Ska nu börja med Ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Mathmech
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ska nu börja med Ubuntu

Inlägg av Mathmech »

Jag har länge (LÄNGE) velat köra med Ubuntu, men då jag inte haft en egen dator så har det aldrig varit ett alternativ.
Nu har jag dock skaffat en dator (eller, tja, den kommer om ett par dagar), och skulle gärna vilja veta ett par saker.

Kan Ubuntu läsa av NTFSformatet? Har hört lite olika saker, men i princip så kommer jag köra denna uppsättning:

10gb IDE Hdd:
Ubuntu

10gb IDE Hdd:
Micro/Tiny XP (För Spel)

120gb S-ATA Hdd:
Spel, Filmer, Bilder m.m.

Frågan är ju då hur jag ska använda 120gb-Disken.
Ska den vara NTFS, eller någonting annat som både XP och Ubuntu kan läsa.

Fråga 2:
Hur mkt måste jag använda Terminalen?
Skulle gärna VILJA lära mig, men vetfasen om jag kommer KUNNA.

Fråga 3:
Hur bra stöd har Wine (eller crossover eller nåt) för Photoshop och Spotify?

Fråga 4:
KDE eller Gnome?
Har nog kollat lite mer på KDE än på Gnome, och folk säger ju att KDE är mer likt Windows än vad Gnome är.
Tror inte att någon av de andra fönsterhanterarna är någonting jag lär använda mig av.

Fråga 5 (många frågor xD):
32bit eller 64bit?
Kör en Intel Dual Core E5200, om det nu hjälper.
4 gb Ram.

Fråga 6:
Hur bra är stödet för drivrutiner?
Tänker mig att jag kommer hem med t.ex. en skrivare och pluggar in skiten, för att sedan se att det inte funkar.

Fråga 7:
Hur mycket segar Compiz, Beryl och liknande GUIsminkare ner mitt system?

Fråga 8:
Finns det nåt bra "password keeper" till Linux.
Typ ett program som "Håller" mina lösenord och ger ut ett Master Password som jag senare kan använda till allt.

T.ex. Jag matar in mitt... säg... Lunarstorm-Lösenord som är "123aBc!@" i programmet, och när jag vill logga in på lunarstorm så använder jag programmets Master Password, som t.ex. "Hejsan123"
Sedan lägger jag till fler passwords i programmet till andra siter, men loggar fortfarande in med "Hejsan123"
Är osäker om detta finns äns till Windows, men man måste ju fråga :P

Det var nog allt jag kom på just nu.
Tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ska nu börja med Ubuntu

Inlägg av Svento »

Ubuntu kan läsa ntfs. Om du har tänkt köra två olika sustem så låt dokumentpartitionen vara ntfs - så har jag gjort.

Beträffande drivrutiner kan jag bara säga att grafikkortet (ATI) fungerar något sämre för mig än i Windows.

Sånt där visuellt krims-krams upplever jag inte att det tynger systemet det minsta.

KDE eller Gnome? Hade jag vetat från början vad jag gav mig in på hade jag troligen valt KDE för att få nåt mer Windows-likt, men i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det. Gnome är inte krångligare än XP. Blås på bara. Jag har valt Compiz i st f Metacity för övrigt och Emerald i st f GTK och tycker det är mycket bättre och lättare att anpassa efter mina önskemål, men jag skulle gott och väl kunna leva utan dom fördelarna.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Välkommen till forumet! :)
Kan Ubuntu läsa av NTFSformatet?
Japp, utan problem. Även skrivstöd finns.
Frågan är ju då hur jag ska använda 120gb-Disken.
Använd NTFS för enkelheten.
Fråga 2:
Det bestämmer du själv.
Fråga 3:
Beror på version av PS tror jag. Spotify fungerar till 100%.
Fråga 4:
KDE eller Gnome?
Har nog kollat lite mer på KDE än på Gnome, och folk säger ju att KDE är mer likt Windows än vad Gnome är.
Tror inte att någon av de andra fönsterhanterarna är någonting jag lär använda mig av.
GNOME om du frågar mig, enklare och mer cleant. Ett tips är att slänga in Ubuntu till att börja med så kan du installera KDE senare.
Fråga 5 (många frågor xD):
32bit eller 64bit?
4 gb Ram.
AMD64 versionen om du vill kunna nyttja allt minne. Jag använder den versionen och det fungerar mycket bra för mig.
Fråga 6:
Tänker mig att jag kommer hem med t.ex. en skrivare och pluggar in skiten, för att sedan se att det inte funkar.
Beror helt på produkt. Kolla alltid innan du köper.
Fråga 7:
Skulle tippa 0.1%?

Det var några svar iaf.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Mathmech

Inlägg av Mathmech »

Tack så mycket.

Skönt att Ubuntu kunde köra med NTFs, så slippen man krångla så jävulskt :)
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Smaken är som baken när det kommer till KDE vs Gnome. De är likvärdiga alternativ men med lite olika filosofi om hur saker ska se ut. Jag kör KDE 4.2 och kubuntu 8.10 64bit. Tidigare fanns det lite småproblem med att köra 64bit för att främst de som utvecklar icke fria och öppna program för linux inte släppte 64bit-versioner. Idag så finns nog allt till 64bit som jag kan komma på förutom just Adobe Acrobate Reader. Det är i sig inget problem för det finns en mängd andra PDF-läsare för Linux som funkar minst lika bra och utom att ta upp massor av utrymme för att vara en rätt begränsad applikation. Skype finns inte heller än i 64bit-version men skype-folket har släppt ett särskilt paket för 64bit användare som kör skype med 32bit kompatiblitet. För att få sun java i webbläsaren krävs att man ser till att uppdatera till minst sun java 6 update 12 för det är först i den versionen som javapluggen för webbläsare kommer med för 64bit. Även google earth 5 går att köra på 64bit vilket också tidigare var ett problem.

Vad gäller drivrutiner så har det gått väldigt långt med hårdvarustöd. Det är nog mer undantagen idag som inte stöds även om vissa grejer kan man få pilla lite med för att få igång om man har otur. Mest problem kring hårdvara är nog ändå trådlösa nätverkskort och för vissa att få igång ljudet rätt i bärbara datorer.

Lycka till i Linuxland! :)

/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
puratah
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av puratah »

Till din fråga angående lösenordshanteringen, antar att det mestadels är till att logga in på olika nätsidor, så kan jag rekomendera lastpass (addon till firefox) https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/8542 det fungerar både till windows och linux-versionen av firefox, samt att du synkar mot en server och kan komma åt det överallt där du har lastpass (och ja, det är säkert). :)

Är det fler saker du vill lagra, tex. pinkoder, bankkonton etc.
Så funkar keepasx bra till det, keepassx

Skrivbordsmiljö är som sagt en smaksak, i vilket fall som helst kan du ju installera båda desktoparna och testa vilket du trivs bäst med och sen köra det isåfall.
Senast redigerad av 1 puratah, redigerad totalt 23 gånger.
Mathmech

Inlägg av Mathmech »

Jag tackar och bockar.
Jag måste säga att jag är förvånad över hur snabbt och hur detaljerade svaren är :O

Men som sagt, jag tackar :)
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Mathmech skrev: Fråga 2:
Oftast inte nödvändigt, men om du stöter på problem kan terminalen ofta stå väl till pass. Enkla saker lär man sig ganska snabbt, och om du har problem med något är det bara att fråga här så kan vi säga vilka kommandon du ska köra.
Mathmech skrev: Fråga 3:
Oftast kan du se här om ett program funkar bra i wine. Photoshop verkar fungera halvbra (silver) och spotify verkar fungera bra (guld/platinum beroende på wine-version). Men i stället för photoshop finns ju gimp som är ett mycket bra alternativ.
Mathmech skrev: Fråga 4:
KDE eller Gnome?
KDE 4-serien är väldigt snygg, men jag tycker inte att det är speciellt enkelt att använda. Gnome är mycket enklare i min mening. Men tänk på att det är lätt att byta när du väl installerat, bara att installera Kde eller Gnome

[quote="Mathmech]Fråga 5 (många frågor xD):
32bit eller 64bit?
4 gb Ram.[/quote]
Svårare fråga. 64-bit har ju inte riktigt slagit igenom, och i dagsläget spelar det ingen roll. Stödet för 64-bit program är begränsat, men eftersom det är bakåtkompatibelt spelar det ingen större roll. Jag har för mig att det är onödigt att köra 64-bit om man inte har mer än 4Gb ram, men jag är osäker
Mathmech skrev:Fråga 6:
Oftast ganska bra. Om du ska köpa en skrivare rekommenderar jag HP, de brukar ha bra stöd för linux.
Mathmech skrev:Fråga 7:
Inte speciellt mycket, den använder ju mer av grafikkortet, men inte speciellt mycket från processorn (tror jag).
Mathmech skrev:Fråga 8:
Typ ett program som "Håller" mina lösenord och ger ut ett Master Password som jag senare kan använda till allt.

T.ex. Jag matar in mitt... säg... Lunarstorm-Lösenord som är "123aBc!@" i programmet, och när jag vill logga in på lunarstorm så använder jag programmets Master Password, som t.ex. "Hejsan123"
Sedan lägger jag till fler passwords i programmet till andra siter, men loggar fortfarande in med "Hejsan123"
Inte som är integrerat till webbläsaren så vitt jag vet.
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av suliman »

Fråga 8:

Jag är också en som precis börjat ta de första stapplande stegen in i Linuxland och en av grejerna som jag absolut ville ha med mig från Windows var Roboform. Jag har löjligt svåra lösenord till allt :)

Men tillverkarna av den vägrar konsekvent att tillverka en version för Linux, jag mailar dem med jämna mellanrum om det för att visa att intresse finns för en Linuxversion. Men hittills är de kallsinniga.

Kanske är de rädda för linuxfolk som vill ha öppen källkod och gratis?

Själv skulle jag inte tveka en sekund för att betala för den igen om så krävdes.
(OT: finns det förresten köpeprogram för linux överhuvudtaget?)

Jag hittade dock ett substitut som extension till firefox: Sxipper. Det är inte riktigt samma sak, men den duger och det går att importera roboforms lösenord. Den kan lära sig att fylla i formulär också. Den krypterar firefox databas. Jag använder ett masterlösenord som jag då får använda varje gång firefox startas. Sen när man kommer till en sida som jag har lösenord till så poppar det upp en ruta där jag klickar på inloggningsnamnet så loggar den in (man kan ha flera inloggningsnamn till samma sida om man vill då syns alla namnen man har i den lilla poppuppen. Vill man inte logga in så klickar man bara utanför den så försvinner den. Jag tycker att det är smidigt

http://www.sxipper.com/

Jag kör Ubuntu 64 (känns dumt att inte utnyttja 64-processorn när man nu har en) med ett moddat Gnome skrivbord med compiz. kanske har jag en uber maskin men jag tycker inte att compiz kräver nåt av datorn. Hur mycket av blinget jag än sätter på så märks det inte i prestandan.
Jag är barnsligt förtjust i animeringarna av fönstren 8)
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

suliman skrev:Kanske är de rädda för linuxfolk som vill ha öppen källkod och gratis?
Njae, det tror jag inte. En annan mer trolig anledning är att de inte tycker att det finns tillräkligt många linux-användare och tycker därför att det blir mycket jobb för väldigt lite.
suliman skrev:Själv skulle jag inte tveka en sekund för att betala för den igen om så krävdes.
Jadå, det finns många linux-program som tar betalt. I spelvärlden finns det dock bara ett som jag vet om, world of goo
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Hej, och välkommen hit!
Mathmech skrev: Fråga 8:
I Kubuntu (KDE) har du kwallet. Personligen uppskattar jag KDEmiljön mer då de har tänkt ett varv till och gjort programmen ett snäpp bättre än motsvarande i GNOME. ksnapshot och dess motsvarighet i GNOME tycker jag är ett skolexempel.

Bifogar en sida ur manualen för kwallet.
Kapitel 1. Inledning
Datoranvändare har en stor mängd information att hantera, delvis av känslig natur. Typiskt finns det många lösenord att hantera. Att komma ihåg dem är svårt, att skriva ner dem på papper eller i en textfil är inte säkert, och att använda verktyg som PGP är tröttsamt och obekvämt.
KWallet sparar den här känsliga informationen åt dig i en fil med stark kryptering, tillgänglig för alla program, och skyddad med ett huvudlösenord som du anger.
Tips
KWallet stöder flera plånböcker, så för säkrast möjliga användning bör du använda en plånbok för lokala lösenord och en annan för nätverkslösenord och formulärdata. Du kan ställa in detta beteende i KWallets modul i Inställningscentralen. Dock är standardinställningen att lagra allt i en plånbok.
En plånbok är normalt stängd, vilket betyder att du måste tillhandahålla ett lösenord för att öppna det. När plånboken väl är öppen, kan innehållet kommas åt.
Lycka till med ditt KDE-val... :D
puratah

Inlägg av puratah »

Som jag sa tidigare, titta på lastpass till firefox, det är mycket smidigare än sxipper, lastpass fungerar ungefär nästan exakt som roboform, fast det är helt gratis och funkar till både windows och linux (firefox addon), finns här: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/8542

Lastpass egna sida finner du här: https://lastpass.com/
suliman skrev:
Fråga 8:
Jag är också en som precis börjat ta de första stapplande stegen in i Linuxland och en av grejerna som jag absolut ville ha med mig från Windows var Roboform. Jag har löjligt svåra lösenord till allt :)
Men tillverkarna av den vägrar konsekvent att tillverka en version för Linux, jag mailar dem med jämna mellanrum om det för att visa att intresse finns för en Linuxversion. Men hittills är de kallsinniga.
Kanske är de rädda för linuxfolk som vill ha öppen källkod och gratis?

Själv skulle jag inte tveka en sekund för att betala för den igen om så krävdes.

Jag hittade dock ett substitut som extension till firefox: Sxipper. Det är inte riktigt samma sak, men den duger och det går att importera roboforms lösenord. Den kan lära sig att fylla i formulär också. Den krypterar firefox databas. Jag använder ett masterlösenord som jag då får använda varje gång firefox startas. Sen när man kommer till en sida som jag har lösenord till så poppar det upp en ruta där jag klickar på inloggningsnamnet så loggar den in (man kan ha flera inloggningsnamn till samma sida om man vill då syns alla namnen man har i den lilla poppuppen. Vill man inte logga in så klickar man bara utanför den så försvinner den. Jag tycker att det är smidigt

http://www.sxipper.com/

Jag kör Ubuntu 64 (känns dumt att inte utnyttja 64-processorn när man nu har en) med ett moddat Gnome skrivbord med compiz. kanske har jag en uber maskin men jag tycker inte att compiz kräver nåt av datorn. Hur mycket av blinget jag än sätter på så märks det inte i prestandan.
Jag är barnsligt förtjust i animeringarna av fönstren 8)
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

installerade lastpass ikväll efter att ha läst detta och det verkar funka kanoners :)
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
suliman

Inlägg av suliman »

puratah skrev:Som jag sa tidigare, titta på lastpass till firefox, det är mycket smidigare än sxipper, lastpass fungerar ungefär nästan exakt som roboform, fast det är helt gratis och funkar till både windows och linux (firefox addon), finns här: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/8542

Tack för tipset. Ska kolla på den vid tillfälle.
Jag känner mig dock tveksam till att behöva använda mig av internet för att komma åt mina lösenord (eller åtminstånde skapa) oavsett hur mycket de lovar att det är säkert. Och jag har inget behov av att komma åt mina lösenord från andra datorer vilket verkar vara den enda nyttan med uppkopplingskravet.
Men den verkar ju kunna importera roboforms databas så det är kanske värt att fundera på om det är värt att ändra mina principer...

(Jag har över 150 lösenord där de allra flesta är 30 tecken långa med alla möjliga specialtecken som jag inte orkar skriva in på nytt. ja jag vet att det kanske är overkill, men eftersom det var så enkelt med Roboform så gjorde jag det av samma anledning som hundar slickar sig mellan bena - för att jag kunde det :P )
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Mathmech skrev:Jag har länge (LÄNGE) velat köra med Ubuntu, men då jag inte haft en egen dator så har det aldrig varit ett alternativ.
Nu har jag dock skaffat en dator (eller, tja, den kommer om ett par dagar), och skulle gärna vilja veta ett par saker.

Kan Ubuntu läsa av NTFSformatet? Har hört lite olika saker, men i princip så kommer jag köra denna uppsättning:

10gb IDE Hdd:
Ubuntu

10gb IDE Hdd:
Micro/Tiny XP (För Spel)

120gb S-ATA Hdd:
Spel, Filmer, Bilder m.m.
Låter bra...

Mathmech skrev:Frågan är ju då hur jag ska använda 120gb-Disken.
Ska gå att med tilläggsprogram kunna läsa och skriva ext2 i Windows, tror att det skulle vara ett smart alternativ...
Mathmech skrev:Fråga 2:
Du MÅSTE inte använda terminalen alls om du inte vill, men det är en klar fördel att lära sig den..
Mathmech skrev:Fråga 3:
Photoshop vet jag inte, Spotify funkar väldigt bra faktiskt :D
Mathmech skrev:Fråga 4:
KDE eller Gnome?
Personligen tycker jag att GNOME är betydligt bättre än KDE, men det är mycket en smakfråga... men tror att GNOME är en bättre start...
Mathmech skrev:Fråga 5 (många frågor xD):
32bit eller 64bit?
4 gb Ram.
Core 2 Duo klarar av 64-bit, och med tanke på att du har 4gb ram kan det vara värt att tänka på 64-bit, dock är stödet för visa program aningen sämre i 64-bits versionen...
Mathmech skrev:Fråga 6:
Skrivare fungerar ofta bra, grafikkort, nätverkskort och ljudkort är det lite svårare med...
Mathmech skrev:Fråga 7:
Inte så jättemycket faktiskt :D Använder det dock ej själv av den enkla anledningen att jag tycker att det bara är drygt, den enda funktionen jag faktiskt använder är zoomningen... xD
Mathmech skrev:Fråga 8:

Ja, det har du väl redan fått svar på... :D
Mathmech skrev:Det var nog allt jag kom på just nu.
Tacksam för svar :D
Naw... jag som gillar att svara på frågor... lycka till!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
puratah

Inlägg av puratah »

suliman skrev:
puratah skrev:Som jag sa tidigare, titta på lastpass till firefox, det är mycket smidigare än sxipper, lastpass fungerar ungefär nästan exakt som roboform, fast det är helt gratis och funkar till både windows och linux (firefox addon), finns här: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/8542

Tack för tipset. Ska kolla på den vid tillfälle.
Jag känner mig dock tveksam till att behöva använda mig av internet för att komma åt mina lösenord (eller åtminstånde skapa) oavsett hur mycket de lovar att det är säkert. Och jag har inget behov av att komma åt mina lösenord från andra datorer vilket verkar vara den enda nyttan med uppkopplingskravet.
Men den verkar ju kunna importera roboforms databas så det är kanske värt att fundera på om det är värt att ändra mina principer...

(Jag har över 150 lösenord där de allra flesta är 30 tecken långa med alla möjliga specialtecken som jag inte orkar skriva in på nytt. ja jag vet att det kanske är overkill, men eftersom det var så enkelt med Roboform så gjorde jag det av samma anledning som hundar slickar sig mellan bena - för att jag kunde det :P )
Jo, de skulle haft en "offline"-version, tyvärr är det enda alternativet, eftersom roboform inte fungerar, men å andra sidan så använder man den ju för att logga in på internetsidor och då är man ju "online" i vilket fall.
Sxipper funkar, men tycker inte det var särskilt smart och det använder även firefox inbyggda lösenordshantering med "master password", inget fel på den, den krypterar bra.
Användarvisningsbild
crillebman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av crillebman »

Har själv provat Ubuntu nu en tid, kan bara säga att du kommer att bli nöjd för det har jag varit. Har väl provat mig fram lite så man blir nöjd. Ett som följt mig länge, som då även funkar i windows är keepassX http://www.keepassx.org/start/ Är ett av de program som jag verkligen gillar. Man samlar alla lösenord smidigt. Blev väldigt glad när jag såg att det funkade till linux med den dagen jag bytte.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Juste, kom på en lösenordssamlare för Fx: Vidoop!
http://vidoop.com/
Den är onlinebaserad och du kan komma åt alla dina sidor från vilken dator med Vidoop pluginet installerat (sen kan man ju fundera på säkerheten med det... xD)
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
suliman

Inlägg av suliman »

puratah skrev: Jo, de skulle haft en "offline"-version, tyvärr är det enda alternativet, eftersom roboform inte fungerar, men å andra sidan så använder man den ju för att logga in på internetsidor och då är man ju "online" i vilket fall.
Sxipper funkar, men tycker inte det var särskilt smart och det använder även firefox inbyggda lösenordshantering med "master password", inget fel på den, den krypterar bra.
Ok, nu har jag installerat lastpass och jag gillar den nu när jag beslutat mig för att lita på dem :)
Jag lyckades dock fucka upp någonting genom att jag först skapade ett konto och sen blev jag rädd och raderade kontot och avinstallerade lastpass :-[ . Men sen blev jag modig igen, installerade och skapade samma konto (emailadress) igen men nu ville den inte importera lösenorden jag hade i Firefox. Antar att det beror på ovanstående fadäs?
Jag får hålla på och träna Lastpass med firefox egna lösenordshanterare men det får väl gå.
Om man väljer att stänga av firefox lösenordshanterare som det finns ett alternativ till i egenskaperna för lastpass, gör den så att alla lösenord som firefox sparat försvinner? Eller finns de kvar om man aktiverar den igen?

Har bara ett problem; jag får inte lastpass toolbar att synas trots att jag markerat att den ska visas i "visa/verktygsfält"
Har bara den där lilla röda ikonen som ger en meny. Inte heller finns det någonting när man tar "customize" där man kan välja vilka ikoner man vill visa i menyn.

När jag söker på problemet så säger man att jag ska välja i "preferences" att visa "compact toolbar" men jag hittar ingen sån valmöjlighet i preferences, varken i vanliga inställningar för firefox eller inställningarna för lastpass extension....

Nåja, tack för tipset i alla fall, den är behagligare än sxipper.

*edit* Jag skäms som en hund. "Show compact toolbar" betyder ju just det. När jag bockade bort den så kom ju den stora verktygsfältet. Nu finns det inget med Roboform som lockar längre :)
Senast redigerad av 1 suliman, redigerad totalt 1 gånger.
Pingvinist

Inlägg av Pingvinist »

Min Dell-skrivare (tror den heter 920 eller 922) funkar inte i Linux, tyvärr... :(
Peace... 8)

Syntax Error

Dell Dimension 5000
Ubuntu 9.04
Windows XP
Processor: Intel Pentium 4, 3GHz
RAM: 2x 1GB DDR2, 533MHz
Grafik: 128MB PCI Express x16 ATI Radeon X300 SE
Ljud: Creative Labs Sound Blaster LIVE! 24-bit ADVANCED HD
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"