Någon som har koll på Asterisk/FreePBX?
Någon som har koll på Asterisk/FreePBX?
Har försökt att sätta upp en IP-telefoniväxel på servern, men det går väl inte så där jättebra...
Har lyckats med att installera Asterisk, konfigurerat direkt i .config filerna och lyckats ringa mellan 2 klienter internt på LANet. Funkade antagligen bra utåt också, testade dock aldrig.
Men för att enklare kunna administrera så har jag försökt att installera FreePBX. Men dokuentationen från freepbx själva är så dålig så jag är fundersam om det ens får kallas dokumentation...
Någon här som administrerar en IP-tele växel med FreePBX? Hur gjorde ni i såfall?
Har lyckats med att installera Asterisk, konfigurerat direkt i .config filerna och lyckats ringa mellan 2 klienter internt på LANet. Funkade antagligen bra utåt också, testade dock aldrig.
Men för att enklare kunna administrera så har jag försökt att installera FreePBX. Men dokuentationen från freepbx själva är så dålig så jag är fundersam om det ens får kallas dokumentation...
Någon här som administrerar en IP-tele växel med FreePBX? Hur gjorde ni i såfall?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Re: Någon som har koll på Asterisk/FreePBX?
Tjena har satt en trixbox server och dom använder sig av freePBX för att adminstrera.
Så kolla i deras dokumenatation hittar du säkert vad du söker.
När jag jobbar i freePBX funka det strålande vad är det du vill göra ??
// matte
// matte
Håller också på och leker lite med en ip telefoni lösning. Dock så ligger det lite på is just nu, då vi precis har skaffat vårat 1'a hus och det är ganska mycket att tänka på där
Det jag vill göra är att ha en trådlös ip telefon hemma som sitter på en anknytning, sedan vill jag kunna använda min mobil telefon på en annan anknytning via wlan vart jag än befinner mig. När det sedan ringer till oss så vill jag att det skall ringa i båda telefonerna, samt ha möjligheten att kunna koppla samtal och kunna ringa interna samtal. Verkar som att det kommer att vara genomförbart, men har som sagt inte gjort några praktiska tester än.
Om nån har en "ren" trådlös ip telefon till salu så kan ni väl slänga iväg ett PM, skulle behöva ha en att testa med.

Det jag vill göra är att ha en trådlös ip telefon hemma som sitter på en anknytning, sedan vill jag kunna använda min mobil telefon på en annan anknytning via wlan vart jag än befinner mig. När det sedan ringer till oss så vill jag att det skall ringa i båda telefonerna, samt ha möjligheten att kunna koppla samtal och kunna ringa interna samtal. Verkar som att det kommer att vara genomförbart, men har som sagt inte gjort några praktiska tester än.
Om nån har en "ren" trådlös ip telefon till salu så kan ni väl slänga iväg ett PM, skulle behöva ha en att testa med.
Ah, bra!mattiash skrev:Tjena har satt en trixbox server och dom använder sig av freePBX för att adminstrera.
// matte

Använder du Ubuntu som värd OS eller? Kompilerade du Astrix från källkod då, eller har du installerat via APT?
Nej trixbox är liksom en helt färdigt paket som du bara installerar.
Tror du kör gento som värd :-(
Annars ska du kolla på asterixnow också en helhets lösning med asterix och dom verkar ha ett lättare
conf än freepbx.
Tyckte det verka lättare att bara köra in en sån lösning och sedan testa än att sätta upp en egen
ubuntu med asterix server.
// matte
Tror du kör gento som värd :-(
Annars ska du kolla på asterixnow också en helhets lösning med asterix och dom verkar ha ett lättare
conf än freepbx.
Tyckte det verka lättare att bara köra in en sån lösning och sedan testa än att sätta upp en egen
ubuntu med asterix server.
// matte
Jo... Det verkar ju vara helhetslösningar som gäller. Får väl försöka att filla lite mer.. 

- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Asterisk är enkelt :-)
Prova även mina ljud i paketet asterisk-prompt-se
Prova även mina ljud i paketet asterisk-prompt-se
Ett lättanvänt GUI till asterisk, det ska vara så enkelt så de inte allför datorvana kan hantera det, finns det?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk+GUI. voip-info.org har mycket info ang. voiplösningar. Som du ser i länken så finns det en mängd både GPL-ade och komersiella alternativ. Vad du tycker är lätt är det nog bäst att du själv få avgöra, men du kan ju alltid börja med att studera de GPL:ade först. De kan du ju prova i praktiken också.loco skrev:Ett lättanvänt GUI till asterisk, det ska vara så enkelt så de inte allför datorvana kan hantera det, finns det?