Varför flimrar mina filmer?
Varför flimrar mina filmer?
Vid uppspelning av filmfiler med Filmuppspelaren och VLC Media Player så flimrar bilden (blir svart under några millisekunder gång på gång). Jag provade att ladda ner de tre insticksmodulerna för Gstreamer men till ingen nytta. Filerna är det ingenting fel på och jag betvivlar att resultatet skulle bli bättre med andra uppspelningsprogram. Vet någon vad det här kan bero på?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Varför flimrar mina filmer?
Det beror antingen på ditt grafikkort och de drivrutiner du (inte?) kör till det eller på "codecsen". Har du laddat hem restricted-paketen från "Lägg till"? Och vad har du för grafikkort? Ett tips är att börja kolla på nätet och i forumen om ditt kort fungerar väl med linux samt vilka drivers det bör användas med. Vad står det i I System >> Admin. >> Hårdvaru. ? Och har du flash/firefox igång medan du försöker se på filmerna? Är compiz / häftiga effekter igång på skrivbordet?
Gissa vad! Jag gick in under Hårdvarudrivrutiner och inaktiverade den proprietära ATI/AMD drivrutin som jag valde att installera till mitt Mobility Radeon HD 3470 och plötsligt fungerade filmvisningen flawless - någon som vill kommentera detta och drivrutinernas vara / icke vara?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
ATI:s är kända för att inte fungera väl på Linux, finns mängder med info om det runt om på nätet och i forumet. Kolla upp det som gäller för exakt ditt kort, du kommer med stor säkerhet kunna läsa dig fram till vilka du bör köra istället för de du använde.Lillebror skrev:Gissa vad! Jag gick in under Hårdvarudrivrutiner och inaktiverade den proprietära ATI/AMD drivrutin som jag valde att installera till mitt Mobility Radeon HD 3470 och plötsligt fungerade filmvisningen flawless - någon som vill kommentera detta och drivrutinernas vara / icke vara?
Det skulle dock fortfarande kunna vara skrivbordseffekterna också (Höger mys på din bakgrund >> Byt. >> Visuella Effekter >> Sätt den på "Inga" och aktivera ditt graffikkort som du nyss slog av och se om det funkar.)
Ex >> http://www.google.se/search?hl=sv&q=HD+ ... %B6k&meta=