Fel vid installation, hittar inte hårddisk och mount..[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Ponte
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Fel vid installation, hittar inte hårddisk och mount..[LÖST]

Inlägg av Ponte »

Hej på er! Jag är ny här på forumet, har använt diverse olika distar till och från under några år. Ser mig fortfarande som extrem nybörjare så jag ber om ursäkt ifall mina frågor förefaller något dumma. Är ju trots allt windows-användare i grunden :)

Nåväl. Installerade ubuntu 8.10 på jobbdatorn igår, installationen gick som en dans och allting fungerade när installationen var klar! (klå det, Bill Gates!)

Idag tänkte jag då uppgradera min windowsburk här hemma till ubuntu 8.10, från samma cd-skiva som jag använde på jobbet dessutom. Har dock stött på några problem som jag hoppas få hjälp med.

När installationsprogrammet når partitioneringsdelen finns där inga upptäcka hårddiskar. Hoppar över installationen och kör igång live-cd'n (där jag sitter nu).

Jag kör igång GParted och ser där att sda1 (windowspartitionen) blir mountad som cd-rom! Den går heller inte att avmontera, ändra, formatera eller liknande. Hittar också sda5 (D: i win). Den är ej automatiskt mountad någonstans men är inga problem att mounta och komma åt härifrån.

Cd-romen, /dev/scd0, blir mountad här, /media/Ubuntu Nordic Remix Live CD

Kan någon vänlig själ berätta för mig vad det är frågan om? Hur gör jag för att kunna installera ubuntu på sda1?

Hoppas på snabba svar!
Senast redigerad av 3 Ponte, redigerad totalt 25 gång.
Bild
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Fel vid installation, hittar inte hårddisk och mountar fel

Inlägg av palle-kuling »

Jag kör igång GParted och ser där att sda1 (windowspartitionen) blir mountad som cd-rom! Den går heller inte att avmontera, ändra, formatera eller liknande
Jag har också märkt att av någon lustig anledning vill gparted "montera" partitioner när man startar det. Är det eventuellt så att gnome (skrivbordsmiljön) "monterade" dessa så måste du avmontera dom därifrån (dvs skrivbordet/computer), men om gparted monterade dem, så måste du högerklicka partitionerna där (i gparted), och avmontera dem.
Trilskas det kan du starta en terminal och avmontera manuellt

Kod: Markera allt

sudo umount /dev/sda1
Kan hända att du måste använmda "refresh devices" i gparted menyn innan gparted är med på noterna.
Jag vet inte varför du har dessa problem. Kan hända att du använder Windows volymer istället för partitioner på hårddisken? (bara en av flera möjliga orsaker...)
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag provade Ubuntu 8.10 beta på en gammal IDE-disk (PATA) det lät inget vidare bra.
Just Ubuntu 8.10 beta hade sämre stöd för gamla hårddiskar.
Möjligt, att det kan vara något sådant problem.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Har haft liknande problem och fått hjälp i två olika trådar.

Här finns instruktioner som dels visar hu man installerar ett program som förhoppningsvis löser problemen automatiskt: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=37831. Dessutom beskrivs hur man kan gå in i Nautilus som Root och städa upp om man har en massa skräpmappar som man inte har skrivrättigheter i annars.

Så är det den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=37200. En av mina diskar lät sig inte monteras den automatiserade vägen, så jag fick hålla på och trassla en del. I den tråden beskrivs också hur man ska göra om man inte vill visa partitionerna som ikoner på skrivbordet.
Ponte

Inlägg av Ponte »

palle-kuling skrev:
Jag kör igång GParted och ser där att sda1 (windowspartitionen) blir mountad som cd-rom! Den går heller inte att avmontera, ändra, formatera eller liknande
Jag har också märkt att av någon lustig anledning vill gparted "montera" partitioner när man startar det. Är det eventuellt så att gnome (skrivbordsmiljön) "monterade" dessa så måste du avmontera dom därifrån (dvs skrivbordet/computer), men om gparted monterade dem, så måste du högerklicka partitionerna där (i gparted), och avmontera dem.
Trilskas det kan du starta en terminal och avmontera manuellt

Kod: Markera allt

sudo umount /dev/sda1
Kan hända att du måste använmda "refresh devices" i gparted menyn innan gparted är med på noterna.
Jag vet inte varför du har dessa problem. Kan hända att du använder Windows volymer istället för partitioner på hårddisken? (bara en av flera möjliga orsaker...)

Går ej avmontera i gparted, får ett meddelande om att enheten är upptagen. Jag är dock helt säker på att jag ej har någon filhanterare öppen i den aktuella mappen, ej via terminalen heller. Jag har inga musikprogram eller liknande heller som läser därifrån. Får samma fel i teminalen, "Device busy"

Det jag tycker är mest märkligt är att sda1 monteras som just /cdrom, varför?

(ps, sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla exakta felmeddelanden)
Bild
Ponte

Inlägg av Ponte »

Svento skrev:Har haft liknande problem och fått hjälp i två olika trådar.

Här finns instruktioner som dels visar hu man installerar ett program som förhoppningsvis löser problemen automatiskt: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=37831. Dessutom beskrivs hur man kan gå in i Nautilus som Root och städa upp om man har en massa skräpmappar som man inte har skrivrättigheter i annars.

Så är det den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=37200. En av mina diskar lät sig inte monteras den automatiserade vägen, så jag fick hålla på och trassla en del. I den tråden beskrivs också hur man ska göra om man inte vill visa partitionerna som ikoner på skrivbordet.

Tack för tippsen men inget av dessa tog mig dessvärre närmare lösningen.
Bild
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Men genom att gå in i Nautilus som Root borde du ändå kunna slänga oönskade mappar om det nu inte går att avmontera dom - eller ändra skrivrättigheterna så att du kan slänga dom utan att vara Root? Eller har du redan försökt det, eller har jag helt missuppfattat nåt...?
Ponte

Inlägg av Ponte »

Svento skrev:Men genom att gå in i Nautilus som Root borde du ändå kunna slänga oönskade mappar om det nu inte går att avmontera dom - eller ändra skrivrättigheterna så att du kan slänga dom utan att vara Root? Eller har du redan försökt det, eller har jag helt missuppfattat nåt...?
Jag var nog otydlig, mitt fel :)

Glömde nämna att när jag plockade bort /cdrom stod sda1 fortfarande som monterad i gparted, kunde inte heller efter det avmontera den, varken via gparted eller terminalen.

Anledningen till att jag vill avmontera sda1 är just för att kunna ta bort den partitionen i gparted, ändra om som jag vill ha det för att sedan kunna installera ubuntu.
Bild
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Ponte skrev:
Svento skrev:Men genom att gå in i Nautilus som Root borde du ändå kunna slänga oönskade mappar om det nu inte går att avmontera dom - eller ändra skrivrättigheterna så att du kan slänga dom utan att vara Root? Eller har du redan försökt det, eller har jag helt missuppfattat nåt...?

Glömde nämna att när jag plockade bort /cdrom stod sda1 fortfarande som monterad i gparted, kunde inte heller efter det avmontera den, varken via gparted eller terminalen.

Anledningen till att jag vill avmontera sda1 är just för att kunna ta bort den partitionen i gparted, ändra om som jag vill ha det för att sedan kunna installera ubuntu.
Om det bara är det du vill göra så kanske SystemRescueCD kan fixa den första delen (om det är Ubuntus fel att det monteras fel). Gparted finns på SystemRescueCD också och då bör det inte bli automatmonterat.
Ponte

Inlägg av Ponte »

djkmmo skrev:
Ponte skrev:

Om det bara är det du vill göra så kanske SystemRescueCD kan fixa den första delen (om det är Ubuntus fel att det monteras fel). Gparted finns på SystemRescueCD också och då bör det inte bli automatmonterat.

Ja det låter ju helt klart som ett bra alternativ. Vars hittar jag denna cd?
Bild
Ponte

Inlägg av Ponte »

Kan det måntro vara denna du pratar om, http://www.sysresccd.org/?
Bild
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Ponte skrev:Kan det måntro vara denna du pratar om, http://www.sysresccd.org/?
Yes box. Uppstarten är textbaserad och man får inte upp något grafiskt gränssnitt som standard, men det finns en liten introduktion med beskrivning av vilka boot-alternativ som finns. Man får trycka på någon av F-knapparna. X startas sedan med "startx".
Ponte

Inlägg av Ponte »

djkmmo skrev:
Ponte skrev:Kan det måntro vara denna du pratar om, http://www.sysresccd.org/?
Yes box. Uppstarten är textbaserad och man får inte upp något grafiskt gränssnitt som standard, men det finns en liten introduktion med beskrivning av vilka boot-alternativ som finns. Man får trycka på någon av F-knapparna. X startas sedan med "startx".

Låter fint, ska göra ett försök med denna skiva efter jobbet.
Bild
Ponte

Inlägg av Ponte »

SystemRescueCD fixade biffen så att säga!

Med hjälp av den skivan kunde jag formatera hårddisken som jag ville, efter det hittades hårddisken av installationsprogrammet. Underbart!
Bild
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Ponte skrev:SystemRescueCD fixade biffen så att säga!

Med hjälp av den skivan kunde jag formatera hårddisken som jag ville, efter det hittades hårddisken av installationsprogrammet. Underbart!
Låter bar att höra. Hoppas det blir lika bra som du tänkt dig (eller t.o.m. bättre)!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"