Börjar få lite ont om utrymme i vista....ska lämna ubuntu för tillfället
Hur avinstallerar jag ubuntu?
Staffan
När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande
Då ska man allra först se till att man återställer Windows bootsektor. Man ska alltså ersätta menyn där du nu kan välja mellan Ubuntu och Windows, men Windows egen bootloader. Återkommer strax när jag hittat en bra guide.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande
Har du kvar Vista-skivan så starta datorn med den, välj Reparera datorn och klicka på kommandotolken. skriv
Läs mer på http://support.microsoft.com/kb/927392/sv
Starta sen om datorn, nu borde Vista startas utan att man kan välja Ubuntu. Då kan man gå vidare med att formatera Ubuntupartitionen i Windows. Jag vet inte hur man gör i Vista, men det är antaglige ungefär som i Xp, där gör man såhär: Öppna kontrollpanelen → Administrationsverktyg → Datorhantering (Computer management) → Diskhanterare. Där borde du kunna sen partitionen med Ubuntu som en okänt eller ej allokerat utrymme. Högerklicka så borde du kunna välja att formattera.
Kod: Markera allt
Bootrec.exe /FixBoot
Starta sen om datorn, nu borde Vista startas utan att man kan välja Ubuntu. Då kan man gå vidare med att formatera Ubuntupartitionen i Windows. Jag vet inte hur man gör i Vista, men det är antaglige ungefär som i Xp, där gör man såhär: Öppna kontrollpanelen → Administrationsverktyg → Datorhantering (Computer management) → Diskhanterare. Där borde du kunna sen partitionen med Ubuntu som en okänt eller ej allokerat utrymme. Högerklicka så borde du kunna välja att formattera.