Drivers i kärnan...

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Drivers i kärnan...

Inlägg av Osprey »

Ibland säger vissa installationsprogram att man har en annan driver än den som finns inbyggd i kärnan. Ok, jag vet generellt sett vad det här handlar om förutom att jag inte vet vad "annan än inbyggd i kärnan" innebär...

En enhet (device) har en driver och den finns någonstans, kan som såden vara inbyggd (kompilerad) i kärnan, men vad innebär det egentligen att jag "har en annan driver än den som är inbyggd i kärnan"...???
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Drivers i kärnan...

Inlägg av Inhuman Soul »

Jag har för mig att det är såhär det fungerar i Linuxkärnan (obs jag är inte alls säker):

Antingen kan en drivrutin (eng. driver) vara kompilerad i kärnan eller så är drivrutinen en modul som laddas in i kärnan.
Det senare används oftast för proprietära drivrutiner.

Varför du får det meddelandet har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Inhuman Soul skrev:Jag har för mig att det är såhär det fungerar i Linuxkärnan (obs jag är inte alls säker):

Antingen kan en drivrutin (eng. driver) vara kompilerad i kärnan eller så är drivrutinen en modul som laddas in i kärnan.
Det senare används oftast för proprietära drivrutiner.

Varför du får det meddelandet har jag ingen aning om.
Jag får det svaret när jag föröket installera webbläsaren Chrome och den har säkert helt rätt också. Den klagar/uttalar sig om min videodrivrutin och säger att min drivrutin i kärnan inte stämmer mot den instakllerade drivrutinen... vad det egentligen innebär vet jag som sagt var inte.... Hur som helst funkar allt alldeles utmärkt och drivern (Nvidia 188) krånglar inte på något annat sätt alls...

Men helst skulle jag vilja "få in den i kärnan" också, vad det nu innebär här.... :)

[Edit]
Jag har laddat hem och kört "dpkg -i" på allt vad som finns från "apt-cache search 188".... men det hjälper inte........ :)

[Edit2] Grafiken funkar trots allt alldeles utnärkt!!

Egen undran som så, "Konsrvburk" eller någon... Var ligger egentligen en driver Linux, eftersom den i det här fallet påstås ligga både i kärnan och någonstans utanför. Min egen kunskap ligger i att en driver är en extern sak (.so) eller liknande som kärnan så att säga länkar in när det behövs. Eller som i OpenVMS något som via vissa "entrypunkter" är en del av den....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Osprey skrev:Men helst skulle jag vilja "få in den i kärnan" också, vad det nu innebär här.... :)
Om det innebär att kompilera med den i kärnan så vill du inte det ;)
Dels för att då måste du kompilera om kärnan och dels för att det kan ses som olagligt. Mjukvara som är släppt under GPL får inte länkas till proprietär mjukvara (vilket du gör när du komplierar "ihop" Linux och den proprietära drivrutinen).
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"