Lite hårddiskutrymme

Hjälp med installation och användning av program
lurson

Lite hårddiskutrymme

Inlägg av lurson »

Tjena!

Jag har en liten asus 901. Jag har delat upp min /home partition och / partition. Nu är problemet att det finns bara ca 300 MB kvar på min / partition. Finns det något bra sätt att se hur stora alla program är? Går det att frigöra minne på något annat sätt, t.ex någon slags onödig temp fil man kan ta bort? Hur avinstallerar man program som inte är installerade via synaptics typ Picasa?

Mvh

Henke
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Lite hårddiskutrymme

Inlägg av Xappe »

Du borde kunna frigöra en del utrymme genom att rensa paketcachen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get clean
vanum est vobis ante lucem surgere
lurson

Inlägg av lurson »

Tack! Försvann lite grann. Måste dock försöka få bort lite till :)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

lurson skrev:Tack! Försvann lite grann. Måste dock försöka få bort lite till :)
Jag vet inte hur pass bevandrad du är med terminalen, för det här tipset kräver att du gör lite m.h.a. den. Ubuntu reserverar visst utrymme på varje partition åt användaren root (normalt 5%) har man en stor partition blir ju det ganska mycket. Det reserverade utrymmet går att minska med tune2fs -m {procent reserveratutrymme} <enhet> där "{procent reserveratutrymme}" är det nummeriska procentvärde som du vill reservera för root och <enhet> är enheten du vill ändra på. Som standard är det 5% och jag har t.ex. minskat ned det till 1%. Vill du minska till 1% på första partitionen på första hårddisken skriver du

sudo tune2fs -m 1 /dev/sda1

man tune2fs säger följande om -m-växeln

-m reserved-blocks-percentage
              Set the percentage of the filesystem which may only be allocated by privileged processes.   Reserving some number of filesystem blocks  for  use  by  privileged
              processes  is  done  to  avoid filesystem fragmentation, and to allow system daemons, such as syslogd(8), to continue to function correctly after non-privileged
              processes are prevented from writing to the filesystem.  Normally, the default percentage of reserved blocks is 5%.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Det bästa programmet för att leta efter vad som tar stor plats på hårddisken i Ubuntu.
se > http://www.youtube.com/watch?v=PRgzS_K2e2A
Skriv svar

Återgå till "Program"