor och sett till att köra den rekommenderade drivrutinen så det borde inte vara mitt kort heller som ställer till det.

Men kanske jag får compiz att fungera under ubuntu, drar mig dock eftersom ubuntu tydlingen hatar mitt ljudkort. Jag fattar inte att det ska vara ett så stort problem att få till ljudet, det är ju inte så att jag har ett jätteudda ljudkort.. M-Audio är en stor tillverkare och gör proffessionella kort som funnits ett bra tag på marknaden!

Är det någon som har nått tips på hur jag ska gå till väga eller vad det är som gör att ubuntus program för ljud/media bara dör medans xubuntus bara fungerar?

Jag gillar Xfce, men den kan jag ju dra in och köra vid sidan om ubuntu även om det inte var den snyggaste lösningen då jag sist prövade!

Funderade på om det var så enkelt att bara installera alsamixer i ubuntu, eftersom den funkar klockrent i xubuntu eller om det också bara är ett skott i luften!?

Jaja, hoppas fortfarande på att någon vänlig själ med insikt har några svar att komma med! :P

Annars får jag väl fortsätta med mitt "distro hoppande" ::)

okej, men vill du veta mer om cairo-dock så kan du antingen kolla den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=205&t=33668

eller cairo-docks hemsida http://www.cairo-dock.org/ fast den är på franska :P

cairo-dock är mycket mer konfigueringsbar än vad awn är. och du kan ha papperskorg,klocka,batteriövervakare m.m ...
Användarvisningsbild
xorg

Inlägg av xorg »

Alltså, jättesnällt av dig och ge mig länkar och så! :)

Men jag har knappast användning av det om jag inte ens kan få compiz att fungera, jag har hittat bilder och kollat hur den fungerar utan compiz.. då kan jag vara utan!

Och mitt primära problem är ju ljudet (trodde det framgick tydligt!?). Ett system utan ljud kan man ju lika gärna skita i, jag har ett stabilt windows xp.. den har rullat i 2år utan ominstallation och ja, den har överlevt alla mina brutala behandlingar med att ompartitionera för att få in Linux. Jag har nog testat alla kombinationer som är möjliga, vad gäller lägga Linux på samma hdd som xp (vilket fungerar bäst) och lagt det på båda mina andra hårddiskar.. vilket bara strular. Jag försökte bevara windows bootloader eftersom jag inte gillar att sabba den.. testade bl.a bootpart, men fick tyvärr inte till det vilket förmodligen beror på att jag måste köra Lilo istället för Grub. Och det är inte ens lätt för en van Linux användare att få till!

Nu står jag i valet och kvalet, jag vet att ljudet fungerar i xubuntu men vet inte om jag kommer få till compiz eller om jag ska testa ubuntu och ge mig på ännu ett meckande för att försöka få ljudet att fungera i ubuntu!?

Ett tredje alternativ jag spånar på är att ge mig på Archlinux och bygga allt själv..för det är väl som vanligt, ska man få något ordentligt gjort så får man ta tjuren i hornen och göra det själv!

Tycker själv att jag har sökt och läst både i engelska forum som svenska till leda och jag blir inte klok på detta, det är ett mysterium för mig varför ljudet fungerar i xubuntu men inte under någon annan dist som jag testat och svaret är säkert lika enkelt som självklart när man väl vet! ;D

Kan någon förklara varför det här med ljud är ett sådant stort problem i Linux?

Om nu ingen här vet någonting om det här med ljudet eller om jag nu har postat min problem i ett felaktigt forum/tråd eller om jag har ställt mina frågor på ett enligt era regler felaktigt sätt.. så var vänliga och tala om det för mig!

Jag valde medvetet att posta detta som en allmän tråd eftersom jag dels vill diskutera dessa problem och dels för att jag inte har ett specifikt problem utan flera!

Mvh.

//xorg
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

kolla runt och en kille i den här tråden fick tydligen hjälp. Känns lite överkurs för mig men du kanske blir klokare? Hoppas det iaf.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=834369
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
xorg

Inlägg av xorg »

liax skrev:kolla runt och en kille i den här tråden fick tydligen hjälp. Känns lite överkurs för mig men du kanske blir klokare? Hoppas det iaf.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=834369
Alltid nått, jag får ut såpass mycket att ALSA ska fungera..skumt bara att M-Audio rekommenderar OSS! :-\

Har sneglat på ubuntu studio, den är väl i första hand för folk som gör musik har jag fått för mig!? Men kanske bättre stöd för ljudkort!
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

varför skapar du inte specifik tråd? t.ex. jag har problem med ljudet i ubuntu... och då kommer du nog få hjälp direkt, jag har hört att det är många som har problem med ljudet i ubuntu.

och så kan du ju alltid skapa en tråd om dina compiz problem :) .
Användarvisningsbild
xorg

Inlägg av xorg »

Jo jag övervägde faktiskt det.. men sen ville jag jag ha en diskussion om ämnet också, jag vill veta varför det är så svårt i ubuntu att få till ljudet.. tycker det borde finnas en generell fix för detta, de är ju förmodligen det vanligaste problemet. Sen vet jag också att det är många som hatar pulseaudio som tydligen är ett gissel i ubuntu. :(

Det cirkulerar massa skitsnack om OSS också, där folk påstår att utvecklingen är död och att det fungerar dåligt, verkar snarare vara tvärtom.. OSS har bättre stöd än vad ALSA har och rekommenderas för mitt ljudkort och jag tror knappast M-Audio skulle rekommendera OSS om det bara hade varit skit. Och det gör mig förbannad att ALSA teamet håller på och sprider rykten och medvetet motarbetar OSS, dom har tydligen i vissa system omöjliggjort ett fullständigt borttagande av ALSA, hallå liksom det är väl jag som användare som bestämmer vad jag ska ha i mitt system. OSS is dead. Long live OSS!

Och nu har jag dessutom slängt ut xubuntu, kör bara xp nu. Så jag vet inte längre vad jag ska installera, har sett flera som haft problem med xubuntu och compiz.. men som sagt ljudet funkar ju klockrent där.

Sen har jag ju förstått att det är flera som kör ubuntu, så det är väl lättare att få det att fungera eller i alla fall få hjälp om det strular.. vilket det ju gör här, vet att jag heller inte lyckades installera ubuntu utan att behöva starta från live-cdn efteråt o manuellt mounta disken där /boot/grub ligger och sen gå in i grub.conf och fixa så den skrivs in i mitt mbr.

Det är i ljuset av allt detta jag allvarligt funderar på att lägga ner allt vad ubuntu heter pga. allt strul och istället bygga ett helt eget Linux via Archlinux och installera OSS.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

xorg skrev:Jo jag övervägde faktiskt det.. men sen ville jag jag ha en diskussion om ämnet också, jag vill veta varför det är så svårt i ubuntu att få till ljudet.. tycker det borde finnas en generell fix för detta, de är ju förmodligen det vanligaste problemet. Sen vet jag också att det är många som hatar pulseaudio som tydligen är ett gissel i ubuntu. :(

Det cirkulerar massa skitsnack om OSS också, där folk påstår att utvecklingen är död och att det fungerar dåligt, verkar snarare vara tvärtom.. OSS har bättre stöd än vad ALSA har och rekommenderas för mitt ljudkort och jag tror knappast M-Audio skulle rekommendera OSS om det bara hade varit skit. Och det gör mig förbannad att ALSA teamet håller på och sprider rykten och medvetet motarbetar OSS, dom har tydligen i vissa system omöjliggjort ett fullständigt borttagande av ALSA, hallå liksom det är väl jag som användare som bestämmer vad jag ska ha i mitt system. OSS is dead. Long live OSS!

Och nu har jag dessutom slängt ut xubuntu, kör bara xp nu. Så jag vet inte längre vad jag ska installera, har sett flera som haft problem med xubuntu och compiz.. men som sagt ljudet funkar ju klockrent där.

Sen har jag ju förstått att det är flera som kör ubuntu, så det är väl lättare att få det att fungera eller i alla fall få hjälp om det strular.. vilket det ju gör här, vet att jag heller inte lyckades installera ubuntu utan att behöva starta från live-cdn efteråt o manuellt mounta disken där /boot/grub ligger och sen gå in i grub.conf och fixa så den skrivs in i mitt mbr.

Det är i ljuset av allt detta jag allvarligt funderar på att lägga ner allt vad ubuntu heter pga. allt strul och istället bygga ett helt eget Linux via Archlinux och installera OSS.

mm, men 9.04 alpha har kommit ut nu, du kan ju kanske installera det?
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

mm det kan vara lite strul ibland. Har också problem med ljudet men jag fick hjälp via det här forumet. En kompis försökte med ubuntu men han fick inte igång det. Då provade han Debian och det funkade, för mig funkar ubuntu med lite pill i ljudet. Debian var det tvärstopp.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
xorg

Inlägg av xorg »

liax skrev:mm det kan vara lite strul ibland. Har också problem med ljudet men jag fick hjälp via det här forumet. En kompis försökte med ubuntu men han fick inte igång det. Då provade han Debian och det funkade, för mig funkar ubuntu med lite pill i ljudet. Debian var det tvärstopp.
Ja det är tråkigt att man ska behöva hålla på så här, försökte också med Debian men den tvärvägrade.. var nått konstigt med usb-kontrollern.
95monye skrev:mm, men 9.04 alpha har kommit ut nu, du kan ju kanske installera det?
Ska testa Xubuntu 9.04 beta nu :P

Testade att installera ubuntu igen och det blev likadant som sist, fick boota via live-cdn o leta upp /boot/grub/stage1 och fixa det. Sen fick jag nya skumma problem, mina ntfs diskar dök upp vid första uppstarten..sen försvann dom bara och jag fick mounta dom manuellt och sen skriva in poster i /etc/fstab. Testade massa olika inställningar med ljudet, men själva inställningsmodulen bara dog och jag fick tvångsavsluta den.. hittade ingen alsamixer, kollade pakethanteraren och installera allt som hade med alsamixer och göra..men inget fungerade så jag gav upp.

Sen testade jag att installera compiz och fick samma felmeddelande som innan i xubuntu
Xgl - not present
Software Rasrerizer - not present
Warn - no 8 bit GLX pixmap format, disabling YV12 image format
Kan man bara installera Xgl så löser sig resten eller?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"