Obesvarade inlägg

Diskussion gällande forumet
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Obesvarade inlägg

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Högen med obesvarade inlägg växer.
Om man bortser från dagens inlägg så finns det 14 obesvarade supportfrågor från de senaste 14 dagarna. Det tycker inte jag är så mycket.
Rune.K skrev:Det minsta man begära är av er med en titel. är att i alla fall hälsa de nytillkomna medlemmarna välkomna.
Möjligtvis via PM, men absolut inte som ett svar på supportfrågorna. Den enda effekten av ett sådant svar är att tråden försvinner från Obesvarade.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Det visste jag inte att de nytillkomna medlemmarna fick ett välkomstPM, det är ju alldeles utmärkt.
Och en obesvarad supportfråga per dag låter också bra!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Rune.K skrev:Det minsta man begära är av er med en titel. är att i alla fall hälsa de nytillkomna medlemmarna välkomna.
När jag svarar på inlägg från nya medlemmar (antal inlägg = 1) brukar jag passa på att hälsa välkommen. Men det är mest för att jag är så himla trevlig :) och har inget med min titel att göra egentligen. Det är en enkel sak som var och en kan göra. Alla har mandat att vara trevliga ;)

Jag vill minnas att det var Broder Tuck som var flitig att hälsa folk välkomna ett tag, vilket jag tyckte var väldigt trevligt. Men bäst effekt har det ju när det sker spontant i samband med att man hjälper till med något problem. Det där automatgenererade PM:et är ju inte alls lika personligt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag hälsar också gärna välkommen till nykomlingar på de frågor jag svarar på.

Vad jag tänker på så är det tydligen "beslutat" att om ingen kan eller inte vill svara på en nykomlings fråga, så ska den förbli obesvarad, det är absolut inte tillåtet att hälsa välkommen.
För det kan störa "ordningen på frågorna", ordningen är tydligen viktigare än att nya medlemmar ska känna sej välkomna.

Citat från ubuntu-se.org's förstasida:
Här på Ubuntu Sverige samlas nyfikna nybörjare och erfarna användare, som gärna svarar på frågor och hjälper varandra.
Allt fler upptäcker Ubuntu.
Medlemsantalet ökade med mer än 400 personer per månad förra året och vi är nu drygt tio tusen.
Behöver du hjälp, eller vill diskutera något är du välkommen till forumet.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Inget sådant är beslutat. Det finns väl en röststark medlem som tycker annorlunda, men
tills vi beslutat något annat är det givetvis helt OK, ja snarare rekommendabelt, eller kanske
ännu mer än så, nämligen normalt folkvett, att hälsa välkommen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:Inget sådant är beslutat. Det finns väl en röststark medlem som tycker annorlunda, men
tills vi beslutat något annat är det givetvis helt OK, ja snarare rekommendabelt, eller kanske
Nu menar jag de frågor som förblir obesvarade vecka efter vecka...och en del är från nykomlingar.
Jag tycker det är tråkigt att ingen tar sej an det. Eller vågar ;D

Ett mycket bra sätt att sprida Ubuntu är att ha ett trevligt och effektivt supportforum.
Läste nyligen i Datormagazin om en som klagade på bemötandet han fått på ett svenskt linuxforum.
Och det är ingen ny nyhet. Det finns en hel del fikonspråkare här, det kan vara ett sätt för dom att för tillfället känna sej överlägsen.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Urban Anjar skrev:Inget sådant är beslutat. Det finns väl en röststark medlem som tycker annorlunda, men
Nej, det finns en röststark medlem, som dessutom är kontaktperson, som vill att vi skall hälsa välkommna på det viset. Jag har inte sett att speciellt många som stött din linje, men ett flertal som stött mitt förslag, att vi istället formulerar ett bättre välkomstbrev (vilket Dagon^också jobbar med nu, om jag förstått saken rätt) för att bättre guida in nya medlemmar.

Om man verkligen kan vara behjälplig med supportfrågan, på något sätt, så är det naturligtvis inte fel att man besvarar en obesvarad tråd, och även passar på att hälsa välkommen. Men om vi bara gör så, så kommer det alltid att finnas medlemmar som aldrig får ett välkommnande . Det är ju mer av pricken över det berömda "i:et" som visar att vi är extra trevliga.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Att jag blåste liv i den tråden som varit en zombie sedan 16 feb 2009, 07:16
Är att jag tycker det är självklart att det inte ska finnas obesvarade trådar som är flera veckor gamla från nykomlingar.
Är det ingen som kan svara på hans fråga efter t.ex 48 timmar så bör han i alla fall hälsas välkommen och man kan be att han kanske omformulerar sin fråga.

Som det nu är så vågar ju ingen hälsa nykomlingarna välkomna.
Man kan bli riktigt ordentligt nerskälld...
Och det är bara för det stör hans ordning på obesvarade frågor, jag behöver inte nämna något namn ;D

Mycket prat och litet verkstad har det varit i den tråden...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Rune.K skrev:Att jag blåste liv i den tråden som varit en zombie sedan 16 feb 2009, 07:16
Är att jag tycker det är självklart att det inte ska finnas obesvarade trådar som är flera veckor gamla från nykomlingar.
Är det ingen som kan svara på hans fråga efter t.ex 48 timmar så bör han i alla fall hälsas välkommen och man kan be att han kanske omformulerar sin fråga.

Och det är bara för det stör hans ordning på obesvarade frågor, jag behöver inte nämna något namn ;D

Tumme upp från mig för detta inlägg.

Hälsningar
Tukken ;D ;D ::) :P
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

@Tukken
Mycket tack!
Edit: Jag bumpar den här tråden om en månad ;D
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Rune.K skrev:Att jag blåste liv i den tråden som varit en zombie sedan 16 feb 2009, 07:16

Du får hemskt gärna hälsa välkommen, om du vill det, men jag tycker att du i så fall skall gör det med t.ex. ett PM, som HakanS skriver ovan. Då försvinner inte frågan från obesvarade och någon som faktiskt kan hjälpa till med själva supportfrågan har chans att hitta inlägget. Du kan t.o.m. välja att skapa ett PM på basis av tråden. Tryck på PM-ikonen så citeras ursprungsinlägget.

Om du vill vara med och bidra i skapandet av ett bättre introduktionsbrev till alla nya medlemmar (inte bara dem som skapar nya trådar) så är jag säker på att Dagon^ välkomnar alla bidrag och tips. Hör av dig till honom så kanske ni kan sy ihop något riktigt bra.

Om man svarar på en obesvarad supporttråd, trots att man inte kan svaret, så finns den bara lätt tillgänglig för en enda person, nämligen den som svarat och bevisligen inte kan hjälpa till med en lösning. Det kan inte vara ett respektfult agerande gentemot någon som söker hjälp, att mer eller mindre låsa en supportbegäran till någon som bevisligen inte kan hjälpa till att lösa problemet. Om man tror att det är Ubuntu och ett respektfull agerande, så tror jag att det beror på att man inte tänkt över konsekvenserna av sitt agerande. Jag betvivlar inte alls att intentionen är god, men om vi inte tänker över de verkliga konsekvenserna av vårt agerande, så riskerar vi att få ett resultat som är raka motsatsen till det vi egentligen vill uppnå.

Sedan är "att hälsa nykomlingarna välkomna" och "svara på obesvarade supportförfrågningar" inte alls samma sak. Man löser inte det förra genom att göra det senare. Det är långtifrån alla nykomlingar som skapar trådar det första de gör och det finns många som inte är nykomlingar som skapar trådar (som ännu inte besvarats). De frågorna har inget som helst med varandra att göra och måste lösas på olika sätt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

djkmmo skrev: Sedan är "att hälsa nykomlingarna välkomna" och "svara på obesvarade supportförfrågningar" inte alls samma sak. Man löser inte det förra genom att göra det senare. Det är långtifrån alla nykomlingar som skapar trådar det första de gör och det finns många som inte är nykomlingar som skapar trådar (som ännu inte besvarats). De frågorna har inget som helst med varandra att göra och måste lösas på olika sätt.
Man måste nog vara professor i filosofi för att hänga med dej i ditt resonemang.
Du har naturligtvis alldeles rätt på ett sätt, men fruktansvärt fel på annat sätt...
Och det borde du själv kunna räkna ut, vad som är fel med ditt resonemang.
Jag tänker inte göra det...

Jag har sagt det innan, jag beundrar dej för ditt enorma tålamod och kunskap med att svara på supportfrågor.

Men ta en vecka på dej o tänk igenom frågan, från mer än en synvinkel, så kanske du förstår hur jag menar.
mvh Rune
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Rune.K skrev:
djkmmo skrev: Sedan är "att hälsa nykomlingarna välkomna" och "svara på obesvarade supportförfrågningar" inte alls samma sak. Man löser inte det förra genom att göra det senare. Det är långtifrån alla nykomlingar som skapar trådar det första de gör och det finns många som inte är nykomlingar som skapar trådar (som ännu inte besvarats). De frågorna har inget som helst med varandra att göra och måste lösas på olika sätt.
Man måste nog vara professor i filosofi för att hänga med dej i ditt resonemang.
Du har naturligtvis alldeles rätt på ett sätt, men fruktansvärt fel på annat sätt...
Och det borde du själv kunna räkna ut, vad som är fel med ditt resonemang.
Jag tänker inte göra det...

Jag har sagt det innan, jag beundrar dej för ditt enorma tålamod och kunskap med att svara på supportfrågor.

Men ta en vecka på dej o tänk igenom frågan, från mer än en synvinkel, så kanske du förstår hur jag menar.
mvh Rune
Det går nog fortare om du förklarar gåtan själv.
Beta

Inlägg av Beta »

Jag har svårt att förstå vad är så svårt med djkmmos åsikt. Han säger ju att han håller med om att folk ska bli välkomnade, och du/ni bara fortsätter tjafsa som om han absolut vägrar nån slags hälsning till folk... Om du som ny person i forumet med problem med din ubuntu dator, skulle du välja a) att bli välkommnad till forumet och sen aldrig få nån slags hjälp med dina frågor eller b) få ett lite mer standardiserat "tack för att du reggat dig hos oss, hoppas du trivs här" och sen ordentligt med support...? Jag vet att jag skulle välja det senare alternativet.

Ni får det att låta som att alla som är emot er skulle vara onda och inte bry sig om nån, jag tycker snarare att eran "jag tycker såhär och därför är det rätt" attityd är ett ganska barnsligt och potentiellt harmfullt sätt att göra sakerna. Den som går runt och gör det den tycker är rätt utan att fundera på sakerna gör ofta skada pga kortsiktigt tänkande. Om ni vill ha en massa gullipluttande på supportens bekostnad, så finns det ett annat forum för sånt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

@ beta
ska du börja tjafsa du också ??? ;)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

liax skrev:Två frågor. Jag lade upp en tråd där jag hade problem med synaptic och förråden. Ingen visste vad det var för fel men jag fick det att fungera iaf, hur vet jag inte. Jag markerade den tråden som löst fast egentligen var det ingen som gav en lösning utan det löste sig av sig själv som sagt.

Är det rätt eller fel att markera tråden som löst även om den mest troligt inte hjälper någon annan?

Sen har jag lagt upp en tråd med en fråga där ingen visste svaret, det kanske helt enkelt inte går. Ska jag markera den tråden som löst?

Frågar så att jag vet hur jag ska göra med mina trådar i framtiden. :)
Det är lite klurigt att svara på så där generellt. Om du pekar ut vilka trådar det är så är det kanske lite enklare att bedömma. V.g. den senare så låter det på din beskrivning som bättre att låta den ligga som olöst, men det är som sagt lättare att avgöra om man vet hur den ser ut.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Beta skrev:
Jag har svårt att förstå vad är så svårt med djkmmos åsikt. Han säger ju att han håller med om att folk ska bli välkomnade, och du/ni bara fortsätter tjafsa som om han absolut vägrar nån slags hälsning till folk... Om du som ny person i forumet med problem med din ubuntu dator, skulle du välja a) att bli välkommnad till forumet och sen aldrig få nån slags hjälp med dina frågor eller b) få ett lite mer standardiserat "tack för att du reggat dig hos oss, hoppas du trivs här" och sen ordentligt med support...? Jag vet att jag skulle välja det senare alternativet.

Ni får det att låta som att alla som är emot er skulle vara onda och inte bry sig om nån, jag tycker snarare att eran "jag tycker såhär och därför är det rätt" attityd är ett ganska barnsligt och potentiellt harmfullt sätt att göra sakerna. Den som går runt och gör det den tycker är rätt utan att fundera på sakerna gör ofta skada pga kortsiktigt tänkande. Om ni vill ha en massa gullipluttande på supportens bekostnad, så finns det ett annat forum för sånt.
Problemet med hans resonemang är att han verkar anta att en fråga är besvarad bara för att man påbörjat processen att prata med frågeställaren. Även om jag börjar en dialog i en fråga, och även om jag tror att jag har svaret är det väldigt sannolikt att problemet är ett annat än jag trodde från början och att jag inte har någon som helst erfarenhet av hur man löser just detta problem.

Min bestämda övertygelse är att problemlösandet i de flesta icketriviala fall handlar om ett lagspel där "spelare" med olika kompetens medverkar.

- Någon inleder dialogen och ställer kanske ett antal motfrågor (vad har du för grafikkort? Vad får du för felmeddelande? Har det varit fel hela tiden eller något som gått sönder osv). I samband med detta passar det bra att hälsa välkommen om frågeställaren är ny här.
- Någon annan kommer kanske med en antydan till lösning, men vet inte exakt
- En tredje person hittar en tekniskt korrekt lösning, men som kanske brister i pedagogik (kommandoradslösning, länk till engelskspråkig sida osv).
- En fjärde person presenterar denna lösning mer pedagogiskt.
- En femte person kollar av om problemet verkligen löstes

Givetvis kan det vara samma person, eller sjutton personer, det viktiga är lagspelet och att olika kompetenser kommer till uttryck, samt att det inte finns någonting som säger att en fråga är löst bara för att det förekommit ett eller flera inlägg. Att den förblivit obesvarad säger bara just det - att den förblivit obesvarad.

Vi arbetar i en annan ände på ett mer rationellt sätt att hantera markering av LÖST/OLÖST vilket är någonting helt annat. I väntan på det vädjar jag till alla som har lösta trådar att markera dem som lösta eller kontakta moderatorerna för att få detta gjort.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Urban Anjar skrev:
Beta skrev:

Problemet med hans resonemang är att han verkar anta att en fråga är besvarad bara för att man påbörjat processen att prata med frågeställaren. Även om jag börjar en dialog i en fråga, och även om jag tror att jag har svaret är det väldigt sannolikt att problemet är ett annat än jag trodde från början och att jag inte har någon som helst erfarenhet av hur man löser just detta problem.

Min bestämda övertygelse är att problemlösandet i de flesta icketriviala fall handlar om ett lagspel där "spelare" med olika kompetens medverkar.

- Någon inleder dialogen och ställer kanske ett antal motfrågor (vad har du för grafikkort? Vad får du för felmeddelande? Har det varit fel hela tiden eller något som gått sönder osv). I samband med detta passar det bra att hälsa välkommen om frågeställaren är ny här.
- Någon annan kommer kanske med en antydan till lösning, men vet inte exakt
- En tredje person hittar en tekniskt korrekt lösning, men som kanske brister i pedagogik (kommandoradslösning, länk till engelskspråkig sida osv).
- En fjärde person presenterar denna lösning mer pedagogiskt.
- En femte person kollar av om problemet verkligen löstes

Givetvis kan det vara samma person, eller sjutton personer, det viktiga är lagspelet och att olika kompetenser kommer till uttryck, samt att det inte finns någonting som säger att en fråga är löst bara för att det förekommit ett eller flera inlägg. Att den förblivit obesvarad säger bara just det - att den förblivit obesvarad.

Vi arbetar i en annan ände på ett mer rationellt sätt att hantera markering av LÖST/OLÖST vilket är någonting helt annat. I väntan på det vädjar jag till alla som har lösta trådar att markera dem som lösta eller kontakta moderatorerna för att få detta gjort.
Men det är ingen som har sagt något emot det. Det som är fel är att gå igenom listan med olösta och bumpa upp trådarna utan att bidra något annat än "tråkigt att du inte har funnit en lösning" och liknande. Det är det som blir fel samt att det är fel att mäta antal obesvarade som något mått men det har vi nog alla iaf gått ifrån nu.

Tror inte heller någon skulle klaga på om någon hälsar välkommen till en ny i en obesvarad tråd utan att bidra till någon lösning. Det är att aktivt gå igenom obesvarade och besvara dem bara för att som är problemet.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev: Vi arbetar i en annan ände på ett mer rationellt sätt att hantera markering av LÖST/OLÖST vilket är någonting helt annat. I väntan på det vädjar jag till alla som har lösta trådar att markera dem som lösta eller kontakta moderatorerna för att få detta gjort.
Jag håller helt och hållet med Urban när han säger "det viktiga är lagspelet"!

Men att på ett rationellt sätt hantera markering av LÖST/OLÖST, det låter verkligen som ni försöker göra en höna av en fjäder!
Är det verkligen såååå många supportfrågor/dag att det behövs ett "rationellt" sätt att markera frågorna...

Och kom inte med några fantasifulla prognoser för framtiden...
Windows 7 ligger nog bra mycket bättre till än Ubuntu för vanliga hemanvändare framöver.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

KiviE skrev:Men det är ingen som har sagt något emot det. Det som är fel är att gå igenom listan med olösta och bumpa upp trådarna utan att bidra något annat än "tråkigt att du inte har funnit en lösning" och liknande. Det är det som blir fel samt att det är fel att mäta antal obesvarade som något mått men det har vi nog alla iaf gått ifrån nu.

Tror inte heller någon skulle klaga på om någon hälsar välkommen till en ny i en obesvarad tråd utan att bidra till någon lösning. Det är att aktivt gå igenom obesvarade och besvara dem bara för att som är problemet.
* Stående ovation *

Förutom för det markerade kursiva, för det är ett problem om man gör; om man däremot hälsar välkommen eller postar en bump på en tråd det redan postats i är det inget problem. Att bara posta "Välkommen till oss, jag kan inte hjälpa till" i en obesvarad tråd, och dessutom till en nybliven medlem, är att sabotera möjligheterna för den medlemmen att kunna få hjälp av någon som har något mer matnyttigt att bidra med. Var det det du menade?
Rune.K skrev:Jag håller helt och hållet med Urban när han säger "det viktiga är lagspelet"!
Jag med, men det har egentligen inte med det här ämnet att göra. Det är en annan fråga. Frågan här är om man löser något problem genom att i panik bumpa obesvarade trådar. Det enda man "vinner" med det är någon sorts snoppmätartävling med ubuntu.se och det man förlorar är kvalité i supporten. Det kanske inte var Urbans intention när han startade tråden, men det blev det den kom att handla om. Om och om igen har det upprepats att det är bra att svara även med meningslösa inlägg "så att användare känner sig välkommna" eller att det skulle vara bra för att trådarna flyttas från "Obesvarade" till "Nya inlägg". För att bemöta det så skrev jag följande i Bollplanket:
djkmmo skrev:Dels flyttas inlägget under en begränsad tid (~12-24 h?) till "Nya inlägg". Den senaste "räden" mot de obesvarade inläggen startades Måndag 16/2 18:29. Det betyder att vid kl ~07:00 - 19:00 på tisdag så var de inläggen borta och syntes inte längre i "Nya inlägg". För att själva uppflyttande av hundratals, ja tusentals av obesvarade trådar bland "Nya" alls skulle kuna ha någon som helst positiv effekt, så betyder det med andra ord, att det natten mellan måndag och tisdag helt plötsligt, som av ren magi, måste ha sökt sig massvis med helt nya människor, med helt nya sakkunskaper, som kunde hjälpa till med problem som dittills legat olösta i "Obesvarade".

Resonemanget förutsätter dessutom att dessa fiktiva felavhjälpare klarade av att hitta länken "Nya", men var helt oförmöga att klicka på länken "Obesvarade". Vidare förutsätter resonemanget att dessa mystiska felavhjälpare enbart fanns här natten mellan måndag - tisdag, troligtvis för att sedan surfa vidare till någon annan GNU/Linux-baserad webbplats och fortsätta sitt värv. Så var det naturligtvis inte och därför hade aktionen ingen positiv effekt i måttet fler avhjälpta fel, tvärtom har det de fact troligtvis lett till att färre fel avhjälpts, p.g.a. följande...

Meddelandet flyttas inte bara upp på "Nya" för en mycket kort period utan även till "bumparens" "Egna inlägg" (där bara "bumparen" kan hitta dem. Efter operationen är de alltså enbart en person som enkelt kan få tag på inlägget: Den person som bevisligen inte kan hjälpa tlll med en lösning. Jag vet ingen supportorganisation som har ett sytem där man knyter supportförfrågningar till just de supportagenter som bevisligen inte kan hjälpa till med felavhjälpning och jag förstår inte varför vi skall göra det här.
Om man läser mellan raderna av det Urban nu skriver så tycker jag att han säger i stort sett samma sak som jag hävdat hela tiden:
Urban Anjar skrev:[...] det inte finns någonting som säger att en fråga är löst bara för att det förekommit ett eller flera inlägg. Att den förblivit obesvarad säger bara just det - att den förblivit obesvarad.
Jag skulle tillägga att de också kan säga något om vad vi inte (ännu) är tillräckligt bra på, vad vi inte har kunskap att svara på. Jag har inget emot att vi går igenom de obesvarade trådarna och svarar på det vi (tror) vi kan svara på, men de trådar där man inte ens har en susning och inte kan sätta igång och ta första stegen i en felavhjälpningsprocess, skall man låta vara. Då blir det i.a.f. lättare för någon annan, som kan dra igång processen, att hitta tråden.
Rune.K skrev:Men att på ett rationellt sätt hantera markering av LÖST/OLÖST, det låter verkligen som ni försöker göra en höna av en fjäder!
Är det verkligen såååå många supportfrågor/dag att det behövs ett "rationellt" sätt att markera frågorna...
Bara om man tycker att vi skall göra vårt bästa för att de som söker sig till oss skall få bästa möjliga hjälp. Tycker man inte det kan man ta det mesta med en klackspark. Det tror jag inte att varken du eller jag gör.
Skriv svar

Återgå till "Forum"