Problem med volym-kontrollerna
Problem med volym-kontrollerna
Hejhej!
Efter drygt ett år med Ubuntu så har jag fortfarande ett problem som består. Mina Fn-knappar fungerar inte riktigt. Jag kan höja/sänka ljusstyrkan, stänga av musen, sätta på webkameran (trots att jag ändå inte kan använda den) men när jag ska använda volymkontrollerna så uppstår stora problem. Den lilla indikeraren som dyker upp och visar volymen går genast till max eller minimum och stannar där, jag kan inte förändra volymen efter det. Panelen krashar och blir helt oanvändbar. Tangentbordet slutar fungera, jag kan inte skriva in nånting men jag kan köra Ctrl+Alt+Backspace. Efter det fungerar allt som det ska.
Vad kan jag göra åt det? Om det inte inte finns en lösning; finns det nåt sätt att inaktivera volym-kontrollerna så jag inte råkar krasha hela systemet stup i kvarten?
Efter drygt ett år med Ubuntu så har jag fortfarande ett problem som består. Mina Fn-knappar fungerar inte riktigt. Jag kan höja/sänka ljusstyrkan, stänga av musen, sätta på webkameran (trots att jag ändå inte kan använda den) men när jag ska använda volymkontrollerna så uppstår stora problem. Den lilla indikeraren som dyker upp och visar volymen går genast till max eller minimum och stannar där, jag kan inte förändra volymen efter det. Panelen krashar och blir helt oanvändbar. Tangentbordet slutar fungera, jag kan inte skriva in nånting men jag kan köra Ctrl+Alt+Backspace. Efter det fungerar allt som det ska.
Vad kan jag göra åt det? Om det inte inte finns en lösning; finns det nåt sätt att inaktivera volym-kontrollerna så jag inte råkar krasha hela systemet stup i kvarten?
Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
Intel Core Duo T5250 1.5 GHz
3 Gib ram
ATI Mobility Radeon HD 2300
3 Gib ram
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Problem med volym-kontrollerna
Vad är det för märke/modell på datorn?
Du borde kunna stänga av genvägen för i System → Inställningar → Tangentbordsgenvägar, leta upp Volym upp, klicka på genvägen och tryck på backspace
Du borde kunna stänga av genvägen för i System → Inställningar → Tangentbordsgenvägar, leta upp Volym upp, klicka på genvägen och tryck på backspace
okej, hittade dom
datorns specs står i signaturen
datorns specs står i signaturen
3 Gib ram
3 Gib ram
- Cadryc
Jadu, när jag söker runt hittar jag inte så mycket mer än vad, som jag gissar på, är din post på ubuntuforums http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=798945
Du skulle kunna testa med model=fujitsu
Vad är det för ljudkort? Program → Tillbehör → Terminal klistra in (högerklicka → klisra in) lshc -C sound så borde det komma upp lite text, markera med musen, högerklicka → kopiera och klistra in här.
Du skulle kunna testa med model=fujitsu
Vad är det för ljudkort? Program → Tillbehör → Terminal klistra in (högerklicka → klisra in) lshc -C sound så borde det komma upp lite text, markera med musen, högerklicka → kopiera och klistra in här.
nae, byta till "fujitsu" hjälpte inte. Det tillförde ett gammalt problem med hörslursutgången vilket löstes med "lenovo-nb0763".
kommandot lshc fanns inte :S är det något paket jag inte har installerat eller var det fel kommando?
kommandot lshc fanns inte :S är det något paket jag inte har installerat eller var det fel kommando?
3 Gib ram
3 Gib ram
- Cadryc
Nejdå, bara jag som slarvat vid tangentbordet
ska det vara (jag glömde ett w)

Kod: Markera allt
lshw -C sound
lshw -C sound ger:
Kod: Markera allt
*-multimedia
description: Audio device
product: 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 1b
bus info: pci@0000:00:1b.0
version: 03
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
configuration: driver=HDA Intel latency=0 module=snd_hda_intel
3 Gib ram
3 Gib ram
- Cadryc
Kan tyvärr inte hitta nåt när jag söker runt, förhoppnigsvis funkar det bättre i Ubuntu 9.04 (kommer i slutet på april)
jaa, jag läste att dom skulle jobba på hot-keys i jaunty...
tack för all hjälp i alla fall
tack för all hjälp i alla fall

3 Gib ram
3 Gib ram