Ny installation??? [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Gobbe

Ny installation??? [LÖST]

Inlägg av Gobbe »

Tja söker lite svar om Ubuntu och här verkar det vara en del sånna..
Har kört lite med Suse Linux 6.2 för ett par år sen men tycket att det var mycke krångel med det.
Nu har jag fått upp ögonen för Ubuntu och det låter ju som ett trevligt prog.. :)
Har vista ultimate nu och skulle vilja köra dubbelt till att börja med.
Har bara en partition i dag men kanske går att köra typ partition magic lr nått liknande så att jag får två.

Sitter på en burk med dessa hårdvarorna:
Moderkort Asus Commando P965,
Intel Core 2 Duo CPU 6600 2.4GHz,
RAM Corsair 1024 MB *2 400 MHz,
HDD 150Gig sata (NTFS)

Funkar det att köra med det jag har?
Är installationen kompicerad?
Kan man göra nått för att underlätta innan installation?
Om man ska köra en installation på C: spars det man har på C: eller krävs en formatering ?

Tacksam för svar

Gobbe
Senast redigerad av 1 Gobbe, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ny installation???

Inlägg av Svento »

Installationen är väldigt enkel men gör den på en separat hårddisk om du vill kunna växla mellan två system och vara säker på att inte förstöra nåt.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Gobbe skrev:Tja söker lite svar om Ubuntu och här verkar det vara en del sånna..
Har kört lite med Suse Linux 6.2 för ett par år sen men tycket att det var mycke krångel med det.
Nu har jag fått upp ögonen för Ubuntu och det låter ju som ett trevligt prog.. :)
Har vista ultimate nu och skulle vilja köra dubbelt till att börja med.
Har bara en partition i dag men kanske går att köra typ partition magic lr nått liknande så att jag får två.
Under installationen får du möjlighet att partitionera om hårddisken, så du behöver inte köpa Partition Magic för den sakens skull. Verktyget ser ut och fungerar ungefär som Partition Magic.
Gobbe skrev:Sitter på en burk med dessa hårdvarorna:
Moderkort Asus Commando P965,
Intel Core 2 Duo CPU 6600 2.4GHz,
RAM Corsair 1024 MB *2 400 MHz,
HDD 150Gig sata (NTFS)

Funkar det att köra med det jag har?
Det enklaste är om du laddar ner CD-skivan och helt enkelt provar själv. CD-skivan går att köra i Live-läge, utan att något ändras på hårdisken och funkar det i Live-läge så funkar det efter du installerat också.
Gobbe skrev:Är installationen kompicerad?
Nej, inte svårare än en XP-installation. Det enkalste är om man har en separat HD som Svento skriver, för annars får man partitionera, vilket en del kanske tycker är lite mer skrämmande.
Gobbe skrev:Kan man göra nått för att underlätta innan installation?
Förutom att köpa en HD till, för att slippa partitionering, så är det inget jag kommer på så där på rak arm.
Gobbe skrev:Om man ska köra en installation på C: spars det man har på C: eller krävs en formatering ?
Här förstår jag inte hur du menar. Om du med C: menar din systempartion för Windows så kommer allt innehåll att raderas på den och den kommer att formateras, om du väljer att installera på den (vilket du inte bör göra om du vill ha Windows kvar). Om du vill prova Ubuntu i Windows så finns WUBI och då installeras Ubuntu som ett vanligt program i Windows. Då behöver du inte partitionera eller ha en separat HD, för då skapas det en virtuell hårddisk i Windows som Ubuntu installeras på.
Gobbe

Inlägg av Gobbe »

Tack för de snabba svaren :)

Jag har hört att man kan köra både win och Ubuntu sammtidigt på nått vis. Som när man ugraderar en Windows installation. Att man får tillgång av det man har på sin windows installation när man kör Ubuntu.
Jag kan ha missförstått eller så var det dåligt förklarat ;)
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Tillgång till båda samtidigt har man väl inte riktigt, men Ubuntu kan läsa ntfs, så allt som finns på XP-partitionerna kommer du att ha tillgång till. Man kan ju inte köra programmen där men man kan enkelt plocka över alla inställningar från Firefox och Thunderbird. Jag har för resten kvar alla dokument och mediagrejer på dom två XP-partitioner där dom alltid har funnits, och jag ser ingen anledning att ändra på det heller. Nu kan dom alltså nås både härifrån och från XP om det skulle behövas.
Gobbe

Inlägg av Gobbe »

Tack för alla svaren.
Det har löst en del av mina funderingar.. :)
Hör av mig igen om det blir nått strul.

Ha det gott
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"