Kreativitet för 16:9

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Kreativitet för 16:9

Inlägg av Hans Linde »

Från:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 04#p301404
Det här hjälper mig för stunden, men när jag började tråden så hade jag förhoppningar om något kreativt. ;)

Kan man inte locka "skrivbordmiljömakarna" till att skapa några olika "paneler" med sprängskiss-funktioner och andra utsvävningar.
Hmmm....jag kanske ska göra en ny tråd av det här.. ::)

Dagen panellösningar blir inte riktigt bra hur man gör det , nu när 16:9 skärmarna används.
Troligen skulle man med fördel kunna utnyttja sidorna.
Fast texten klipps oftas pga panelens bredd.

Här finns det massor att göra för den som är kunnig, klyftig och kreativ.

Intressant?
Tycker flera som jag (den här gången då)? :-\
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Kreativitet för 16:9

Inlägg av DeepThought »

Jag förstår inte riktigt vad det är du efterfrågar. Eftersom text förslagsvis visas horisontellt för bästa läslighet blir paneler på kanterna antingen väldigt breda eller, sannolikt bättre, utan text. Och vad gäller paneler utan text (ikoner, förslagsvis) som passar bra in på kanten, så har detta funnits väldigt länge. Men för dagens skrivbordsmiljöer föreslår jag en passande docka, som AWN. Givetvis går det att göra på andra sätt och såväl panelen i Gnome som den i Xfce (och även Kicker, tror jag) går utan några som helst problem att placera på kanterna med tilfreställande resultat. Förslagsvis placerar man ej saker med text i paneler på kanterna.

Så fort jag får tillbaka min dator kan jag försöka skissa lite på hur det kan se ut med några av de vanligaste panellösningarna, om du vill?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Så fort jag får tillbaka min dator kan jag försöka skissa lite på hur det kan se ut med några av de vanligaste panellösningarna, om du vill?
Ja det vore intressant.
Men för att det inte skapa missförstånd och besvikelse. Så är det bäst att säga....att jag tog upp den här önskan, som en ide och behov som jag tycke borde börja bli tydligare ny när "alla" har 16:9 skärmar.

Jag "tror fortfarande att det sitter tusentals ensamma och sysslolösa ingenjörer som har gjort allt de kan komma på för eget behov och glädjs över att enterligen i trevlig gemenskap putta MS-oket från folkmassorna axlar (PCn).
Ioma de gör fina, praktiska och flexibla lösning för Ubuntu som inte låter sig göras Vista."

Inlägget kanske skulle passa även under marknade/produkt/profilering. Jag är övertygad att det finns en stor skara som skulle vilja utnyttja fullhöjd av en 16:9-skärm och har "funktionerna" på sidan.

Min förhoppning var att flera hade lust att "kläcka ideer" om hur det görs bäst. Åter igen så kan jag bara bidra med tyckande fast "inget" kunnade. Fast blir man inspirerad när fina skrivbordmiljöer visas. (Det borde göras tillgängliga "så de syns"!) Om "folket" fick det skulle ungdomen överge mobilen ( hmm.....nästa iaf ;D )

Hans
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

En panel som skriver texten vertikalt kanske kan falla på läppen?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

En panel som skriver texten vertikalt kanske kan falla på läppen?
Ja det gör det särskilt om det är båda hållen :)

Själv har jag funderat i banor och just kommit fram till banor. Som en modeljärnväg med vagnar . Då en vagn klickas, stannar tåget och medans loket tuttar två gånger , så välter vagnen ut de 5 applikationerna som hör dit. Gummianka/Present, Dragspel/Kalkylmatris, Kritask/Ordbehand och osv Det möjligt att det finns stingentare lösning med samma högteknologiska arkitektor (spåret alltså).

En version som iofs är rätt lik den tidigare är grupp/kategorier på rad eftersida/orna som splittras (långsamt) som en sprängskiss, där applikationerna är.

Man kan också tänka sig tunnlar för de som fördrar att fördjupa sig. ;D

Nog.....Det finns med andra ord flera sätt att erbjuda navigering med markör på en bildskärm. OCH JAG TROR att flera tusen entusiaster är kreativare än ETT företag.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"