Installationen slutför inte!?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
pelzor

Installationen slutför inte!?

Inlägg av pelzor »

Tjenare,
Nu är det så att jag är helt nu på detta forum och helt ny med att använda Ubuntu och behöver svar på en fråga. Nu till saken. När jag ska installera Ubuntu 8.10 så går installationen helt utmärkt inga Errors eller liknande. men när installationen är så gott som klar och ubuntus bakrund syns så blir det inget typsnit och datorn hänger sig? vad kan detta vara för fel?

Kan vara bra att veta at jag installerar Ubuntu via ISO fil på ett usb minne med hjälp av usbnutu live creator.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installationen slutför inte!?

Inlägg av Cadryc »

Vad är det för märke/modell på datorn? Alternativt, om du vet, vad är det för moderkort och grafikkort?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
pelzor

Inlägg av pelzor »

Cadryc skrev:Vad är det för märke/modell på datorn? Alternativt, om du vet, vad är det för moderkort och grafikkort?

Det är en HP-Mini 2133. någon som vet?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vad får du upp när du sedan försöker starta datorn, har installationen misslyckats?

När jag söker runt hittar jag hittills bara att nån fick starta Live-sessionen i grafiksäkert läge, behövde du det?

pelzor

Inlägg av pelzor »

Cadryc skrev:Vad får du upp när du sedan försöker starta datorn, har installationen misslyckats?

När jag söker runt hittar jag hittills bara att nån fick starta Live-sessionen i grafiksäkert läge, behövde du det?

Det står inget det startar upp windows som vanligt, som att inget hade hänt! hur startar jag installationen i fel säkert läge då?=)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

När menyn för LiveCDn kommer upp (bild nr2 på den här sidan http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu810) så kan man trycka F4 och välja "Grafiksäkert läge" eller om det hette "Felsäkert grafikläge".

pelzor

Inlägg av pelzor »

Cadryc skrev:När menyn för LiveCDn kommer upp (bild nr2 på den här sidan http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu810) så kan man trycka F4 och välja "Grafiksäkert läge" eller om det hette "Felsäkert grafikläge".

Jag bootar efter ett usb-minne efter som hp-mini 2133 inte har någon cd läsare och när jag testar
de att trycka på f4 så hände absolut ingenting. och hängde sig som vanligt med helt suddig textur i slutet av installationen.

/Pelle
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Testa att trycka F6 istället ock skriv

Kod: Markera allt

xforcevesa
och tryck Enter

Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Hittade en sida som kanske kan vara av intresse http://www.linlap.com/wiki/hp+2133
The biggest problem with Linux on this laptop is the Via Chrome 9 graphic controller. There are a lot of quirks about this, it is not the same as the Chrome controller in many other systems, and the openchrome and vesa drivers included with most Linux distributions do not work with it properly (or at all in some cases). The best solution is to get the latest openchrome distribution, but be careful, up to and including the stable 0.2.903 release even that still didn't work properly on the HP 2133, you have to get at least the SVN snapshot after that, or a later release if there is eventually one. I will include instructions on this in my installation notes below.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"