Nu har jag gjort bort mig

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
mystiker

Nu har jag gjort bort mig

Inlägg av mystiker »

Jag ska avinstallera Ubuntu tillfälligt för att frigöra utrymme för Vista
Nu har jag gjort bort mig ordentligt. oj oj oj.....jag tog bort ubuntupartitionen från vista-läge men grub låg ju kvar så det blir bara error vid uppstart. Tack och lov kan jag använda skivan för att komma ut på nätet och tala med er. Jag hade ju ubuntu i en partition som jag hade ledig i vista(halva hdd)
Försökte installera ubuntu igen med den stannade på 88 % och bara stod och tuggade.. Ja..vad har jag ställt till med...hur ska jag tråkla mig ur detta...utan er hjölp kommer det att vara omöjligt.
En rådvill,
Staffan
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Nu har jag gjort bort mig

Inlägg av djkmmo »

mystiker skrev:Jag ska avinstallera Ubuntu tillfälligt för att frigöra utrymme för Vista
Nu har jag gjort bort mig ordentligt. oj oj oj.....jag tog bort ubuntupartitionen från vista-läge men grub låg ju kvar så det blir bara error vid uppstart. Tack och lov kan jag använda skivan för att komma ut på nätet och tala med er. Jag hade ju ubuntu i en partition som jag hade ledig i vista(halva hdd)
Försökte installera ubuntu igen med den stannade på 88 % och bara stod och tuggade.. Ja..vad har jag ställt till med...hur ska jag tråkla mig ur detta...utan er hjölp kommer det att vara omöjligt.
En rådvill,
Staffan
Det du vill göra är att återställa MBR (Master Boot Record). Så här skriver Microsoft att du skall göra i Vista: http://support.microsoft.com/kb/927392
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Alternativ 1 är att köra vista DVD och välja "Repair My Computer", så bör du kunna få tillgång till din vista installation (men med en "command prompt").
Där bör du kunna köra

Kod: Markera allt

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
Förmodligen är djkmmo's länk att rekommendera över denna metod, som kanske är mer av en "quick fix"...

Alternativ 2 (om 1 inte funkar) är att ladda hem "super grub disc" http://www.supergrubdisk.org/index.php?pid=5.
Länken nedan bör vara den senaste;
http://download.linux-live-cd.org/Super ... 0.9770.iso
Välj "Fix Windows Boot" (spelar tydligen inte nån roll att vista inte finns som alternativ), och kolla så att vista partitionen är "aktiv" i någon partitions editor för säkerhets skull.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Jaa...nu verkar allt ha gått i baklås.
Min vista recoveryskiva tar mig till Acer recovery maneger/Restore partition sen blev det Restore failed Sedan lyckades jag installera ubuntu och kunde välja windowsalternativet i uppstart...men den tog mig till "återställ standardinställningarna" I det här läget såg det ut som ett bra alternativ så jag körde på det och det lyckades....MEN....vid omstart så kommer jag bara tillsamma låsta windowsläge efter att ha valt det bland ubuntualternativen. Mycket underligt. Trots att jag installerat ubuntu igen måste jag använda skivan för att komma till ubuntu läge. Jag tror jag blir tokig. Jag kan inte skriva några kommandon i dosläge....
När jag kommer till de 2 ubuntuvarianterna u och u-recovery vid uppstart så kan jag inte lägga till noapic som jag gör med F6 F6 vid skivuppstart. Jaa. har inte en susninmg om vad jag ska göra nu. Hade jag inte skivan så skulle det enda alternativet vara att lämna in den.
Jag bryr mig inte om att jag förlorar en del data. Jag har nästan allt på den externa hdd.
Allt jag vill är att installera vista igen...fast jag har ju aldrig tagit bort vista så jag förstår inte varför det inte kör igång när jag väljer textsträngen med vista i uppstart....det går bara till en återvändsgränd där Acer recovery inte klarar av att göra ett skit.Oj vad pessimistiskt det känns.
Om jag kunde formatera hela hdd ändå...och hopppas att skivaorna fungerar. Det är en 6 mån gammal dator med en laglig vista premium.
Suck,
Staffan
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

jag lyckades starta ubuntu utan skiva nu så glöm de problemen som var relaterade till det. Nu ska jag konfigurera så noapic läggs till i uppstart. Blir inga problem...åhh vad skönt i alla fall. Bara det där jävla vista som krånglar
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Jag skulle inte ha något emot att ominstallera vista helt och hållet...men efter de senaste erfarenheterna undrar jag om inte vista uppstarten går in i en återvändsgränd igen....nåt verkar ha blivit fel...jag vet inte vad...jag kanske tvingas gå över till ubuntu... har installerat 270 uppdateringar...men har inget ljud....skype fungerar bara som textchatt och min logitech webcam vill inte ubuntu köra igång...skivan alltså......Ni kan se här hur det gick när jag skulle installera en trådlös telefon : http://www.youtube.com/watch?v=50OQOmDZb3g
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Så du kommer inte åt någon "recover console"? (den på vista dvdn)

Jag har svårt att tro att du inte skulle kunna installera om vista? Testade du "super grub disken"? Som sagt, den skall kunna återställa windows bootloader/mbr...
Där ovan har du två alternativ. Jag skulle börja med det lättaste, super grub.
Om allt skiter sig, sig radera hela disken (kanske med parted magic live cd?) och starta om från noll.

Ang ubuntu så har du två alternativ (nödlösningar).
1. installera apt://linux-backports-modules-intrepid (nyare drivrutiner för intrepid)
2. uppdatera till jaunty. det ÄR en alfa/beta version, men kan förmodligen ge dig utökat/bättre stöd för din hårdvara. (jag sa ju att det var en nödlösning)
och min logitech webcam vill inte ubuntu köra igång...skivan alltså
Jag skulle bli förvånad om logitech slängt med installationsprogram för linux på skivan. så ingen nyhet där kanske.
Ni kan se här hur det gick när jag skulle installera en trådlös telefon : http://www.youtube.com/watch?v=50OQOmDZb3g
Jag tror inte du behöver oroa dig något mera, Du verkar ju ha en fallenhet för det här med teknik ;)

LYCKA TILL. (jag kör inte vista, så jag har inte så mycket mer att tillföra denna tråd).
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

jag har laddat ner 1 av en massa supergrub alternativ....Länkarna till how to burn och how to boot fungerade inte...har alltså ingen aning om vad jag ska göra med de nerladdade filerna
Användarvisningsbild
mystiker

Inlägg av mystiker »

Jag skulle gärna ominstallera Vista....om det gick
Om jag startar upp från Windowsskivan så kommer jag in i Acer Recovery Manager...där jag väljer att återställa fabriksinställningarna.
Efter vad som verkar en lyckosam process på 12 minuter så är den klar och ber mig vänta lite....sen ber den mig starta om.
Jag hat fortfarande grub installerat. När jag kommer till att välja OS....så väljer jag Windows....och då kommer jag tillbaka till Recovery Manager.
Om jag trycker e som i edit i Windowsalternativet så öppnas följande alternativ
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader
Härinne har jag kommandona e för edit b för boot c för command line o to open a new line
till höger inför varje kommando står det grub>
jag har provat en del kommandon som: fixmdr , shutdown -r , fdisk/mdr , fixboot , ReBuildBcd
De fungerar inte. Jag är totalt rådvill...har inte en susning om vad jag ska göra härnäst.
Om någon kan hjälpa mig så förtjänar han nobelpriset....eller jag skickar gärna en slant till den som vill och kan.
Staffan
Användarvisningsbild
charlietux

Inlägg av charlietux »

varför kör du inte bara med linux och skiter i vista.
har du program till vista som du måste ha eller?
själv kör jag hardy heron 804.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

charlietux skrev:varför kör du inte bara med linux och skiter i vista.
Bara för att du och jag trivs bättre i Ubuntu så betyder det inte att alla gör det.
Användarvisningsbild
charlietux

Inlägg av charlietux »

ne men kanke finns det linux alternativ till de program han använder.
om det är så så kanske han kunde ta en äldre burk köra ubntu på den tills han meckat färdigt med vista.
så att de syslor som är viktiga för honom inte får vänta tills han fixar vista. :-\
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

jag har laddat ner 1 av en massa supergrub alternativ....Länkarna till how to burn och how to boot fungerade inte...har alltså ingen aning om vad jag ska göra med de nerladdade filerna
Jag tog för givet att alla visste hur man bränner en ISO, ursäkta mig... Man klickar på den (i gnome, skrivbordsmiljön i ubuntu) så bör du få valet att bränna den.
till höger inför varje kommando står det grub>
jag har provat en del kommandon som: fixmdr , shutdown -r , fdisk/mdr , fixboot , ReBuildBcd
Jag har ju visserligen redan sagt att du måste använda en vista recovery console för dessa kommandon.
Du snackar kinesiska med en norsk här. Det funkar inte! (kommandona är windows kommandon, dom funkar varken in linux eller grub)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"